Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

De kristne bør ikke feire jul

NYTT TEMA
hedninge1
hedninge1Innlegg: 812
23.12.08 15:59

Dagen er først og fremst en hedensk dag. Kristne folk kan lage sine egne dager istede for tulle rundt å stjele andres dager.

Men hvis kristne aksepterer at vi feirer forskjellige ting så la gå. Da kan kristne feire sitt mens hedninger som meg feire sitt og vi alle kan ha en fin jul sammen.

(Innlegget ble redigert 23.12.08 16:05)

Urias_postmann
Urias_postmannInnlegg: 2
23.12.08 17:12
hedninge1: Dagen er først og fremst en hedensk dag.

Jeg poster et innlegg jeg skrev på en annen tråd her til deg, så kan du lære litt om kristne feiringer.

----------

Vel, det kan se ut til at det er på tide å rydde opp litt i diskusjonen. Selv er jeg teologistudent og skal bli prest, jeg betegner alle døpte som kristne så fremt de ikke har frasagt seg sin tro og meldt seg ut av sitt respektive kirkesamfunn og inn i noe ikke-kristent. Jeg mener også at alle har rett til å feire jul, for selv om man ikke er selverklært kristen så har man ikke vondt av å fokusere på å være snill og være i julestemning i en ukes tid. Dette rommet til å fokusere på det er idag gitt oss av (a) Gud eller (b) samfunnet/staten - velg alternativ selv.

Men, for å rydde opp i diskusjonen rundt den kristne julefeiringen, eller kristmessen som den egentlig heter hos oss. For det første, Jesu fødselsdag er (som noen allerede har påpekt) den 25te desember. Grunnen til dette er (som noen allerede har påpekt) at solen "snur". Jeg leste at noen trodde Jesus var blitt født 25te mars, dette er ikke kristen tradisjon og sedvane. Sannheten er at vi faktisk ikke har den fjerneste anelse om når Jesus ble født, faktisk kan vi ikke engang påvise Jesu eksistens med andre skrifter enn Det nye testamentets skrifter og skriftene til jøden Josefus. Noen mener dette ikke holder, jeg mener det holder.

25te mars ble av den tidligste kirke satt til å være dagen hvor man feiret Guds inkarnasjon. Idag feires denne dagen i Den norske kirke under navnet Maria budskapsdag. I den tidligste kirken var nemlig ikke Jesu fødsel så viktig, for det viktige skjer i inkarnasjonen, ikke i fødselen. Grunnen til at inkarnasjonen ble satt til 25te mars var at i følge gammel jødisk tradisjon var dette den dagen da Gud satte i gang med skapelsen, og det trodde de at han gjorde fordi (ja, dere gjettet riktig) dette er årets lyseste dag! Når da Gud skulle inkarneres på jorden så regnet man med at dette var temmelig gjennomtenkt fra hans side, så han valgte seg det dydigste kvinnemennesket som noensinne har levd og valgte den dagen med mest lys - akkurat som han hadde gjort sist han satte i gang noe av betydning. Datoen er altså satt utfra en antagelse av når det var mest sannsynlig at Gud ville valgt å bli inkarnert.

Siden alle andre kulturer (som noen allerede har påpekt) feirer at det går mot lysere tider i tiden 22dre til 26te desember så passet det godt med en fest for de kristne da også. Kristne er jo ikke så annerledes enn andre mennesker, og setter pris på en god unnskyldning til nok en fest. Det vi feirer i juletiden er at Jesus ble født av jomfru Maria, hvilket vi har all grunn til å gjøre. Men det er litt synd at vi ikke lenger feirer inkarnasjonens dag, så derfor vil jeg oppfordre debattstarter og brannfakkelkaster til å heller feire med liv og lyst den 25te mars fremfor å skremme folk vekk fra kirken med slike innlegg.

Og forøvrig fordømmer vi gjendøperne

Xbalanque
XbalanqueInnlegg: 3185
23.12.08 17:48
hedninge1: Dagen er først og fremst en hedensk dag. Kristne folk kan lage sine egne dager istede for tulle rundt å stjele andres dager. Men hvis kristne aksepterer at vi feirer forskjellige ting så la gå. Da kan kristne feire sitt mens hedninger som meg feire sitt og vi alle kan ha en fin jul sammen.

Sett i gang å riste blodørn, dra på viking, be til Odin og Tor samt la skjegget gro og spise fleinsopp.


Tulling. Åsatrua og Germanismen har med unntak av Nazi-åra vært død i snart 1000 år. På tide å våkne opp fra denne "romantismen" snart.

hedninge1
hedninge1Innlegg: 812
23.12.08 18:34

Vel, det kan se ut til at det er på tide å rydde opp litt i diskusjonen. Selv er jeg teologistudent og skal bli prest, jeg betegner alle døpte som kristne så fremt de ikke har frasagt seg sin tro og meldt seg ut av sitt respektive kirkesamfunn og inn i noe ikke-kristent.

--Det er sant. Jeg å regner alle som ikke er utmeldt av krike for å være kristen. Ved unntak av når dem er medlem som følge av at kirka klusser og nekter å melde dem ut.

 

Siden alle andre kulturer (som noen allerede har påpekt) feirer at det går mot lysere tider i tiden 22dre til 26te desember så passet det godt med en fest for de kristne da også. Kristne er jo ikke så annerledes enn andre mennesker, og setter pris på en god unnskyldning til nok en fest. Det vi feirer i juletiden er at Jesus ble født av jomfru Maria, hvilket vi har all grunn til å gjøre. Men det er litt synd at vi ikke lenger feirer inkarnasjonens dag, så derfor vil jeg oppfordre debattstarter og brannfakkelkaster til å heller feire med liv og lyst den 25te mars fremfor å skremme folk vekk fra kirken med slike innlegg.

--Nettopp. Kristne kom og tok dagen i sin egen hånd. Så jula er egentlig en hedensk dag. Kristne har en tendens til å ikke forstå dette og tror at alle feirer det samme.

(Innlegget ble redigert 23.12.08 18:35)

niconi
niconiInnlegg: 15834
23.12.08 21:20
Xbalanque: Sett i gang å riste blodørn, dra på viking, be til Odin og Tor samt la skjegget gro og spise fleinsopp.
Tulling. Åsatrua og Germanismen har med unntak av Nazi-åra vært død i snart 1000 år. På tide å våkne opp fra denne "romantismen" snart.

Tulling kan du vel selv være.

Det har faktisk skjedd en viss utvikling de siste tusen år. Det er et faktum at julefeiringa har tradisjoner tilbake til førkristen tid. Men det betyr ikke at vi er nødt til å gjøre alt på samme måte som for 1000-1500 år siden.

Så vidt jeg vet feirer heller ikke de kristne jul eller påske ved å brennofre dyr og barn, steine ekteskapsbrytere eller praktisere inkisisjonens raffinerte torturteknikker.

malacay3
malacay3Innlegg: 20111
23.12.08 21:31
Xbalanque: Tulling. Åsatrua og Germanismen har med unntak av Nazi-åra vært død i snart 1000 år. På tide å våkne opp fra denne "romantismen" snart

Hitler hadde da vitterlig slagordet "gott mit uns", så at du skal regne nazitiden som ukristelig er en gåte.

Malacay

hallkatta
hallkattaInnlegg: 1
23.12.08 21:32

Jeg er så ekstremt glad for at det å feire JOL er gjort lenge før eventyret om Jesus kom til dette landet.

Men de trangsynte religiøse, og især de kristne måtte ta denne dagen og denne høytiden fra de "vantro" når de på sin særs humane måte kristnet landet.

Dere kristne er jo viden kjent for å være tolerante menesker...(ironi) Og at dere nå kommer dragende med at de som er fornuftige og tenker selv ikke skal få feire jol viser jo litt av deres holdninger.

Jeg, som ikke troende ønsker at dere skal få feire jøla på deres måte, til minne om Jesus (som faktisk ikke ble født i jola i hht deres egene skrifter) Selv om at det er en hedensk dag, så viser vi såpass storsinn at vi lar dere feire deres eventyr og eventyrfigurer.

 

Ha en riktig god jol og ett godt nyttår.

nj-angel
nj-angelInnlegg: 28
25.12.08 13:16

Er vel ingen som har rappa dagen ?

Vi feirer vel alle med forskjellige bakgrunner?? Min er relgiøs ,andres ikke relgiøst

Det plager vel ingen at jeg går til messe i jula? for resten ute i samfunnet er jo preget av "hednisk julefeiring"

 

Hilsen Katolikk

rogeraak
rogeraakInnlegg: 365
26.12.08 05:12

Jeg er dypt kristen og feirer ikke jul av kristne grunner. Jeg har ikke lyst til å bryte første bud i Dekalogen, så det gjør jeg ikke. Jeg er heller ikke interessert i alle mulige hedenske og egoistiske unnskyldninger for å feire jul. Det overlater jeg til kristne og ikke-kristne hedninger.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg