Du har kanskje forvekslet meg med en meningsmotstander. Det er jeg ikke, selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt. Jeg ville bare få i gang diskusjonen, og forhåpentligvis bidra til å heve nivået på det som var en generell skittkasting tråd.
Jeg mener selvsagt at vi må ta ansvar for vår egen innblanding i disse landene, og det har jeg også argumentert for her inne tidligere. Når vi bidrar til å destabilisere landene disse menneskene kommer fra, må vi forsøke å rydde opp. Derfor var jeg også en av ytterst få, og kanskje den eneste konservative som tok til ordet for å hente hjem "våre" IS-kvinner i sin tid, fordi de er norske statsborgere og fordi vi ikke bør overbelaste (det manglende) rettsvesenet der de oppholdt seg. Husker jeg fikk mange FrP'ere på nakken da.
Så jo, jeg er enig med deg, men samtidig bør vi også kunne ta en diskusjon på hvorvidt disse flyktningene skal være her på ubestemt tid, eller om man ikke skal legge til rette for å returnere dem til hjemlandet hvis og når det blir trygt for dem å dra dit. Det bør være mulig å ha to tanker i hodet samtidig, å tilby beskyttelse til de som trenger det (delvis pga oss selv) og utarbeide en plan for når det er hensiktsmessig for dem å returnere. Når det er sagt, så bør det også finnes muligheter for dem å få permanent oppholdstillatelse, gitt at visse krav oppfylles.