Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Julebord bør stoppes,ødelegger barn og familier

NYTT TEMA
polo_2
polo_2Innlegg: 1511
16.11.07 23:23

Julebordene har ødelagt mange familier allerede !
Bedriften går ut med ansatte uten ektefeller. Hva har dette med julen å gjøre?
Ingenting med jul å gjøre! Det bør stoppes.
Det er handelstanden som skal tjene penger.Det gjør de,men det er en høy pris å betale,ødelagte ekteskap og ødelagte hjem!
-tafi-
-tafi-Innlegg: 272
16.11.07 23:32
Folk må ta ansvar for seg selv. Det er alt for mange som drikker seg fra sans og samling til tross for at de vet at dette kan føre til dårlig dømmekraft og fatale konsekvenser for forhold og familie.

Jeg er ingen stor fan av julebord (liker heller å gå ut med noen få, men gode venner), men alle "farene" med julebord er så utrolig godt kjente nå, at det blir rimelig patetisk dersom voksne mennesker ikke skal kunne ta ansvar for sin egen oppførsel.
polo_2
16.11.07 23:44

Det er desverre slik da at voksne folk drikker, sikkert for å "henge med" og det har desverre ført til menge oppløste hjem,mye smerte !
Plone
PloneInnlegg: 1180
17.11.07 00:57
Snakker du av erfaring, eller?
17.11.07 00:59
DEt er da litt spennende å kunne få knulle sekretæren som du har sikla lenge på ?
Soteria
SoteriaInnlegg: 10370
17.11.07 01:01
Det er også velkjent at utroskap foregår på helgekonferanser på høyfjellshotell m.m.
Tviler på at de kan lære SÅ mye på disse konferansene.
jontrygve
jontrygveInnlegg: 17887
17.11.07 10:56
Alternativt skaff en make som ikke er komplett blåst. Går fint an å ta en fest uten å måtte koppulere med alt på 2 bein.
Punker
PunkerInnlegg: 6093
17.11.07 11:46
Nøyaktig hvordan skal julebord kunne stoppes? Så vidt jeg vet har det alltid vært lov for bedrifter å arrangere sosiale sammenkomster for sine ansatte..

Du spør hva dette har med jul å gjøre.. Vel, hva har noe av det vi forbinder med jul i dag, med julen egentlig å gjøre? Hele sulamitten handler stort sett om penger. Sånn er'e! Desverre...
polo_2
17.11.07 12:27

Handelstanden bør sendes på etikkkurs for å lære at de har ansvar for menneskene og for samfunnet.Det er ikke bare min bedrift som skal tjene mest mulig penger,ego,ego !
Snipp1
Snipp1Innlegg: 24968
17.11.07 12:55
polo_2 skrev:
Bedriften går ut med ansatte uten ektefeller. Hva har dette med julen å gjøre?
Ingenting med jul å gjøre! Det bør stoppes.
------------------
Stopp! Forby! Få det vekk! Farlig! Uæææh!

Julebord er for de aller, aller fleste av oss en morsom og hyggelig anledning sammen med våre kolleger. Vi tilbringer mye tid på jobben, og da er det trivelig å bruke tid sammen i en sosial setting også.

Selv om det ikke har noe med jul å gjøre for DEG, så kan det ha mye med jul å gjøre for andre.
Anatta
AnattaInnlegg: 10697
17.11.07 15:24
Julebord er en bra ting. Ingenting er galt med julebord.
guardianpegasus
guardianpegasusInnlegg: 4431
18.11.07 04:19
Største problemet med bedriftsjulebord er jo at hele gjengen havner på fylla pga drikkepress osv... det er temmelig bedritent.
polo_2
18.11.07 20:40

Det er hotell- og resturantnæringen som skal tjene penger.Julebord har ellers ingenting med jul å gjøre.Stopp julebordene !
Mange barn lider p.g.a. skilsmisser.Stopp skilsmissene,stopp julebordene !
muzzIe
muzzIeInnlegg: 18073
18.11.07 20:42
Hvis ekteskapet ikke tåler at den ene parten går ut med arbeidskollegaer og spiser og drikker alkohol, da var det kanskje ikke ment å vare i utgangspunktet. Ellers kan man kanskje innvende at problemet ligger hos de som gjør dumme ting, ikke i julebord-idéen i seg selv.
sl500
sl500Innlegg: 11987
18.11.07 20:46
Det er bare å notere seg enda en ting det skulle vært forbud mot.
Nå begynner lista å bli lang vel lang men så lenge det er i god sosialistisk ånd så går det vel bra når vi ikke vet hva som er best for oss selv.l.
-tafi-
-tafi-Innlegg: 272
18.11.07 23:08
Snipp1 skrev:
Julebord er for de aller, aller fleste av oss en morsom og hyggelig anledning sammen med våre kolleger. Vi tilbringer mye tid på jobben, og da er det trivelig å bruke tid sammen i en sosial setting også.

-

Nja, alltid en tulling eller to som drikker denne ene gangen i året, og som selvsagt drikker seg fra sans og samling.
Planeswalk
PlaneswalkInnlegg: 7919
19.11.07 05:13
Problemet med julebord er ikke eksplisitt for julebord. Det er et problem som vår kultur har hele året: Hvis alkohol er involvert, skal det automatisk være forbundet med å drikke seg totalt skitings.
Stort sett gjelder det bare yngre mennesker hvis vi snakker om helgene, men i julebordtida slenger de eldre seg også på, med de negative konsekvenser det i verste fall innebærer, enten det er slåsskamper, fyllekjøringer, eller hva det er.

Julebord er bare en unnskyldning for de som har blitt for gamle til å gå ut hver helg, for å ta igjen det tapte: Drikke seg sørpe møkkings. Forventningen har bygd seg opp over lang tid.
Når man da endelig har festen, blir det klimaks og brak og spy.

Hvis vi hadde hatt en "jevnere" alkoholkultur, som man f.eks.har i enkelte deler av Sør-Europa (italia m.m.), ville julebordfylla ikke vært i nærheten av så ekstrem som den er.
Man blir ikke alkoholiker av å drikke et halvt glass vin hver tredje dag.

Men nordmenn hiver i stedet innpå maksimalt på kortest mulig tid. At vi har høye avgifter på alkoholprodukter betyr null og niks så lenge nordmenn er kjøpekraftige.
Det som trengs ,er en kulturell endring.

Carebear
CarebearInnlegg: 8050
19.11.07 11:12
polo_2 skrev:

Bedriften går ut med ansatte uten ektefeller.

Er da ikke alle bedrifter som gjør det på den måten. Jeg og samboer var på julebord i helga med mine kollegaer, alle der hadde med partnere. Neste helg er det hans jobb som har julebord, og jeg skal selvfølgelig bli med på en helg i Sverige:) Hadde sjefen min vært så gnien at han ikke hadde spandert på partnerne til dem som jobber her, så hadde nok jeg blitt hjemme...
Bonnie_Maria
Bonnie_MariaInnlegg: 395
19.11.07 16:00
Måten folk heller i seg drikke uten stans på er ikke bra for familielivet, nei. Men de velger å gjøre det selv. Selv fikk jeg en søt-brisen mann hjem midt på natta en gang i desember i fjor med et fjollete flir i ansiktet og ordene: "Du er VERDENS beste dame!" For jeg lot ham jo gå ut en gang i blant, i motsetning til damene til noen av hans kolleger, som han da syntes synd på... Hvis folk ikke klarer å begrense seg, får de la være å gå. Men to ganger i året (julebord og sommerfest) synes de fleste at det er hyggelig å gjøre noe annet enn å diskutere dagens VG over lunsjbordet med de menneskene man tross alt tilbringer rundt 40 timer i uka med!
polo_2
20.11.07 12:53

Kjempefin ide at man har med seg ektefelle,kjæreste på julebord.Det kan bli til hjelp for mange.
Hotell og restaurantnæringen bør tenke gjennom hva de gjør når de averterer julebord.De bør ta mye mer ansvar enn å hove inn penger i bingen.
VÆR VOKSNE TA ANSVAR !
delta_force
delta_forceInnlegg: 1082
20.11.07 20:33
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:30)

polo_2
21.11.07 23:48

Jeg skjønner godt at alt henger sammen,men alltid må vi handle som ansvarlige og ikke BARE tenke på hvordan skal vi tjene mest
.Er det forsvarlig det vi gjør?
Er det til beste for andre eller vil det skade andre?
Vi må ta dette med i våre vurderinger.
Vi lever ikke bare for vår egen pengebinge!.
johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
21.11.07 23:59

Helt utrolig hvor mye utroskap det er på disse julebordene :-)

Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
22.11.07 00:32
Det må vel kunne gå ann og oppføre seg ordentlig og drikke med måte selv det er julebord?
Jeg ser ingen grunn til at julebordene burde stoppes fordi de fleste klarer og ta ansvar for seg selv og oppføre seg skikkelig !

VIPP_2
VIPP_2Innlegg: 3034
22.11.07 18:11
Du, Anatta, som mener alle bør være vegeterianere mener julebord der det vel stort sett utelukket blir servert ikke-vegeteriansk mat er helt OK?

Julebord er for øvrig etter min mening noe tull.
madigan
madiganInnlegg: 9343
24.11.07 15:47
VIPP_2 skrev:

Julebord er for øvrig etter min mening noe tull!

ja da er vi iallefall tre om det (inklusive trådstarter) Jeg har aldrig hvert på et eneste Julebord,av 2 grunder,Jeg drikker ikke selv ,og nesten alle de andre drikker,og da er det ikke noe morsomt!
polo_2
24.11.07 22:40

Julebordene er hotell- og restaurantnæringens pengebinge.
De bør sendes på etikkurs før neste jul så vi kan få slutt på denne ensidig økonomiske vinklingen.De må stilles til ansvar for sine arrangement.
Og bedriftene bør gjennomskue næringen og ta avstand !
VIPP_2
VIPP_2Innlegg: 3034
25.11.07 12:38
polo_2 skrev:

Julebordene er hotell- og restaurantnæringens pengebinge.
De bør sendes på etikkurs før neste jul så vi kan få slutt på denne ensidig økonomiske vinklingen.De må stilles til ansvar for sine arrangement.
--------------
Så enig, så enig.

Dersom jeg drev bedrift hadde det overhodet ikke vært aktuelt med et slikt unødvendig arrangement. Jeg, hvis bedriften hadde gått bra, hadde heller utbetalt en ekstra julebonus man kunne bruke som man vil.
Pus_43
Pus_43Innlegg: 876
25.11.07 22:37
Punker skrev:
Nøyaktig hvordan skal julebord kunne stoppes? Så vidt jeg vet har det alltid vært lov for bedrifter å arrangere sosiale sammenkomster for sine ansatte..
---------------------------------------------------------------------------------
Det må da være mye hyggeligere at også ektefellene får være med - det er mange bedrifter som feirer julebord på den måten!
Ikke som vaktbikkjer, men som et hyggelig avbrekk fra de ellers kjente fjesene!

Det kan jo også være koselig for ektefellen å få treffe arbeidskameratene til partneren!

Hilsen lille pus.
Tsten
TstenInnlegg: 593
25.11.07 22:54
Jeg gleder meg som faen til julebordet i år jeg, og jeg har faktisk lyst til å pule noen den kvelden. Er da en del søte småjenter på 1881, haha
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg