Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flerkulturelle USA

MagneR

MagneR
16.01.21 18:06
MagneR: kodus

eh..kudos. Touch av dislyski der ;-)

Pernillel

Pernillel
16.01.21 18:10
aicat: Nei, da kan du jo spørre Trump og gjengen hans hvor mye mer de er villige til å betale for en flaske vin fra Napa Valley - eller en liter appelsinjuice fra Florida - når de underbetalte "slavene" fra Guatemala, Mexico, Honduras...ikke lenger er der?
Har Trump noen gang lansert en plan for hvem som i så fall skal erstatte disse illegale migrant farm workers som USAs agribusiness-industri har gjort seg helt avhengige av?

Dette kan løses ved å ansette sesongarbeidere på kontrakt mens innhøstingen pågår. Alle land har denne muligheten, også USA. Frankrike ansetter tusenvis av sesongarbeidere for å høste druer og det skal ikke mye til før de offentlige kommer på døra for å sjekke at alt er på stell og alle papirene er i orden. For de litt mer eksklusive vinhusene er det ofte lange ventelister for å få være med på innhøstingen. 

Illegal innvandring og svart økonomi bidrar kun til et enda raskere "race to the bottom" for alle parter og er overhode ikke noe å hige etter, selv for de som hater Trump mer enn noe annet her i verden og har gått seg helt vill i blodtåka. Det er kun turbokapitalister og kalde profittjegere som synes noe slikt er en bra ting.

(Innlegget ble redigert 16.01.21 18:11)

MagneR

MagneR
16.01.21 18:23

Sånn apropos USA. Her er en link

https://www.populationpyramid.net/united-states-of-america/2019/

over USA`s befolkningsvekst. Ta perioden 1990-2020. 30 år. Befolkningsøkning; 80 millioner. Ca Tysklands befolkning. På 30 år. Denne veksten er ikke "hjemmelaga".

Skal/bør det fortsette slik? 

Riktignok er mantraet at USA skal ta imot alle de fattige og forfulgte osv. Men USA er nå for lengst et etablert land som ikke uten videre(som i gamle dager) kan si "velcome, swim or sink, it`s up to yourself".

Og 80 mill. på 30 år er spinnvilt! Skal det bare fortsette slik? Skal man aldri reagere noensinne??

aicat

aicat
16.01.21 18:29
Pernillel: Dette kan løses ved å ansette sesongarbeidere på kontrakt mens innhøstingen pågår. Alle land har denne muligheten, også USA. Frankrike ansetter tusenvis av sesongarbeidere for å høste druer og det skal ikke mye til før de offentlige kommer på døra for å sjekke at alt er på stell og alle papirene er i orden. For de litt mer eksklusive vinhusene er det ofte lange ventelister for å få være med på innhøstingen. Illegal innvandring og svart økonomi bidrar kun til et enda raskere "race to the bottom" for alle parter og er overhode ikke noe å hige etter, selv for de som hater Trump mer enn noe annet her i verden og har gått seg helt vill i blodtåka. Det er kun turbokapitalister og kalde profittjegere som synes noe slikt er en bra ting.

Har ikke sett en eneste uttalelse fra noen amerkansk president som har tatt til orde for å ordne dette på en legal måte. Det ville være å legge seg ut med den meget innflytelsesrike agribuisness-industrien. Den har ingen interesse av å gjøre dette på en ordnet og legal måte.
I Europa er dette regulert på en helt annen måte. I USA er det pengemakta som rår - akkurat slik som det er komplett umulig for noen amerkansk folkevalgt å få gjort noe med våpen-industrien så lenge hver eneste delstat har nøkkelbedrifter innen denne bransjen. En politiker som ville engasjere seg her ville garantert å ikke ble gjenvalgt ved neste valg. Eller med NRA-lobbyen. Alt for mange politikere er avhengig av økonomisk og politisk støtte fra slike mektige organisasjoner. Derfor fortsetter problemet med svart arbeid - og illegal innvandring.

Metalman666

Metalman666
16.01.21 18:36

Trump har vel fått den "tolerante venstresiden" til å vise sitt sanne jeg de siste 4 årene.

MagneR

MagneR
16.01.21 18:47
aicat: I USA er det pengemakta som rår -

Med tanke på det; jeg håpet lenge på at Bernie Sanders skulle bli president forrige valg. Han, om noen, kunne kanskje ha tatt en del grep. selv om USA er slikt sett et meeget langt lerret å bleke. 

Men man må begynne å bleke om bleikt skal bli. Jeg innså fort at han dessverre ikke nådde opp, og nå er han for gammel. Men at han fikk såpass mye støtte som han fikk, gir håp.

Det jeg tror kunne gitt ham en del flere stemmer, er faktisk det at han kunne formidlet at han ville stoppe illegal innvandring, men tillatt sesongarbeide under ordnede forhold og tariffer.

Men, dessverre, jeg får noen ganger følelsen av at folk på venstresiden vil åpne grenser som en slags del av venstresidens all-inclusive-pakke. Uten å tenke. Konsensus gjelder. 

Selv er jeg venstreorientert i mange saker. Men jeg har en hjerne. Derfor tar jeg sak for sak, istedenfor å kjøpe en all-inclusive pakke, hvor jeg ikke selv får velge maten.

Pernillel

Pernillel
16.01.21 18:59
aicat: Har ikke sett en eneste uttalelse fra noen amerkansk president som har tatt til orde for å ordne dette på en legal måte. Det ville være å legge seg ut med den meget innflytelsesrike agribuisness-industrien. Den har ingen interesse av å gjøre dette på en ordnet og legal måte.

Det er fordi det allerede finnes legale måter å ansette sesongarbeidere på: H2A- og H2B-visa, som gir utlendinger arbeidstillatelse til å jobbe i skogen, på sjøen og i landbruket.

Men når det er enklere og billigere å ansette illegale innvandrere så velger mange å heller gjøre det, spesielt hvis de det ikke har noen videre konsekvenser for arbeidsgiverne. Demokratenes halvhjertede forsøk på å få bukt med den illegale innvandringen har aldri båret særlig med frukter. Trump forsøkte i det minste. 

aicat

aicat
16.01.21 19:48
Pernillel: Men når det er enklere og billigere å ansette illegale innvandrere så velger mange å heller gjøre det, spesielt hvis de det ikke har noen videre konsekvenser for arbeidsgiverne.

Ja, jeg minnes en replikk fra en stor jordeier i North Carolina hvor jeg arbeidet - og ble kjent med problemet via sykdommer hos barna til de omreisende landarbeiderne; "Før hadde vi alt ansvaret for slavene våre, helse mat, hus etc.. I dag er det mye enklere - i dag bare leier vi dem".
Når jeg ser Trumps mobb og hvem de er - minnes jeg også en annen episode fra NC - hvor KKK og Nazi-partiet angrep en demonstrasjon til støtte for nettopp disse landarbeiderne i Greensboro den 3. nov 1979. Til slutt lå det fem døde demonstranter tilbake i gatene. De ble skutt med håndvåpen - og politiet gjorde ingen ting for å stanse angrepet. Når jeg så mobben til Trump sam banet seg vei inn i Kongressen - kom minnene tilbake fra Geensboro - hvor to av de drepte var kollegaer som arbeidet på samme sykehus (Duke) som jeg selv.
At noen oppegående mennesker her i landet har forstått så lite av hva Trump og hans politikk har stått for - går over min forstand.

(Innlegget ble redigert 16.01.21 19:50)

MagneR

MagneR
16.01.21 20:40
aicat: At noen oppegående mennesker her i landet har forstått så lite av hva Trump og hans politikk har stått for - går over min forstand.

Ja. Men hvor mye har noen som helst forstått? Var alt hunky dory og på stell, og så plutselig dukket Trump opp? 

Han ble valgt en gang, nesten 2. Hvis han er så dust; hvorfor stemmer flere titalls millioner på han? Fremdeles?

Det kan neppe han noe med hans SJARM å gjøre?

Det jeg nesten skremmes over er at journalister aldri snakker med folk som gjør/stemmer/tror/mener ting. Folk som faktisk lever der og her og der, men isteden snakker med en mer eller mindre indoktrinert, politisk forutinntatt person. 

Men, alt dette sagt; min personlige President hadde vært Sanders. Altfor seint, selvfølgelig, men jeg bare sier så, sånn at folk skal skjønne at jeg ikke er ytre høyre type.

joplina

joplina
16.01.21 20:59
MagneR: Med tanke på det; jeg håpet lenge på at Bernie Sanders skulle bli president forrige valg. Han, om noen, kunne kanskje ha tatt en del grep. selv om USA er slikt sett et meeget langt lerret å bleke.  Men man må begynne å bleke om bleikt skal bli. Jeg innså fort at han dessverre ikke nådde opp, og nå er han for gammel. Men at han fikk såpass mye støtte som han fikk, gir håp.

Jeg ser ikke mørkt på Biden og hans administrasjon. Faktisk tror jeg den er svært nødvendig i det flerkulturelle USA .

Sjekk her både regjeringspostene og admin

"Det er fremdeles noen dager til Joe Biden (78) den 20. januar blir satt inn som USAs 46. president, men allerede er alle regjeringsmedlemmene og de aller fleste andre nøkkelpersoner i Bidens administrasjon utpekt.

Mange av dem er kvinner. Mange av dem er ikke hvite. Mange av dem er første «ett eller annet».

Dette står i kontrast til administrasjonen Donald Trump presenterte for fire år siden. Den bestod i stor grad av hvite menn. Flere av dem med bakgrunn fra det militære. Det var få kvinner, få med minioritetsbakgrunn og få med erfaring fra tidligere administrasjoner."

- Dette tror jeg lover godt for en ny start - også vedrørende illegale innvandrere/sesongarbeidere

MagneR

MagneR
16.01.21 22:20
joplina: Dette tror jeg lover godt for en ny start - også vedrørende illegale innvandrere/sesongarbeidere

ehh.. jeg må si at jeg er litt skeptisk til å prate med deg. er jeg uenig så er jeg drittsekk??

Jeg kan fortelle deg at jeg ble skrekkslagen da jeg hørte hu derre fra SIAN skrek dritten til han journalisten. Yuck!

Jeg jobber med folk fra Norge, Afrika, Asia.

Jeg liker alle mine kolleger. Hvem liker jeg best? 

Å, kjære, jeg liker alle like bra, men på forskjellige måter!

Må vi alle være like?

0gg0

0gg0
16.01.21 22:22
MagneR: hu derre fra SIAN

...er rett og slett ikke riktig rett.

MagneR

MagneR
16.01.21 22:35
0gg0: er rett og slett ikke riktig rett.

Nei, få fanken. Da jeg så hu derre skrek mot journalisten den måten, tenkte jeg; Hva er Norge? Hva som helst, bare ikke deg!

Metalman666

Metalman666
16.01.21 23:44
MagneR: Nei, få fanken. Da jeg så hu derre skrek mot journalisten den måten, tenkte jeg; Hva er Norge? Hva som helst, bare ikke deg!

Var ikke bare Han Kadafi hun skrek til og personhetset der, også resten av tv2. Usmakelig oppførsel.

Pernillel

Pernillel
16.01.21 23:44
MagneR: Ja. Men hvor mye har noen som helst forstått? Var alt hunky dory og på stell, og så plutselig dukket Trump opp?  Han ble valgt en gang, nesten 2. Hvis han er så dust; hvorfor stemmer flere titalls millioner på han? Fremdeles? Det kan neppe han noe med hans SJARM å gjøre? Det jeg nesten skremmes over er at journalister aldri snakker med folk som gjør/stemmer/tror/mener ting. Folk som faktisk lever der og her og der, men isteden snakker med en mer eller mindre indoktrinert, politisk forutinntatt person.

Trump oppsto ikke i et vakuum. Massiv innvandring er ødeleggende for ethvert samfunn og illegal innvandring er enda verre. Bidens løsning er å gi tilnærmet blankoopphold til 11 millioner udokumenterte innvandrere og han  har ingen planer om å stanse videre innvandring. Det er helt villt. Det er dette som er det virkelige problemet, men dessverre har det nok blitt slik at man heller velger å rette all fokus mot personen Trump og dermed ender opp med å "ikke se skogen for bare trær". Eller enda verre, man velger å gjøre ting diametralt motsatt for å ikke ikke bli assosiert med Trump og hans millioner av "deplorables".

Men det løser absolutt ingenting. 

steep

steep
17.01.21 09:30
aicat: Nei, da kan du jo spørre Trump og gjengen hans hvor mye mer de er villige til å betale for en flaske vin fra Napa Valley - eller en liter appelsinjuice fra Florida - når de underbetalte "slavene" fra Guatemala, Mexico, Honduras...ikke lenger er der?
Har Trump noen gang lansert en plan for hvem som i så fall skal erstatte disse illegale migrant farm workers som USAs agribusiness-industri har gjort seg helt avhengige av?

Du er for slaveri altså?

joplina

joplina
17.01.21 09:38
Pernillel: Bidens løsning er å gi tilnærmet blankoopphold til 11 millioner udokumenterte innvandrere og han  har ingen planer om å stanse videre innvandring. Det er helt villt. Det er dette som er det virkelige problemet, men dessverre har det nok blitt slik at man heller velger å rette all fokus mot personen Trump og dermed ender opp med å "ikke se skogen for bare trær". Eller enda verre, man velger å gjøre ting diametralt motsatt for å ikke ikke bli assosiert med Trump og hans millioner av "deplorables". Men det løser absolutt ingenting.

Fortell meg én ting... Hvordan er det mulig for USA eller verden forøvrig å skille "personen Trump" fra president Trump?

Det er tross alt "personen Trump" som er president Trump - noe alle hans tantrum har vist alle gjennom 4 år med twitter, facebook, taler, intervjuer, verdensrekorder i å sparke egne ministre og plutselige lovendringer grunnet a bad hairday - noe han forøvrig har hatt hver eneste dag!

Selvfølgelig vil Biden gå inn for å forandre de mest presserende av Trump's Bad Hairday-avgjørelser

"Her offentliggjorde han sin plan for å få landet på fote igjen, gjennom det han kaller en «redningspakke for USA». Han vil be Kongressen om å godkjenne hele 16 billioner kroner til formålet (1,9 trillion dollar på engelsk).

– Det er ingen tid å miste. Vi må handle, og vi må handle nå, sa Biden videre i sin tale, der han la vekt på hvordan coronapandemien har påvirket vanlige amerikanere økonomisk.

Pengene Biden ber om skal blant annet gå til vaksineprogrammet. Demokraten har sagt at han ønsker at minst 100 millioner vaksinesprøyter skal være satt når han har vært president i hundre dager.

I tillegg vil han ha økte bevilgninger til helsetjenesten, betalte permisjoner, åpning av skoler, testing og ytterligere 1600 dollar i direkte økonomisk hjelp til innbyggerne i USA – på toppen av de 600 som allerede er godkjent. Biden vil også øke minstelønnen til 15 dollar.

– Jeg vet at det jeg beskriver ikke blir billig, men lar vi være, vil det koste oss dyrt. Vi har ikke råd til å ikke gjøre det jeg foreslår."

OG:

"Biden har lovet, eller rettere sagt forpliktet seg til, at USA skal bli med i Parisavtalen den første dagen han tiltrer presidentembetet.

Videre har han lovet:

At han vil reversere prosessen Trump har satt i gang for å gå ut av Verdens helseorganisasjon (WHO).

Det er ventet at Biden vil gjeninnføre programmet som tilbyr en måte for unge, udokumenterbare flyktninger som kom til USA som små barn, å få amerikansk statsborgerskap.

Det er også ventet at Biden vil fjerne Trumps innreiseforbud som nektet innbyggere i enkelte muslimske land å reise til USA."

- Det du beskriver som " å gi tilnærmet blankoopphold til 11 millioner udokumenterte innvandrere og han  har ingen planer om å stanse videre innvandring. Det er helt villt." - er det jeg har understreket over  og som ikke er i nærheten av din trumpet-påstand!

Keva

Keva
17.01.21 10:14
0gg0: .er rett og slett ikke riktig rett.

(Og nei, dette er ikke ment som noe "smart" sitat - dette er alt du skrev i det innlegget jeg svarer på!)

Men til saken: Dere vil ikke kjennes ved Miss Fannys skriking, men hva er det dere er uenige med henne i? Sånn egentlig?
Etter det dere produserer heromkring, så kan ikke det være mye!

Pernillel

Pernillel
17.01.21 10:17
joplina: - Det du beskriver som " å gi tilnærmet blankoopphold til 11 millioner udokumenterte innvandrere og han  har ingen planer om å stanse videre innvandring. Det er helt villt." - er det jeg har understreket over  og som ikke er i nærheten av din trumpet-påstand!

Tillat meg å sitere:

"Domingo Garcia, president of the League of United Latin American Citizens, said Bidens team told attendees of the meeting the bill would give 11 million undocumented immigrants a pathway for citizenship, with an eight-year wait as a permanent resident."

Hva som skiller personen Trump fra de faktiske problemene er de faktiske problemene. Problemene med massiv innvandring blir ikke noe mindre problematisk fordi Trump sier det er et problem. 

Rockohh

Rockohh
17.01.21 11:30
0gg0: , til tross for at gyngestolen og radio heller burde ha stått på hans agenda.

Det er ikke sånn lenger i dag.

joplina

joplina
17.01.21 11:37
Pernillel: "Domingo Garcia, president of the League of United Latin American Citizens, said Bidens team told attendees of the meeting the bill would give 11 million undocumented immigrants a pathway for citizenship, with an eight-year wait as a permanent resident." Hva som skiller personen Trump fra de faktiske problemene er de faktiske problemene. Problemene med massiv innvandring blir ikke noe mindre problematisk fordi Trump sier det er et problem.

"Det er ventet at Biden vil gjeninnføre programmet som tilbyr en måte for unge, udokumenterbare flyktninger som kom til USA som små barn, å få amerikansk statsborgerskap."

- Ingenting er spikret enda - men programmet har vært i hevd før. Trump fjernet det. Det er ikke slik at disse unge menneskene som er født i USA eller har vært i USA fra de var helt små ikke allerede er der. Som statsborgere kan de lovlig arbeide og betale skatt.

Vi har jo et pågående eksempel gående i Norge med Mustafa Hasan-saken

- Mange skjønner hvorfor disse barna som nødvendigvis blir til unge og unge voksne gis en slik mulighet - for ikke var de barna som tok seg til et fremmed land på ulovlig vis og nå ikke kjenner til noe annet liv - men lever som kjeltringer som kan forfølges og begrenses på alle mulige måter og områder fordi de ikke har noen legitimitet.

Spiller ingen rolle hva du sier vedrørende Trump, fordi det er ikke mulig å skille personen fra presidenten uavhengig av hva som blir sett på som problemene som skal løses. Han løser problemene som president på samme uforutsigbare  barnslige tantrum-vis som han benytter som privatperson og gründer og reality-stjerne.

Det er faktisk slik at selv et stadfestet problem har flere sider ved seg og dermed mange måter det kan bli behandlet for å finne en løsning. Det er absolutt ikke slik at et stadfestet problem kun kan løses på én måte og "Trump gjorde det - så derfor må man se forbi personen Trump og se den løsningsorienterte president Trump"

Problemene med massiv innvandring blir ikke mindre problematisk Når Trump på tantrum-vis hausser opp fiendebilder og nekter somme innreise, kaster ut andre og murer noen ute mens han går til sengs med høyrenasjonalister , ny-nasser og konspirasjons-tullinger. Det kan jeg garantere.

ruffem

ruffem
17.01.21 11:40
Pernillel: Dette kan løses ved å ansette sesongarbeidere på kontrakt mens innhøstingen pågår. Alle land har denne muligheten, også USA

Glem ikke Norge i denne sammenhengen.

Forøvrig synes det meg å være en svært utbredt oppfatning blant de mere progressive deltakerne i debatten;  -jo flere etnisiteter og religioner vi kan la etablere seg i et land, jo mere harmonisk, fredelig og u- rasistisk bli det.

Erfaringer fra flere tiårs avislesing og TV-titting sier meg at dette ikke stemmer helt med den besværlige virkeligheten, slike tilstander kan bare oppnås med strenge lover, et effektivt overvåkingspoliti, og rask plassering av uønskede elementer i dertil egnede leire - eller begrave de som er  minst mottagelige for omskolering

Et statssystem som passer som hånd i hanske for de i blant oss som fremdeles sympatiserer med kameratene Lenin, Marx, Pol Pot og andre kommunistfyrtårn fra historiens søppelfylling.

aicat

aicat
17.01.21 11:42
steep: Du er for slaveri altså?

Stråmenn gidder jeg meget sjelden å kommentere eller bruke tid på. :-)

joplina

joplina
17.01.21 11:52
ruffem: Glem ikke Norge i denne sammenhengen. Forøvrig synes det meg å være en svært utbredt oppfatning blant de mere progressive deltakerne i debatten;  -jo flere etnisiteter og religioner vi kan la etablere seg i et land, jo mere harmonisk, fredelig og u- rasistisk bli det. Erfaringer fra flere tiårs avislesing og TV-titting sier meg at dette ikke stemmer helt med den besværlige virkeligheten, slike tilstander kan bare oppnås med strenge lover, et effektivt overvåkingspoliti, og rask plassering av uønskede elementer i dertil egnede leire - eller begrave de som er  minst mottagelige for omskolering

Nå var det USA som var i søkelyset...du vet...det flerkulturelle USA vars nye befolkning var hop-sop fra hele verden og som plasserte sin brysomme, fientlige  urbefolkning i reservater og som fraktet afrikanske slaver til landet som ubetalte arbeidsdyr  for eierne å behandle som de ville

"Rundt en halv million afrikanere ble ført over fra Afrika under slavehandelen, men på grunn av lover som gjorde barna av slaver til slaver, vokste slavebefolkningen i USA til fire millioner i folketellingen i 1860"

Jeg kan forsikre deg om at det en gang var mange nok som ble plassert i "leire" eller ble begravd fordi de var "lite mottakelige" i forhold til herrefolket. Så ditt forslag er ikke nytenkende på noen måte....bare tåpelig og som å gå baklengs inn i fremtiden.

Pernillel

Pernillel
17.01.21 11:59
joplina: "Det er ventet at Biden vil gjeninnføre programmet som tilbyr en måte for unge, udokumenterbare flyktninger som kom til USA som små barn, å få amerikansk statsborgerskap."

Dette er DACA-programmet som omhandler omlag 645,000 personer, men den store hopen er altså 10.3 millioner udokumenterte innvandrerne som kommer i tillegg.

Hvis man skal begrense innvandringen så må man nødvendigvis fatte en rekke vedtak. Innvandringen stopper ikke av seg selv. Aktiv grensepoliti, bygge murer, kaste ut udokumenterte innvandrere eller asylsøkere som ikke har noe her å gjøre (jfr. Mustafa Hasan-saken) er alle effektive tiltak slik sett. Og hvis du har har andre tiltak så må du gjerne dele dem med resten av verden. Det viktgste er tross alt å stanse masseinnvandringen. Hvem som gjør det er mindre viktig. 

steep

steep
17.01.21 12:07
joplina: Det er ingen tid å miste. Vi må handle, og vi må handle nå, sa Biden videre i sin tale

Ja mens han enda har klare øyeblikk.

steep

steep
17.01.21 12:08
aicat: Stråmenn gidder jeg meget sjelden å kommentere eller bruke tid på. :-)

Du er for stadig påfyll av arbeidskraft som kan betales med nickels and dimes. Slavearbeid.Ingen stråmann det.

Gunstein12

Gunstein12
17.01.21 12:13
joplina: Vi har jo et pågående eksempel gående i Norge med Mustafa Hasan-saken

Nå var det USA som var i søkelyset...du vet...det flerkulturelle USA vars nye befolkning var hop-sop fra hele verden og som plasserte sin brysomme, fientlige  urbefolkning i reservater og som fraktet afrikanske slaver til landet som ubetalte arbeidsdyr  for eierne å behandle som de ville

(Innlegget ble redigert 17.01.21 12:14)

Metalman666

Metalman666
17.01.21 12:20
joplina: Nå var det USA som var i søkelyset...du vet...det flerkulturelle USA vars nye befolkning var hop-sop fra hele verden og som plasserte sin brysomme, fientlige  urbefolkning i reservater og som fraktet afrikanske slaver til landet som ubetalte arbeidsdyr  for eierne å behandle som de ville "Rundt en halv million afrikanere ble ført over fra Afrika under slavehandelen, men på grunn av lover som gjorde barna av slaver til slaver, vokste slavebefolkningen i USA til fire millioner i folketellingen i 1860"

USA ble grunnlagt av hvite menn for i hovedsak hvite folk. Det fantes selvsagt svarte som var frie, men de fleste av dem var på dette tidspunktet slaver. Fantes til og med noen få slaveeiere som var svarte. I veldig lang tid var innvandring til USA i hovedsak fra europeiske og land med hvit befolkning. Er ikke før de siste tiårene masseinnvandring har skjedd i hovedsak fra den tredje verden.

USA er ikke nødvendigvis noe særlig mulitkulturelt, det har på en side blitt skap en egen felles amerikansk kultur, men det har også vært stor segregering.

Multikulturalisme funker ikke. USA ble ikke bygd på multikulturalisme, men klassisk liberalisme og frihetsideer. Multikulturalisme er stort sett en dårlig ide, vi ser klart virkningene av denne ønskede politikken i land som Sverige, Frankrike, Belgia, Tyskland, Storbrittania og Norge.

aicat

aicat
17.01.21 13:04
steep: Du er for stadig påfyll av arbeidskraft som kan betales med nickels and dimes. Slavearbeid.Ingen stråmann det.

Kanskje ta deg en tur til en logoped - eller snakke med en voksen person som kan hjelpe deg med leseforståelsen din? :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen