Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Russefeiring - skoletaperenes fest?..

NYTT TEMA
noah
noahInnlegg: 5241
03.04.10 18:44

Før jeg setter igang dette innlegget, vil jeg si at jeg har ikke vært russ selv. Jeg klunne blitt svart russ via yrkesskolen for mange år siden, men takket nei. Årsaken var vell først og fremst fordi Rød runnsen, eller Arbeiderpartirussen ikke vil akseptere at det finnes andre russer enn de røde. Blå russen, (høyrerussen) tror de består av en gjeng akademikere, men i bunn og grunn er de en gjeng tapere hele denne russe generasjonen, eller alle som har vært russ! Hva om de leste i bøkene sine alle de dagene de festet? Da kunne de kanskje kunne komme opp på et høyere europeisk nivå karaktermessig. Istedenfor må de søke seg inn på lærer skole eller helse og sosialfag som hjelpepleiere eller miljøarbeidere. Alt pga en fest for mye hvor de ikke klarte bli advokat, lege eller flyger eller politi. Fylla har skylda heter det, og det er så sant som det er skrevet. Nå som 40 åring viser jeg meg ute natt til 17 mai og tar meg en fest, jeg er da i sivilt, men kler meg i dongeri og hvit skjorte. dette er min uniform! Så hva skjer? Jo russen kommer og skal kline med meg! Jeg kunne vært faren til mange av de damene der, så jeg blir direkte kvalm av dette ! Og ypper noen av disse gutte dustene med bråk med meg, så ligger de tynt ann! Dette fordi jeg dypt inni meg hater russ, ikke russland, men russefeiringen. Den er bare så utrolig meningsløs. Når russen kan drikke offentlig, så gjør jeg og det- Jeg vandrer gate langs med whiskeyflaska og et par øl i baklomma. stopper politiet meg, så sier jeg at jeg er russ, og da går det som regel greit. Man MÅ ikke støtte uniformshelvette for å være russ. man kan sy sine egne klær og låne foreldrenes bil. om man tar tykk vannfarge og ruller røfarge på pappas bil, går det faktisk ann og spyle dette av etter bruk. ikke at noen får låne min bil da, men bare et tips for å spare hundretusener av kroner.

(Innlegget ble redigert 28.04.10 15:23)

Stoner
StonerInnlegg: 12851
03.04.10 19:07

Er vel heller taperne og de kjipeste nerdene som ikke blir russ, tenker jeg.

Abernaber
AbernaberInnlegg: 11580
03.04.10 19:10

Jeg som trodde det var sossenes store feiring av seg selv..

johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
03.04.10 19:18

Bitter?
Russetiden var morsom! Aldri er jentene så frigjort som akkurat da :-)

Forøvrig er lange innlegg uten avsnitt er en uting.

bkar89
bkar89Innlegg: 1858
03.04.10 19:33

svartruss er bare tull... russefeiring er orginalt for å feire artium, nå kalt generel studie kompetanse. yrkesfag oppnår ikke dette... derfor er svartruss mindre akseptert...

farge har ingenting med politisk tilhørighet...

Rødruss = Allmennfag

Blåruss  = Allmennfag, Økonomi og administrative fag (grunnen til at dette blir blandet med Høyre er opplagt :P) 

susilu
susiluInnlegg: 37113
04.04.10 00:24

Jeg synes russefeiringen er noe fordømt tull.  Jeg synes fest som går ut på fyll og våkenetter og rampestreker er så fjollete at jeg har ikke ord. 

En gang var russen pent kledt i røde eller blå bläsere og hvitt plisseskjørt og de hadde noen sjikkelakke-rop som liksom betød at den nye kremen av norsk ungdom skulle "vekke" norges land.

Det var harmløst, men faen så jålete.  Og folk som hadde tatt studenteksamen (artium), gikk med duskelue for å vise hvor høy utdannelse de hadde.  Det var ikke stort mer enn 5% den gangen.  De andre gikk på framhaldsskole for å få litt mer almenkunnskap, eller de gikk på yrkesskolen og ble til noe.  Noe definerbart, som frisør, baker, elektriker, konditor.

Etterhvert ble kravene senket:  Alle skulle kunne ta artium og deleeksamen ble innført, for at fler skulle klare det. 

Det betød at mange brukte ti år på artium og ytterligere ti år eller mer på universitetet og vi fikk "evige studenter" som endte opp som resepsjonsarbeidere, securitasvakter og andre ting de ikke trengte en  utdannelse til.  De ble egentlig ikke til noe.  Fordi de absolutt skulle bli akademikere.

Vi skulle gjeninnført yrkesskolen, slik at flere kunne gå i en lære som er praktisk, og der de lærer seg et fag.  Det er også veldig godt å kunne definere seg som "noe".

Når det gjelder meg selv, var jeg ikke russ, fordi en skade jeg hadde, gjorde at jeg satt hjemme med en stabel bøker og en pensumliste og gikk opp i alle skriftlige og muntlige fag.  Og av samme grunn gjorde jeg det på samme måte på universitetet. Og jeg vil ikke anbefale det :-)

Hvis jeg var diktator, hadde jeg avskaffet russevesenet, og gjeninnført yrkesskolen.  Vi trenger folk med kunnskap, ikke dritfulle ungdommer som er stolte over å få på seg samme hatt som alle de andre.

oodin
oodinInnlegg: 4217
04.04.10 00:46

har aldri vært russ men har nytt godt av frigjorte og ville russejenter både på 80/90 og 2000 tallet ;-)

tinnyme
tinnymeInnlegg: 12806
04.04.10 03:22
susilu: Jeg synes russefeiringen er noe fordømt tull.  Jeg synes fest som går ut på fyll og våkenetter og rampestreker er så fjollete at jeg har ikke ord. 

Det har alltid vært like pinlig når norsk russ dukket opp i København. Danskene lo godt over "de norske fjellapene" som utfoldet seg i fri dressur og synes det var rasende festlig å se på at noen overhodet kunne bli så ravende fulle og stupide. De pisset på Strøget og badet i Storkespringvannet samtidig med at de hylte og skrek som - ja, en flokk gale aper i sine røde luer.

Jeg tror det er derfor vi heter fjellaper:)

(Innlegget ble redigert 04.04.10 03:26)

Hilde_Mattilde
Hilde_MattildeInnlegg: 2399
04.04.10 06:14
noah: Før jeg setter igang dette innlegget, vil jeg si at jeg har ikke vært russ selv. Jeg klunne blitt svart russ via yrkesskolen for mange år siden, men takket nei. Årsaken var vell først og fremst fordi Rød runnsen, eller Arbeiderpartirussen ikke vil akseptere at det finnes andre russer enn de røde. Blå russen, (høyrerussen) tror de består av en gjeng akademikere, men i bunn og grunn er de en gjeng tapere hele denne russe generasjonen, eller alle som har vært russ! Hva om de leste i bøkene sine alle de dagene de festet? Da kunne de kanskje kunne komme opp på et høyere europeisk nivå karaktermessig. Istedenfor må de søke seg inn på lærer skole eller helse og sosialfag som hjelpepleiere eller miljøarbeidere. Alt pga en fest for mye hvor de ikke klarte bli advokat, lege eller flyger eller politi. Fylla har skylda heter det, og det er så sant som det er skrevet. Nå som 40 åring viser jeg meg ute natt til 17 mai og tar meg en fest, jeg er da i sivilt, men kler meg i dongeri og hvit skjorte. dette er min uniform! Så hva skjer? Jo russen kommer og skal kline med meg! Jeg kunne vært faren til mange av de damene der, så jeg blir direkte kvalm av dette ! Og ypper noen av disse gutte dustene med bråk med meg, så ligger de tynt ann! Dette fordi jeg dypt inni meg hater russ, ikke russland, men russefeiringen. Den er bare så utrolig meningsløs. Når russen kan drikke offentlig, så gjør jeg og det- Jeg vandrer gate langs med whiskeyflaska og et par øl i baklomma. stopper politiet meg, så sier jeg at jeg er russ, og da går det som regel greit. Man MÅ ikke støtte uniformshelvette for å være russ. man kan sy sine egne klær og låne foreldrenes bil. om man tar tykk vannfarge og ruller røfarge på pappas bil, går det faktisk ann og spyle dette av etter bruk. ikke at noen får låne min bil da, men bare et tips for å spare hundretusener av kroner.

Slapp av. Du er ikke alene. Jeg er også en av dem som er bitter over at jeg glipp av all moroa som russ.

Men denne bitterheten er noe vi bare må leve med. Hvert år på denne tiden og noen måneder fremover blir vi gang på gang minnet på det feilslåtte valget vi dengang gjorde.

Drita fulle ungdommer som spyr og ruller seg i søle. Festing døgnet rundt. Slåssing. Fancy og noen ikke fullt så fancy russebusser og biler. Sex i tide og utide med alle og enhver.

Sukk..ja det kunne vært tider det...

Men som jeg sa. Du er ikke alene. Det er mange av oss. Jeg ser det i blikkene på dem. Jeg hører det når de uttaler seg. Om "denne håpløse russen". 30- 40- og 50-åringene som aldri ble russ selv....

Kjemp videre! Om noen måneder er det over.

For denne gang....

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
04.04.10 06:20

Russefeiringen - slik som den er idag - skulle ha vært nedlagt.
Den er kun en legitimert måte for ungdom til å kunne oppføre seg som rølp på og til å nyte fri sex og alkohol.

(nei da, jeg er ikke bitter, jeg var selv rødruss i sin tid. Men selv da så jeg på russetiden - som startet om høsten i 3. gym - som noe tullete og som jeg ikke gadd å være en del av).

moskos
moskosInnlegg: 14310
04.04.10 10:35
bkar89: svartruss er bare tull... russefeiring er orginalt for å feire artium, nå kalt generel studie kompetanse. yrkesfag oppnår ikke dette... derfor er svartruss mindre akseptert... farge har ingenting med politisk tilhørighet... Rødruss = Allmennfag Blåruss  = Allmennfag, Økonomi og administrative fag (grunnen til at dette blir blandet med Høyre er opplagt :P) 

Og så har vi en masse folk som hiver seg med på festen og later som de er  russ, for å kunne drikke og kødde offentlig, komme i buksene på russejentene etc.  Hele greia har tatt av mer enn godt er og burde egentlig vært avskaffet.

moskos
moskosInnlegg: 14310
04.04.10 10:39
kjempekanin: Russefeiringen - slik som den er idag - skulle ha vært nedlagt.
Den er kun en legitimert måte for ungdom til å kunne oppføre seg som rølp på og til å nyte fri sex og alkohol.

(nei da, jeg er ikke bitter, jeg var selv rødruss i sin tid. Men selv da så jeg på russetiden - som startet om høsten i 3. gym - som noe tullete og som jeg ikke gadd å være en del av).

Feilen er at nå skal ALLE være russ, samt at hver generasjon skal overgå den forrige i å rølpe.  (Tipper det er mange som gjerne ville hatt ugjort endel av det de var med på, samt endel som har angst fordi de ikke husker noe.  Dessuten har man nå muligheten til å filme alt mulig og legge det ut på nettet, til stor skade for den det går utover.)

rallysport
rallysportInnlegg: 3345
04.04.10 10:52

Hva med å feire etter at skoleårene er gjennomført på en skikkelig måte? Idag er en også russ om en stryker i alt som er av fag...

Russefeiringen har blitt big business... Trenger vi dette???

shabelle
shabelleInnlegg: 16786
04.04.10 11:05
susilu: Hvis jeg var diktator, hadde jeg avskaffet russevesenet, og gjeninnført yrkesskolen.  Vi trenger folk med kunnskap, ikke dritfulle ungdommer som er stolte over å få på seg samme hatt som alle de andre.

Se her. Alle vgs i Ålesund gikk til angrep på min skole i fjor (Borgund vgs) Kun fordi de mente vi var mindreverdig fordi Borgund er en yrkesskole.

Skolen satt igjen med flere titusener i erstatning, og russen slapp å betale noe. Det var seriøst helt sykt.Det kom egg inn på klasserommet. Lærerene's biler ble ødelagt. Scooteren min. Haha. Vi fikk ikke noe erstatning og russen slapp unna fordi rektorer ved andre skoler bare lo.

mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 14832
04.04.10 11:06
susilu: Når det gjelder meg selv, var jeg ikke russ, fordi en skade jeg hadde, gjorde at jeg satt hjemme med en stabel bøker og en pensumliste og gikk opp i alle skriftlige og muntlige fag.

Hehe.

CyIon
CyIonInnlegg: 2440
04.04.10 11:11
susilu: Jeg synes russefeiringen er noe fordømt tull.  Jeg synes fest som går ut på fyll og våkenetter og rampestreker er så fjollete at jeg har ikke ord.

Du oser så sinnsykt av bitterhet. Var du aldri populær på videregående?

JuksiTaxi
JuksiTaxiInnlegg: 2948
04.04.10 11:17
CyIon: Du oser så sinnsykt av bitterhet

Pass på topplokket nå. Like før det ryker. Mrrruahaha

Stoner
04.04.10 11:36
rallysport: Hva med å feire etter at skoleårene er gjennomført på en skikkelig måte?

Dette er det politikerne, ikke russen, som avgjør.

noah
04.04.10 11:37
CyIon: Du oser så sinnsykt av bitterhet. Var du aldri populær på videregående?

jo, jeg var veldig populær. Jeg har alltid vært populær og godt likt så lenge jeg husker faktisk. Ikke nok med det, det er mange som liker meg på Vgd også. Sisst jeg sjekket i dag hadde jeg 315 tomler, hvor mange har du? Denne saken handler om noe så sykt som å drikke ,å feire en utdanning som ikke er ferdig.

Du ser jo hvor respektløs de behandler rosarussen i barnehagen, orangerussen etter 10 klasse, og yrkesskole russ type svart . Hva er det som får en gjeng tenåringer til å svi opp 2 millioner på en russebuss i noen hektiske uker av skoleåret. Hva er mentaliteten med å bruke 2 millioner på seg selv, hva hadde fengslet i kongo der moland og french kjemper for livet fått av mat og medisin for 2 millioner?

Hvor full blir du ikke av en kasse øl til et par hundre kroner, hva mer trenger du? En buss som en gjeng fulle folk klarer å ramponere i løpet av ei natt? Hvorfor være med på aksjon dagsverk , om man ikke klarer å gi av egne midler først?

Hvorfor tigge penger fra sponsorer til en russebuss, hva utbytte har DNB av å pryde en russebuss. Jeg er 40 år, jeg har ca 22års mer livserfaring mellom ørene enn de russene som snart skal risikere livet for de syke russeknutene sine.

Snart vil jentene som skal inn på Jus glemme seg i fylla og løpe naken i gatene, snart skal dette bli fanget opp på et mobilkamera og legges ut på nettet for all fremtid. Søk på "russ" og du får ødelagte fremtidige advokaters kjønnsorganer plantet i fjeset! Mange har ambisjoner, men hva hjelper det å ønske å bli politijurist når det ligger et bilde på nettet av dama eller fyren med en øltut i rompa , noe de ikke enser i sin søvnrus.

Det er mange konsekvenser med russefeiring, det er derfor jeg synes at dette blir så dumt-  jeg synes russen burde ha en fest, thats it. Gjerne inne på Trandum med fakthold. De som ikke klarte oppføre seg blir malt svart i ansiktet og sendt med en av de andre familiene som venter på utreise tillatelse.

Mange av disse russefolkene er jo rett og slett dumme i nøtta, de har startet på vidregående og kun med et mål for øye, russefeiringen. allerede i august begynner de råeste russene sin feiring og holder på hver helg frem til juni, og etter nyttår fester de hver dag! De får ikke karakterer og rektoren hater disse krypene.

Jeg skal og begynne å feste, ta med meg gutta og starte mitt eget Hawaii skjorte oppgjør. Også skal vi ha løsbart og hvite bukser og blå sko. Vi skal ha hawaii busser og drikke drikke drikke, så skal vi besøke russen og overdøve dem med våre hawaii sanger . du vet 40 åringer har mye penger om de selger hus, bil og båt, og invisterer dette i den råeste bussen og skinn interiør samt discokule. og så har vi værdens feteste annlegg på en milliard watt, så skal vi stille oss i Kongeparken og la alle komme nært bussen og se på den stilige bussen. så skal vi skru musikken på full guffe imens ungdommene blåses over fjelltoppene langt inn i de rogalanske skoger. Så putrer vi avsted igjen i bussen vår med de vakre alovera damene som danser med magene sine.

(Innlegget ble redigert 04.04.10 11:46)

Stoner
04.04.10 11:39
kjempekanin: Russefeiringen - slik som den er idag - skulle ha vært nedlagt.

Ingenting galt med å nyte fri sex og alkohol. Innmari kjipt av deg å ville nekte kommende generasjoner en feiring du selv fikk oppleve.

Stoner
04.04.10 11:41
moskos: Og så har vi en masse folk som hiver seg med på festen og later som de er  russ, for å kunne drikke og kødde offentlig, komme i buksene på russejentene etc.  Hele greia har tatt av mer enn godt er og burde egentlig vært avskaffet.

Burde russefeiringen vært avskaffet fordi noen ikke-russ kler seg i russeklær og sniker seg med på festen?

TurBinLaDenLigge
TurBinLaDenLiggeInnlegg: 4754
04.04.10 11:49

Er det en ting jeg gir faen i, så er det hva andre personer mener om russefeiringa. Vi gir penger til veldedighet, drekker øl og har det regelrett jævla artig. FYYYY!!!

CyIon
04.04.10 11:56
noah: Hva er det som får en gjeng tenåringer til å svi opp 2 millioner på en russebuss i noen hektiske uker av skoleåret. Hva er mentaliteten med å bruke 2 millioner på seg selv, hva hadde fengslet i kongo der moland og french kjemper for livet fått av mat og medisin for 2 millioner?

Haha!

Du gir vel alt du har selv til kongo etter du har trukket fra det du trenger for å holde deg i live?

noah
04.04.10 12:01
CyIon: Haha!

Du gir vel alt du har selv til kongo etter du har trukket fra det du trenger for å holde deg i live?

Jeg gir ihvertfall alt jeg ikke trenger til noe nyttig! Men tipper du er 14-15 år, så dette skjønner du når du har levd 30 år til.

CyIon
04.04.10 12:05

Håper jeg også måler popularitet i antall tomler på et forum om 30 år

noah
04.04.10 12:07
CyIon: Håper jeg også måler popularitet i antall tomler på et forum om 30 år

hvor mange tomler har du?

jakral
jakralInnlegg: 21276
04.04.10 12:18

Jeg føler at Strømstad-råninga på skjærtorsdagene er et steg opp på kulturstigen i forhold til den norske russefeiringa.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
04.04.10 12:19
Stoner: Ingenting galt med å nyte fri sex og alkohol. Innmari kjipt av deg å ville nekte kommende generasjoner en feiring du selv fikk oppleve.

Jeg synes ikke det er kjipt gjort av meg å ha et moralskt utgangspunkt for mitt syn på russefeiringen. Fri sex og alkohol har ungdommen uansett. Men ungdommen har "frikort" til å ha dette i det året som leder opp til avslutning av 3. år på gymnas. Samt alt det bråk og hærverk og ramponering og også ugang mot småunger osv. som russen finner på, som "gøyale" streker.

CyIon
04.04.10 12:21

Tenk at noen velger å ha det gøy da. Helt sykt. Svina burde bures inne

noah
04.04.10 12:22
CyIon: Tenk at noen velger å ha det gøy da. Helt sykt. Svina burde bures inne

Hvor mange tomler har du?.. du gidder ikke svare! hahahahahahahahahaha

Klikk for å gå tilbake til toppen