Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vi besøker vel våre pleiende i år også ?

NYTT TEMA
Figo7
Figo7Innlegg: 9092
06.12.08 09:25

Det er et stort øyeblikk for våre kjære som er pasienter på instittusjoner rundt omkring og få besøk av familie og venner i julen.

La oss møte opp i disse krisetider, og la tankene gå til de som tross alt har det verre ?  Dere får hilse så mye !

Hilsen

Figo7.

Carebear
CarebearInnlegg: 8050
08.12.08 03:25

Jeg har ingen slektninger på institusjoner, men jeg besøker mine foreldre i jula, hjemme hos dem... Var der senest i dag, til nydelig middag, mamma hadde bursdag:)

rifmo
rifmoInnlegg: 617
09.12.08 09:31
Figo7: Det er et stort øyeblikk for våre kjære som er pasienter på instittusjoner rundt omkring og få besøk av familie og venner i julen.

Pussig det der... at vi hele tiden skal putte de gamle og pleietrengende på institusjoner, få de vekk liksom, så skal vi besøke de i Jula og da skal vi ha så bra samvittighet når vi feiter oss opp på julemiddagen etterpå... hmmm

Sheldon
SheldonInnlegg: 311
09.12.08 10:16
rifmo: Pussig det der... at vi hele tiden skal putte de gamle og pleietrengende på institusjoner, få de vekk liksom, så skal vi besøke de i Jula og da skal vi ha så bra samvittighet når vi feiter oss opp på julemiddagen etterpå... hmmm

De aller fleste som er på institusjon er der fordi de trenger å være der, det finne tusenvis av utslitte pårørende som har pleiet sine hjemme før de endelig får tilbud om kvalifisert hjelp. du må også tenke på det at mange eldre ikke kan feks være med på julemiddagen av helsemessigegrunner.

Kan ta et personlig eksempel da, min mormor fikk alzheimer, de første julene var hun hjemme, men etterhvert kunne hun hverken spise selv, og hun mistet alt språket, og hun ble livredd hver gang hun skulle ut av de trygge rammene( som da var blitt på hennes rom på sykehjemmet) Vi besøkte henne på dagen og var der hele ettermiddagen, men vi gikk hjem for å spise julemiddag. Jeg skal i allefall love deg en ting, ingen av oss satt med en god følelse. Men vi følte likevel at vi hadde valgt å gjøre det rette ut i fra situasjonen

Så det finnes mange sider av den saken der rifmo.

mrsa
mrsaInnlegg: 4226
09.12.08 19:53
Figo7: Det er et stort øyeblikk for våre kjære som er pasienter på instittusjoner rundt omkring og få besøk av familie og venner i julen. La oss møte opp i disse krisetider, og la tankene gå til de som tross alt har det verre ?  Dere får hilse så mye ! Hilsen Figo7.

Er det berre i jula du vil besøke dine nærmaste på instutiasjon, så synes eg verkelig synd på dine nærmaste. Eg håpar at dette ikkje viser kva den vanlige nordmann gjere.

rifmo
rifmoInnlegg: 617
10.12.08 08:31
Sheldon: De aller fleste som er på institusjon er der fordi de trenger å være der, det finne tusenvis av utslitte pårørende som har pleiet sine hjemme før de endelig får tilbud om kvalifisert hjelp. du må også tenke på det at mange eldre ikke kan feks være med på julemiddagen av helsemessigegrunner.

Som du kanskje forstod innerst inne... så var min refleksjon myntet på systemsvikten "velferdstaten" Norge har innført... som om institusjoner i dagens form var den eneste måten å ta vare på de med behov for ekstra pleie... Jeg mener vi alle bør gå mer inn i oss selv og se hva slags system vi ønsker. Vi er ikke noe bedre når vi ser på barna våres... de skal også på død og liv i barnehage så fort første året har gått... Er vi virkelig sikre på at det er et sånt samfunn vi ønsker? der svaret på alle slike problemstillinger er at vi må lage et bygg, ansette noen som kan vikariere for oss travle mennesker? jeg er ikke så sikker på det... Jeg kan ikke tenke meg at noen i dette landet ville brukt den ekstra 1,5 timene vi hadde fått tilgjengelig hvis 6 timers dag ble innført, på å pleie de som trenger det eller besøkt de oftere... Kanskje hadde vi brukt 5 min. ekstra på de små....?

Norge som system må utfordres! Det er ikke sikkert at svaret på alt er å henvise til staten som ansvarshavende. Det ser ut til å ha blitt en vane her i dette landet... en misforstått velferdstat ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg