Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blir det mye juling? (i jula)

NYTT TEMA
stewie-G
stewie-GInnlegg: 4266
20.11.07 13:24
Ja folkens, får dere, eller gir dere, mer juling ved juletider enn ellers i året?

Litt morsomt å få juling på julaften kan jeg tenke meg, ironisk, vondt og stemningsfullt samtidig.

Selv har jeg verken gitt eller mottatt juling i nevnte høytid, men det kan jo hende deres erfaringer er annerledes!
Tsten
TstenInnlegg: 593
25.11.07 22:52
Jeg slo til broren min på julaften engang
Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
25.11.07 23:03
Fikk juling julaften for en del år siden, pga at jeg døset av under midnattsmessa (og den gikk på tv'en og jeg er ikke katolikk).
KampenUltras
KampenUltrasInnlegg: 539
25.11.07 23:55
Har delt ut ett slag eller to på ett par julebord
LoveLiverpool
LoveLiverpoolInnlegg: 162
26.11.07 19:09
Her i huset får ingen,hverken store eller små, juling. Ikke i juletiden, og heller ikke resten av året. Heldigvis.
StoreMeg
StoreMegInnlegg: 2320
26.11.07 19:15
Når jeg så denne tråden første gang syns jeg det var helt absurd.
For meg er ikke juling noe som hører hjemme i et forhold mellom mennesker, det være seg kjærester, familie inkl barn, venner osv.

Det var vel noe man knapt gjorde i barnehagen.
Men tenk. Det er mange som opplever det hver dag, og da er selvfølgelig ikke jula noe unntak.

Til de som får juling, vil jeg bare si: Kom dere vekk.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84183
26.11.07 19:17
Å gi og motta juling en oppskriften på en god oppvekst.Mye bedre enn å stenge det inne eller diskutere det over overfladisk prat der man prøver å løse noe med ord man ikke mener.
LoveLiverpool
LoveLiverpoolInnlegg: 162
26.11.07 19:17
Godt skrevet StoreMeg:-)))
Sneguroshka
SneguroshkaInnlegg: 2080
26.11.07 19:47
Det finnes en rørende historie fra 1. verdenskrig hvor soldatene i skyttergravene innstilte kampene på julaften og i steden sang "Stille nacht / Silent night" i sammen.

Dessverre finnes det nok rusmisbrukere og enktelte andre som dessverre heller ikke klarer å holde juleaften hellig.
Pus_43
Pus_43Innlegg: 876
27.11.07 10:09
LoveLiverpool skrev:
Her i huset får ingen,hverken store eller små, juling. Ikke i juletiden, og heller ikke resten av året. Heldigvis.
---------------------------------------------------
Sånn har det heldigvis alltid vært hos oss også!

Men jeg har så inderlig vondt av de som kanskje får juling både titt og ofte, skulle ønske at alle kunne føle seg trygge på at de slipper sånne "oppgjør"!

Hilsen lille pus.
Pus_43
27.11.07 10:11
Sneguroshka skrev:
Det finnes en rørende historie fra 1. verdenskrig hvor soldatene i skyttergravene innstilte kampene på julaften og i steden sang "Stille nacht / Silent night" i sammen.
---------------------------------------------
Ja, det er en nydelig historie, og den er visst også sann!
VIPP_2
VIPP_2Innlegg: 3034
27.11.07 23:59
Dagen uforutsigbare krigføring ødelegger dessverre dette(Det skulle selvfølgelig ikke vært krigføring i det hele tatt, men når det en gang er slik).
cochisedied
cochisediedInnlegg: 11081
28.11.07 17:57
Historien om julefeiringen i skyttergravene er sann ja.

Det var julaften 1914 og begynte med at soldatene i de tyske stillingene ved Ypres sang julesanger. Så ble det endel roping av julehilsner frem og tilbake mellom linjene - og en dristig tysker gikk ut i ingenmannsland. Ingen skjøt - tvertimot gikk et par engelskmenn ut og møtte ham. Snart krydde det av folk fra begge sider - det ble skikkelig trivelig etter hvert. Den spontane våpenhvilen spredde seg raskt langs fronten i flere mils lengde.

Det ble avholdt improviserte felles gudstjenester og begravelser. Endel festing ble det også - tysk øl og britisk whisky. Ihvertfall en plass ble det arrangert fotballkamp mellom tyskerne og britene!

Høyere offiserer ihvertfall på britiske side var mektig forbannet. De resterende krigsjulene sørget de for kraftig artilleri-bombardement av ingenmannland for å forhindre gjentakelse av slik "fraternisering med fienden"...

cochise-
Erin Go Bragh
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
28.11.07 18:45
Olsen74 skrev:
Fikk juling julaften for en del år siden, pga at jeg døset av under midnattsmessa (og den gikk på tv'en og jeg er ikke katolikk).

--- Så dine foreldre (går jeg ut i fra at det var?) var ikke enig i at alle skulle ha det hyggelig på julaften, altså?
Pus_43
28.11.07 20:36
En fin historie dette....

Offiserene kunne da holdt seg unna her, og ikke ødelagt den gode stemningen, kanskje de hadde kunnet blitt venner med fienden?
Men det var vel dessverre en umulighet regner jeg med........

"Verden er full av muligheter, glimrende forkledd som problemer!"
cochisedied
cochisediedInnlegg: 11081
28.11.07 22:25
Generalene var redd for nettopp det - at folk kunne bli venner. Kunne jo risikert at hele krigen ble avlyst hvis slikt svineri fikk fortsette!

Her er en flott sang om denne julen i 1914:

http://www.youtube.com/watch?v=s9coPzDx6tA

cochise-
Erin Go Bragh
Pus_43
29.11.07 11:15
cochisedied skrev:
Generalene var redd for nettopp det - at folk kunne bli venner. Kunne jo risikert at hele krigen ble avlyst hvis slikt svineri fikk fortsette!

Her er en flott sang om denne julen i 1914:
---------------------------------------------------------
Takk for den, håper vi aldri må oppleve verdenskrig igjen, helst ikke andre kriger heller, men det ser visst ikke ut til at vi kan unngå.....

Hilsen lille pus.

Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
29.11.07 19:20
Thyra skrev:
Olsen74 skrev:

--- Så dine foreldre (går jeg ut i fra at det var?) var ikke enig i at alle skulle ha det hyggelig på julaften, altså?
----------------
Neida, foreldrene mine er snille som dagen er lang de:-) Har aldri lagt en hånd på meg. Hun som slo meg ville bare at jeg skulle våkne, så det var ikke så voldsomt hardt hun slo. Ble mest perpleks.
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
29.11.07 19:58
Men da var det ikke direkte juling, da...?
MagicPie
MagicPieInnlegg: 28360
29.11.07 20:47
Ingen slåssing på julaften her.
----------------------------------
Don`t Believe The Truth!
----------------------------------
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg