Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gi oss julen tilbake !

NYTT TEMA
polo_2
polo_2Innlegg: 1511
15.11.07 22:45

Juleevangeliet er kjempebra lesning!

Materialismen drukner julens innhold.

Gi oss julen tilbake !

"Det skjedde i de dager....."
(Sann historie,les det og bli oppbygd,grepet,takknemlig,rørt,beveget,få håp,tro,fred trøst og EVIG LIV )
Sessrymne
SessrymneInnlegg: 266
15.11.07 22:59
Julen er jo ikke kristen. Både navnet og mange (faktisk de aller fleste) av juletradisjonene tilhører førkristen tid;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
fisto
fistoInnlegg: 28816
15.11.07 23:06
Jeg får en ekkel følelse i mellomgulvet når pressen melder at julehandelen blir rekordstor hvert eneste år.
Hva i huleste driver folk med?
Har i hvertfall ikke noe med juleevangeliet å gjøre.

Er ikke personlig kristen, men undrer meg over denne voldsomme pengebruken.
Så mye som folk syter i dette landet, skulle man ikke tro at de gikk ut å brant penger.
Det er tanken og nærheten som teller i mellommenneskelige forhold.
Ta vare på dem du er glad i med små oppmerksomheter.
La ikke varehandelen gni seg i hendene!!
polo_2
15.11.07 23:09

Julen er en de tre store kristne høytider ! Hele det norske samfunnet har feiret disse høytidene i flere hundre år.
Er du innflytter ? Hvis du kommer fra en annen kultur kan jeg skjønne at du syns det er uvant.Men Norge bygger på den kristne kulturarven.Og vi har feiret jul med kristent innhold i flere hunbdre år.
polo_2
15.11.07 23:15

Ja Fisto- jeg tror hovedpersonen som ble født i en stall også krymper seg når han ser hvordan vi feirer hans komme !

"En fattig jomfru satt i lønn,
hun satt i lønn
Og fødte Himlens Kongesønn.
Halleluja! Halleluja!"
Grundtvig
fisto
fistoInnlegg: 28816
15.11.07 23:18
Grundtvig har jeg respekt for. Han har sagt m.ye klokt
Sessrymne
15.11.07 23:33
polo_2 skrev:

Julen er en de tre store kristne høytider ! Hele det norske samfunnet har feiret disse høytidene i flere hundre år.
Er du innflytter ? Hvis du kommer fra en annen kultur kan jeg skjønne at du syns det er uvant.Men Norge bygger på den kristne kulturarven.Og vi har feiret jul med kristent innhold i flere hunbdre år.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sessrymne:
Må nok skuffe deg her gitt. Jeg er norsk. 100% vil jeg si. Ikke så mye som en liten danske har vi hatt i slekten engang.
Men det er i allefall du som går på en smell her, og viser at du ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om. Den jesusen dere liker å feire fødselen til var ikke engang fødd i desember. Feiringen ble flyttet dit siden det var tidspunktet for en allerede eksisterende stor hedensk feiring. Navnet på denne i Norge var Jul. Og juleøl, julemat, nisser, feiring og eviggrønne grener var alle sentrale elementer i den feiringen;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fe døyr, frendar døyr, ein sjølv også.
Men godt, fortent ettermæle varar ved
Pus_43
Pus_43Innlegg: 876
16.11.07 00:45
fisto skrev:
Jeg får en ekkel følelse i mellomgulvet når pressen melder at julehandelen blir rekordstor hvert eneste år.
Hva i huleste driver folk med?
Har i hvertfall ikke noe med juleevangeliet å gjøre.
---------------------------------------------------
Veldig enig med deg her!
Vi VELTER oss i alskens saker og ting, det tyter ut av skuffer og skap om vi ikke er flinke til å kaste!
Helt forkastelig denne kjøpe"festen", skulle ønske vi kunne få et annet innhold i julen!
Hyggelig med noen små gaver, men det rotteracet som bare blir værre og værre gjør at julen har mistet den hyggen og freden den er ment å være!

At barna får gaver er veldig hyggelig, men det er vi voksne som har gjort at barna etterhvert er blitt kravstore i mange tilfeller dessverre!
Pus_43
Pus_43Innlegg: 876
16.11.07 00:52
Sessrymne:
Må nok skuffe deg her gitt. Jeg er norsk. 100% vil jeg si. Ikke så mye som en liten danske har vi hatt i slekten engang.
Men det er i allefall du som går på en smell her, og viser at du ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om. Den jesusen dere liker å feire fødselen til var ikke engang fødd i desember. Feiringen ble flyttet dit siden det var tidspunktet for en allerede eksisterende stor hedensk feiring. Navnet på denne i Norge var Jul. Og juleøl, julemat, nisser, feiring og eviggrønne grener var alle sentrale elementer i den feiringen;)
---------------------------------------------
Det er mye riktig i det du sier, men jeg tror vi valgte å legge denne festen til den aller mørkeste tiden på året da vi trengte oppmuntring og en skikkelig lysfest!
Så vi kombinerte det med Jesu fødsel selv om datoen neppe stemmer!

Og om man kan klare å unngå alt for mye kommersialitet så kan det være en hyggelig og varm familiefest med god mat og drikke og alt som seg hør og bør!

Helst burde adventstiden være en langsom opptakt til selve festen og ikke et hesblesende kjør med pengeforbruk som ikke ligner grisen!
Diesel_Power
Diesel_PowerInnlegg: 2259
16.11.07 07:35
Folk får nå bare handle, jeg driter i det. Så lenge jeg får julestemning uten å bruke en månedslønn på gaver og dritt, så er jeg fornøyd.
Men, det at julen kommer i oktober, er noe som burde bli forbudt!
Skulle ikke vært lov å nevne ordet jul, på en vare eller i en annonse, før 1 desember. Da tror jeg faktisk at hysteriet hadde lagt seg en del...
Forresten, har skolene julegudstjeneste fremdeles?
Skalleman
SkallemanInnlegg: 6709
16.11.07 09:38
polo_2 skrev:

Juleevangeliet er kjempebra lesning!

Nå må ikke dere kristne prøve å kuppe jula også. Nå har dere påske, pinse og kristihimmelfart. La oss nå få beholde jula som den hedenske høytid den alltid har vært.
Sessrymne
16.11.07 12:23
Pus_43 skrev:
Det er mye riktig i det du sier, men jeg tror vi valgte å legge denne festen til den aller mørkeste tiden på året da vi trengte oppmuntring og en skikkelig lysfest!
Så vi kombinerte det med Jesu fødsel selv om datoen neppe stemmer!

Og om man kan klare å unngå alt for mye kommersialitet så kan det være en hyggelig og varm familiefest med god mat og drikke og alt som seg hør og bør!

Helst burde adventstiden være en langsom opptakt til selve festen og ikke et hesblesende kjør med pengeforbruk som ikke ligner grisen!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sessrymne:
Jada. Jeg er selv hedning og feirer jul med stor glede. Jeg elsker julemiddag, god drikke, juletrær, julepynt (min leilighet er selvfølgelig helt fri for pynt med kristen symbolikk) og selvfølgelig gaveåpningen. Gaveåpningen er ikke så mye for min egen del, men å se barn i familien nesten gå av skaftet i spenning er verdt gull;)
For min del er det nettopp dette julen dreier seg om. Å tilbringe en spesiell tid med familie og venner her i den relativt mørke og triste årstiden.

Det jeg hengte meg opp i var at trådstarter sa "Gi oss julen tilbake", og at han/hun mente "oss" som i de kristne. Det er et faktum at julen i all hovedsak har lite eller ingenting med kristendommen å gjøre. Og at jeg i tillegg, når jeg påpekte dette, fikk vite at jeg ikke hadde greie på hva jeg snakket om, og at jeg sannsynligvis ikke var norsk. Det var faktisk riktig underholdende, og siden det blir sagt at en god latter forlenger livet, så kommer jeg helt sikkert til å bli styggammel!

At de kristne også ønsker å feire Jesus' fødsel på denne datoen er selvfølgelig helt ok, de skal bare ikke komme og sette seg på sin høye hest og gjøre krav på en høytid som eksisterte i hundrevis av år før denne kristusen engang slo opp øynene for første gang (som etter det jeg har forstått faktisk var en gang i mars).
Men for all del, kristenfolk, feir jul med lyst og glede! Men vit at til og med navnet er hedensk. Det passende navnet for deres julefeiring er kristmesse.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marius
MariusInnlegg: 9731
16.11.07 14:12
Jeg er enig i det med "Gi oss jula tilbake", men så kommer du drassende med juleevangeliet?
fryselaks
fryselaksInnlegg: 1140
16.11.07 17:22
Allerede i slutten av september inntar den første julemarsipanen dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Fra da av er det bare dager før julebordene, julepynten, juletrærne, julesangene og julenissene dukker opp.

Handelsnæringen er i ferd med å ødelegge våre forventninger til jula - og redusere barnas jul til ren materialisme. Etter tre måneder med knallhardt kommersielt julekjør - der målet er å slå omsetningen fra året før - blir det lite igjen av spenning, glede og høytid.
aegi2
aegi2Innlegg: 32033
16.11.07 17:46
......men så kommer du drassende med julevangeliet?

GURI hadde ingen lest juleevangeliet under julemiddagen på julaften så hadde de liksom ikke vært jul.
Du er kansje ikke født inn i det , men jeg er oppvokst med juleevangeliet og julesanger , og drømmer meg ofte tilbake til di gamle dager (70-80 års :-)

No er de alt for mye pakker. Ungene klarer fanden meg struppe ikke pakke opp en før dem er igang med den andre..........
Vissenvass
VissenvassInnlegg: 2399
16.11.07 18:17
Selv gir jeg blanke F i julens såkalte kristne innhold, samler storfamilien i årets mørkeste periode og lager lys, varme og massevis av usunn, fetende mat.

Gaver er vi ikke så opptatt av, viktigere med god mat og gode spørrebøker!

Det er en familiehøytid, så får de som vil, feire Jesus. Jeg feirer familien!
polo_2
16.11.07 23:07

Hvorfor i alle dager er dere så redd for julens innhold,juleevangeliet ?
Les det det er så bra ! "En glede for hele folket...."

Julen er en av de kristne høytidene og slik har den blitt feiret i hundrevis av år i Norge.Hvorfor er nordmenn så redd sin kultur og sine røtter ?
Vissenvass
VissenvassInnlegg: 2399
17.11.07 00:04
polo_2 skrev:

Hvorfor i alle dager er dere så redd for julens innhold,juleevangeliet ?
-----------

Den var rimelig frekk! Hva i alle dager får deg til å tro at undertegnede og andre er redde?
Forresten, jo, jeg er litt redd for at psykotiske troende skal styre verden i for stor grad. Kristne og muslimer er de mest maktkåte......
Hadde jeg styrt, hadde dere nok blitt tvangsinnlagt hele gjengen!

Men dere har jo gitt oss fine høytider da, det skal dere ha. Bli nå ikke sure fordi vi legger andre ting i fritiden vår enn dere!
Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
17.11.07 02:10
fryselaks skrev:
Allerede i slutten av september inntar den første julemarsipanen dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Fra da av er det bare dager før julebordene, julepynten, juletrærne, julesangene og julenissene dukker opp.

Handelsnæringen er i ferd med å ødelegge våre forventninger til jula - og redusere barnas jul til ren materialisme. Etter tre måneder med knallhardt kommersielt julekjør - der målet er å slå omsetningen fra året før - blir det lite igjen av spenning, glede og høytid.

Turbolady:

Og det er det bare vi forbrukere som kan gjøre noe med.
Vi må slutte å handle slik som vi gjør. Kjøp færre og billigere gaver. Kutt ut gav
ene til de voksne, eller gi en donasjon til en hjelpeorganisasjon som gave i stedet.

Så lenge vi handler, så holder vi liv i handelsnæringens råkjør.
polo_2
17.11.07 12:37

Turbolady: Du det er BÅDE handelstanden og vi forbrukere som må skjerpe oss!

Dette er uverdig grådighet !

Det bør ikke bare handle om MIN bedrift som skal tjene MEST mulig penger !
Det bør heller ikke handle om å gi STØRSTE og DYRESTE presanger !
Sessrymne
17.11.07 14:30
polo_2 skrev:
Hvorfor er nordmenn så redd sin kultur og sine røtter ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sessrymne:
Ehm, unnskyld meg du.. Men det hedenske/norrønne er en like stor del av vår kultur og våre røtter som det kristendommen er. Jeg kommer aldri til å underkaste meg denne religionen som tvang seg inn i landet med makt.

Jeg vil mye heller forholde meg til de 'regler' man finner i Håvamål enn noe somhelst fra bibelen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anatta
AnattaInnlegg: 10697
17.11.07 15:18
I julen feirer man at solen lyser over oss igjen. Du kan feire jesus osv så kan andre feire midtvintersfesten.
Mosin
MosinInnlegg: 940
17.11.07 16:42
Uansett hvordan man vrir og vender på det: Ingenting av den julefeiringa vi har nå har noe å gjøre med det kristne budskap. Det er mulig at det i enkelte hjem er kristendommen som er i sentrum, men de fleste hjem er preget av utsvevende forbruk, fråtsing, alkoholisme osv. Sånn var det før kristendommen, og sånn har det igjen blitt. Og det er helt greit for meg, jeg bryr meg ikke.

Men ikke kom å si at vi feirer Jesus på noen som helst måte i jula, vi feirer oss selv!
Pacha2002
Pacha2002Innlegg: 1160
17.11.07 17:08
Hvorfor skal kristne kuppe julefeiringen og legge premissene for feiringen? Det er opprinnelig en hedensk feiring. Dropp å lese juleevangeliet og kjøp heller flere gaver og mat!

Pacha
Stein_Glasshus
Stein_GlasshusInnlegg: 1834
17.11.07 17:47
Det kristne budskapet i julen er hyggelig og norsk tradisjon. Men ikke nødvendig for å ha en verdig julefeiring.

Når du skriver at du vil ha jula tilbake, trodde jeg du mente at vi skulle ta den tilbake fra handelsstanden.

Jeg synes det er hyggelig med førjulstiden med julepynt i gater og butikkvinduer. Men det burde ikke begynne før 1. søndag i advent.
EnRosaEngel
EnRosaEngelInnlegg: 3755
17.11.07 18:05
Diesel_Power skrev:
Forresten, har skolene julegudstjeneste fremdeles?
Ja, men dessverre så er den frivillig.
Klikk for å gå tilbake til toppen