Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

julegudstjenester

NYTT TEMA
polo_2
polo_2Innlegg: 1511
04.12.08 17:51

Norge er fortsatt et kristent land (§2 i grunnloven).Da er det helt sykt at barna skal nektes å være med på skolegudstjeneste.

Vi trenger vår kultur og våre røtter!

Helt fra starten i 1739 har kristendommen stått sentralt i Norsk skole.

Sykt at vi skal forkaste vår egen kultur!

Barna og de unge trenger noe å tro på og leve for! 

HyperNova
HyperNovaInnlegg: 18040
04.12.08 19:37
polo_2: Norge er fortsatt et kristent land (§2 i grunnloven).Da er det helt sykt at barna skal nektes å være med på skolegudstjeneste. Vi trenger vår kultur og våre røtter! Helt fra starten i 1739 har kristendommen stått sentralt i Norsk skole. Sykt at vi skal forkaste vår egen kultur! Barna og de unge trenger noe å tro på og leve for! 

Blir ungene nekta...! Hvor bli ungene 'nekta' skolegudstjenesten?

polo_2
04.12.08 20:09
HyperNova: Blir ungene nekta...! Hvor bli ungene 'nekta' skolegudstjenesten?

Det er flere skoler der rektor har forsøkt å stoppe skolegudstjenester,men folket har reist seg og nekta.

HyperNova
HyperNovaInnlegg: 18040
04.12.08 20:20
polo_2: Det er flere skoler der rektor har forsøkt å stoppe skolegudstjenester,men folket har reist seg og nekta.

Men da er vel alt bare 'såre vel'.

(Innlegget ble redigert 04.12.08 20:22)

texmurphy_3
texmurphy_3Innlegg: 247
04.12.08 21:28

Hvorfor ikke bare gjøre det frivillig å være med på skoegudstjeneste?

polo_2
04.12.08 23:14

Frivillig?

Hvordan skal f.eks. en 5 eller 6 åring som kanskje ikke har vært i ei kirke før ta stilling til det?

Eller hvordan skal klassene i tilfelle legge opp med dobbelt mannskap for de som velger av ulike grunner heller å være på skolen?Det er jo fritak for gudstjenesten allerede.

Viktig at barna og de unge lærer sin egen kultur og kjenne!

Nå i disse usikre og vanskelige tider trenger dessuten barna også noe å tro på.De snapper opp uroen.Frykt og angst kan bre seg også blandt barna.Fint at de får vite at det finnes en Gud de kan søke tilflukt hos!

Hvis de får kjenne til Gud kan de ta stilling.Da kan det være friillig!Man kan ikke velge noe man ikke kjenner til eller vet om

texmurphy_3
texmurphy_3Innlegg: 247
05.12.08 11:00

Nå mente jeg ikke at unger på 5-6 år skulle velge, men at foreldrene selv skal kunne velge hvorvidt ungene deres skal være med på en gudstjeneste skulle bare mangle. Greit nok at alle skal kjenne til kristendommen, eller islam for den del, men det bør de lære om på skolen, ikke i kirka under en gudstjeneste.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22615
05.12.08 11:09
texmurphy_3: Nå mente jeg ikke at unger på 5-6 år skulle velge, men at foreldrene selv skal kunne velge hvorvidt ungene deres skal være med på en gudstjeneste skulle bare mangle. Greit nok at alle skal kjenne til kristendommen, eller islam for den del, men det bør de lære om på skolen, ikke i kirka under en gudstjeneste.

Det er jeg helt enig med deg i. Hvis foreldrene ikke ønsker at barna skal være med på Julegudstjeneste så skal de ha rett til å be barnet fritatt for dette. Slik at de som ikke ønsker at barnet skal gå på gudstjeneste faktisk for aksept for det. Samtidig som man har en julegudstjeneste for de som ønsker det.

Men fritaket må skje etter ønske fra foresatte, ikke etter barnets eget forgodtbefinnende

Antozz
AntozzInnlegg: 10667
06.12.08 22:02

Vi har noe som heter religionfrihet i dette landet. La elevene selv bestemme...

bjovaar
bjovaarInnlegg: 353
09.12.08 08:22

Vi i Norge må holde på enkelte tradisjoner.
Folk har vel ikke dødd av å gå på en skolegudstjeneste.

Jeg kan vel kanskje strekke meg så langt som å si at dersom du har en annen religion, så kan du få slippe.
Men så lenge du ønsker fritak fordi du ikke har lyst eller gidder å gå, så er ikke det god nok grunn.

Jeg husker for 15 år siden, da jeg gikk på barneskolen, da var det kun 1 jente som ikke ønsket å gå i kirka på julegudstjeneste fordi hun var jøde og de feirer jo ikke jul.
Det var akseptert.
Det var selvsagt noen "tøffe" gutter som påstod at de også var det, men det var kun for å slippe.
Som sagt så har vel ingen dødd av en obligatorisk julegudstjeneste.

Hvis det er så viktig å holde seg borte fra ting som har med kirka å gjøre så er det vel ikke noe vits å komfirmere seg heller da.
Komfirmasjon er jo en kirkelig hendelse det også, men det er det ingen som vil "slippe".

Det burde blitt registrert hvem som ba seg fri fra obligatoriske hendelser i regi av kirka.
De som ble registrert må så inn til samtale o.l før evt. komfirmasjon for å se om de er verdige en komfirmasjon, eller om det kun er pga. av selskap og gaver.

polo_2
10.12.08 23:57

Kirkene fylles opp disse dager heldigvis av barn i alle klasser.Det skulle bare mangle at barna skulle hindres i å lære om Bibelens Gud.Hele vårt samfunn bygger på kristendommen.Barna trenger noe å tro på.De oppfatter også at det er krisetider og mer eller mindre usikkert og vanskelig for folk.Viktig at de får lære om at det finnes en Gud de kan gå til .Det er jo det våre forfedre har gjordt.Det er derfor det er så mange kirker og bedehus her i landet."Mennesket lever ikke av brød(materialisme) alene." sitat Bibelen

Pana
PanaInnlegg: 4722
18.12.08 14:50

Det er viktig at barn lærer at i kristendommen mener man at det er en gud å gå til, og at norges kultur er fundamentert på dette livssynet siden forrige årtusenskifte.

Jeg mener de bør ikke læres at det er en gud å gå til ukritisk.
Det er vel der stridens kjerne er i utgangspunktet. Det finnes ingen som kan si at gud eksisterer 100%. Kun at det føles som han gjør det, og at man er 100% overbevist om at det stemmer.

Eksisterer gud av det grunnlaget?
Eller er dere lært til at han gjør det, og føler et behov for at han må finnes?

(Innlegget ble redigert 18.12.08 14:52)

Markmus
MarkmusInnlegg: 54980
18.12.08 16:11
polo_2: Vi trenger vår kultur og våre røtter!

Kristendommen er ikke kultur, det er religion. To vidt forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Om barn eller andre skulle tvinges til å gå i gudstjeneste ville det vært en grotesk handling.

niconi
niconiInnlegg: 15834
18.12.08 16:46

Enda en tråd som snur alt på hodet!

Ingen nekter barn å gå i kirken.

Men noen fornuftige mennesker mener at man ikke bør tvinge barn til å gå i kirken. Det er stor forskjell på å hindre deg og å la være å tvinge deg.

Men hvorfor barn absolutt må gå i kirken i skoletiden er meg en gåte. De som vil gå i kirken kan vel gjøre det på søndagene?

Tøffeline
TøffelineInnlegg: 10285
18.12.08 22:11

Jeg er enig i at det er helt bak mål å fjerne noe som er blitt en norsk tradisjon.

Er selv ikke kristen, men det å gå i kirka på julaften gir en indre ro og er faktisk blitt en tradisjon og den vil jeg gjerne beholde siden jeg er norsk og det er en norsk tradisjon!!!!!

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
21.12.08 11:16
polo_2: Hvordan skal f.eks. en 5 eller 6 åring som kanskje ikke har vært i ei kirke før ta stilling til det?

Det er ikke ungene som skal ta stilling til det, men foreldrene.
HVis en unge er 5-6 år før han har vært i kirka, kan det ikke være så veldig viktig for foreldrene.

God jul!

Ulyanov

-kai-
-kai-Innlegg: 218
21.12.08 14:34

Etter min mening bør barn få gå om de vil. Gjennom oppveksten kan man finne ut hva man tror på.

Ønsker barn å gå, bør de få gå. Men det er like viktig at de ikke trenger å gå dersom de ikke ønsker det.

daskedusken
daskeduskenInnlegg: 5378
21.12.08 16:32
polo_2: Barna trenger noe å tro på.De oppfatter også at det er krisetider og mer eller mindre usikkert og vanskelig for folk.Viktig at de får lære om at det finnes en Gud de kan gå til

Hva slags usikre og vanskelige tider snakker du om? Og hvordan i all verden skal ting bli bedre av at man lar en høyere makt styre livet sitt? Er det ikke bedre om barna heller blir orientert om verden rundt seg og lærer og takle disse utrolig "usikre og vanskelige" tingene på andre måter? Å skjule seg bak en gud/religion har aldri ført noe med seg!

Klikk for å gå tilbake til toppen