Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flytte russefeiringen?

NYTT TEMA
fabbeh
fabbehInnlegg: 933
27.03.07 22:58
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=163276

Leder i EO, Jan Christian Vestre, og nestleder i Norsk Skolelederforbund, Jens Nicolaisen, slår fast at det ikke er et alternativ å flytte eksamensdatoen framover, og legge russetiden til mai/juni. Mitt spørsmål er: Hvorfor? På denne måten ville vel russen kunne feire uten å ha dårlig samvittighet på grunn av eksamen?
Baldersen
BaldersenInnlegg: 1738
27.03.07 23:04
Dersom enkelte velger å feste seg fra sans og samling i en kritisk periode av skolegangen bør ikke det gå ut over seriøse elever.
LoveEmre2
LoveEmre2Innlegg: 5862
27.03.07 23:05
Huff, Jens Nicolaisen var rektor på skolen jeg gikk på. For en tullig av dimensjoner.
Valek90
Valek90Innlegg: 2784
27.03.07 23:07
Jeg er enig med Vestre, skolene svartmaler situasjonen. Denne diskusjonen kommer frem hvert bidige år, og fører aldri noe sted uansett. Det er tradisjon at russen får feire før 17.mai og avslutte det på nasjonaldagen, og jeg tror ikke folk tar noe skade av det. Man klarer fint å kombinere russefeiring og skole.

Nei, la russefeiringa få være slik den er.
kansas00
kansas00Innlegg: 22280
27.03.07 23:44
Ved å flytte eksamen frem så får lærerne kortere tid å gå igjennom pensumet sitt på ? Når man ser hvor store problemer mange elever har med dagens tempo, så kan jeg begynne å lure på hvordan det f.eks skal gå med 1 måned kortere tid å undervise på for lærerne. Russefeiringa har ingenting med skolen å gjøre. Dette er et privat initiativ fra elvene og bør i så måte ikke sammenblandes med skolen.

Ansvar for egen læring var det noe som het en gang. La elevene fortsatt få leve etter dette prinsippet
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55443
27.03.07 23:48
For å si det enkelt, klarer du å rævkjøre vitnemålet ditt pga russefeiringen, så er det bare til pass for deg.

DaydreamingInnlegg: 2686
27.03.07 23:49
Helt enig! Flytt eksamen før neste år!:-)

United for the TREBLE 06/07
AnarionKing
AnarionKingInnlegg: 418
28.03.07 00:19
elver siste året på videregående har vel ikke eksamen før i juni uansett. bør jo ikke være noe problem når russefeiringen slutter 17 mai. Var ikke det for meg i hvert fall i 2005
Anders81
Anders81Innlegg: 3292
28.03.07 00:37
Samme her, var russ i '05, ingen problemer med en eksamen som ingen uansett leste til før de fikk vite hvilket fag de kom opp i, en halv måned senere..
Bertram_5
Bertram_5Innlegg: 5066
28.03.07 00:49
Er vel kanskje på tide å avvikle russefeiringen snart nå tror jeg. Det er en gammel skikk, men jeg synes dagens ungdom bruker den som unnskyldning for å gjøre mest mulig hærverk og bruke mest mulig penger
selters
seltersInnlegg: 6204
28.03.07 02:38
Jeg tror ikke dagens ordning er et stort problem. Russefeiringen er tross alt ferdig tre uker før de første eksamenene, noe som bør være god nok tid. Eksamen kan om mulig flyttes enda litt lenger ut i skoleåret, rundt 10. juni, mot rundt 5. juni nå.
susilu
susiluInnlegg: 37113
28.03.07 18:20
Anders81 skrev:
før de fikk vite hvilket fag de kom opp i, en halv måned senere..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Muntlig, mener du? Er det ikke eksamen i alle skriftlige fag?
susilu
susiluInnlegg: 37113
28.03.07 18:26
Bertram_5 skrev:
Er vel kanskje på tide å avvikle russefeiringen snart nå tror jeg. Det er en gammel skikk,
.....................................

Gammel og gammel... Det var jo bare de få prosentene som tok artium i sin tid, og de drev ikke på på den måten. På den annen side synes jeg det var noe jåleri.

I dag er det bare utrolig at 19-åringer kan herje hele våren fordi de har vært så heldige å få litt almen utdannelse.

Jeg er enig i at russefeiringen er gått ut på dato.
Anders81
Anders81Innlegg: 3292
28.03.07 18:42
Muntlig, mener du? Er det ikke eksamen i alle skriftlige fag?
---------
En muntlig og en skriftlig. Riktignok har man også eksamen i norsk, men det er begrenset hvor mye man kan lese seg til en god karakter på fristil. "Fagdelen" av norskeksamen gir uansett såpass mange oppgaver å velge mellom ("Velg én av følgende syv oppgaver og svar kun på den") som strekker seg over hele pensum, at det holder lenge å lese over et eller to kapittler.
Klikk for å gå tilbake til toppen