Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGs Julebarometer

NYTT TEMA
holatristeza
holatristezaInnlegg: 951
01.12.07 17:16
Midt på forsiden til VG Nett kan man se hvor mye penger vi bruker på julen, og på høyre side kan man si hvor mye man kommer til å bruke på samfunnsyttige julegaver. Her er maksgrensen på 1000 kr, noe som gjør barometeret missvisende ettersom mange gir mye mer. Derfor opprettet jeg denne tråden der man kan si hvilke samfunnsnyttige julegaver man har kjøpt/kommer til å kjøpe for hvor mange kr.

Selv har jeg brukt 1600 kr på geiter (Kirkens Nødhjelp).
Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
05.12.07 00:05
Det jeg lurer på,det er hvordan VG vet om man handler julemat og julegaver eller om man handler dagligvarer og f.eks. bursdagspresanger ? ;-)
Blir Daimsjokoladen jeg spiser nå, ført opp som julemat/julegave på VGs forside ?
Tviler på om det VG har på forsiden, har så mye for seg !
Håper VG Nett har fått med seg at jeg har kjøpt 2 advent-korpskalendrere, julekort osv. på døra og får med seg andre veldedige ting jeg kommer til å støtte med cash ved kjøpesentrene ;-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49333
05.12.07 01:44
Synes dette julehandelmaset er det mest slitsomme med hele jula.

Det har da til alle tider vært slik at folk har brukt mer penger enn ellers i året i forbindelse med jula. Ser man i forhold til disponible ressurser, brukte man mye mer på jula tidligere enn man gjør nå til dags. For hundre år siden spiste folk sild og grøt til hverdags - i jula var det kjøtt og luksus, og kanskje vanket det noen presanter. Nå er mye av dette hverdagsting, så litt ekstra må man unne seg for at det skal bli jul. Dessuten er det halv skatt i jula.

Dessuten er jo det en handlemåned for mange andre ting enn gaver. F.eks. er jo det svært mange som får nye møbler til jul, jeg venter f.eks. på en ny sofa til noen tusenlapper - dette er ikke "julehandel", men det er naturlig at man vil ha slike ting i hus før jul. Dessuten kjøper man ekstra mat fordi det er mange fridager, der man koser seg ekstra.

At man så på toppen av dette bruker en tusenlapp eller to på å kjøpejulegaver til sine nærmeste, så er vel ikke dette noe problem. Jeg synes tvert imot at det er et problem at man gjør det til et problem.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
05.12.07 09:44
Hola! holatristeza, et trist nikk du har, men så kan en jo bli veldig trist av
den norske julehandelen...
Mine 5 barnebarn har fått tils. 500 til å kjøpe nyttige ting, i flg. mødrene blir
det votter etc.
Jeg har foreløpig gitt 5.000 til barn som trenger pengene bedre ( mine døtre
er helt enige med meg), alt går direkte uten "mellommenn" som organisasjoner e.l.

Min største glede er å gi til disse barna, og få glade tilbakemeldinger !

God Jul til alle som maser & kaver og ikke har tenkt å leve lenger enn til Jul,
virker det som......
Earthquakejenta
EarthquakejentaInnlegg: 9898
06.12.07 08:55
Kult at flere har kjøpt geit :D Jeg har dog kun kjøpt en da, 250 kr, la til 50 så det ble 300. Ikke altfor mye, men det hjelper vel litt kanskje. Samfunnsnyttig er det ihvertfall med 1600 :D
Klikk for å gå tilbake til toppen