Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er utroskap en sykdom?

Illyrian
IllyrianInnlegg: 329
09.05.08 16:08
Jeg så på en film som het "Desperate timer" og fikk meg til å tenke. Jeg anbefaler dere å se på den, handler om utroskap.

Jeg tenker slikt. Den damen jeg ender opp med, jeg kommer til å elske henne, gjøre alt for henne. Men til punktet at hvis jeg får muligheten til å være utro så ville jeg kanskje gjort, men da måtte jeg visst henne ikke skulle finne ut om det. Hva en ikke vet, skader ikke en.

Det handler ikke om at jeg ikke ville elsket kona mi, men kanskje du ser det som nødvendig pga det er spennende å være utro. Uansett hvilken dame jeg holdt på med, har jeg datet eller lignende på si. Hva kommer det av? At jeg er en sleip drittsekk? Nå er f.eks et ekteskap mye mer alvorlig, og fornuften min ville sagt nei til utroskap, men en annen side vil gjerne ha gjort det. Burde jeg ha dårlig samvittighet?
bonakas
bonakasInnlegg: 222
09.05.08 16:46
Du er ærlig med deg selv.

Dersom du har lyst på noen og de på deg, er det ingen makt i verden som kan forby dere å knulle med hverandre.
Ates
AtesInnlegg: 1597
13.05.08 03:11
Ja, du er en sleip drittsekk, og ja, du burde ha dårlig samvittighet. At det i det hele tatt er nødvendig å spørre om noe slikt. Har man avlagt et løfte så holder man det.

jontrygve
jontrygveInnlegg: 17887
13.05.08 19:30
Det har aldri blitt påvist at utroskap har karakteristikker liknende en sykdom (som er bio-angrep på kroppens og dens immunforsvar), akkurat som at røyking, fedme og rusavhengighet ikke er sykdommer. Sistnevnte pleier ofte å bli karakterisert som "sykdommer" av folk som har disse "problemene" som ansvarsfraskrivelse. Sannheten er at de er alle bevisste valg, samme som utroskap. Man kan lett la vær om man vil.
PandaBj0rn
PandaBj0rnInnlegg: 14
15.05.08 19:18
Svar på spørsmålet ditt; Ja du er en sleip drittsekk.

Om utroskap er en sykdom? tja.. like mye som fylla I guess..

Utroskap er et bevisst valg man tar der og da, og som alle andre bevisste valg så medfører det ansvar. Oh yes, I said it, ANSVAR. Store ord må til verks under slike omstendigheter.

Det som er det herlige med ærlige og realle mennesker er at de aldri kommer opp i slike supper. Hvis man elsker en person, og faktisk gifter seg med denne så kommer ikke denne problemstillingen opp, da vet man automatisk hva man skal gjøre.

Hvis du noengang blir sammen med noen du elsker og respekterer(og det håper jeg seff.. det håper jeg for alle :)) Så er du lykkelig, og den lykken VIL du ikke utfordre ved å være utro og smålig. Da sårer du vedkommende så mye at du aldri vil kunne tilgi deg selv. Vil du være lykkelig i 5min(lol..) eller resten av livet?

Det er aldri noe vits i å tilgi noen som har vært utro, man har faktisk da gjort det største sviket man kan. Når man gifter seg så lover man troskap, forran gud og alle dine nærmeste venner og familie. Ved å være utro viser du akkurat hva slags søppel du er.

Jeg har en bekjent som var utro mot kona med ei random dame, etter jeg fikk vite det falt respekten min for ham så langt ned at du aner ikke. Har null kontakt med denne personen nå, trenger ikke gift i livet mitt. Hvis du ikke kan være ærlig ovenfor den du liksom skal elske, hvem kan da stole på deg?

En annen sak er det hvis man ikke har følelser for sin kone//kjæreste//whatever, men de som er ekte mannfolk har guts nok til å si ifra på forhånd, at det er over. De tar ikke den smålige og lettvinte utveien ved å være utro og såre personen en siste gang før det er slutt. Slike mennesker er feige og stakkarslige.
LapDog
LapDogInnlegg: 1536
15.05.08 19:20
finn deg en dame som godtar et åpent forhold så kan dere begge ha dere her og der.
nambawan
nambawanInnlegg: 7
13.09.08 23:43
Hvordan ville du ha reagert hvis dama di var utro? Eller, kan jo hende at du aldri finner ut, for hva en ikke vet, skader ikke en..

Tror ikke nødvendigvis at man blir en sleip drittsekk, for det er en selvfølge at vi mennesker blir tiltrukket av mer enn en person, men grenser finnes, og det er opptil hver enkelt å finne ut hvor den grensa går..

Sex er noe hellig mellom to personer hvis man er i et forhold, for det er det mest intime man deler med hverandre, man blir ett.. Utroskap er en tabu, og det er derfor det er spennende..

Det at du spør spørsmålet om du burde få dårlig samvittighet, er et svar i seg selv! ;)
lemone
lemoneInnlegg: 35
16.09.08 01:18
Utroskap er ikke en sykdom - det er en tilstand.

Enten er man utro pga at forholdet er dårlig eller at en ikke får nok innen hjemmets lune vrede.

Kvinne og mann kan elske hverandre ovedr alle støvelskaft - men har nødvendigvis ikke samme behov og samme preferanser når det gjelder sex.

Enkelte menn /kvinner har behov for å få tilfredstilt sine litt kinky tilbøyligheter som partneren ikke ønske å være med på.
og enten lider vi i stillhet eller finner noen som kan gi oss det vi ønsker.
Uten at dette betyr at vi ikke elsker vår kjære som vi har lovet evig troskap til.

Life in the fast lane
nambawan
16.09.08 22:53
Når man lover evig troskap, så skal man holde det.. Hva er vitsen med å være i et forhold da? Hvis man er i et åpent forhold, så er det da selvfølgelig en helt annen sak.. Men da skal man ha baller nok til å gjøre det slutt, for så å gå og tilfredstille de kinky behovene man har..
lemone
lemoneInnlegg: 35
18.09.08 00:10
Mange er i forhold fordi de søker trygghet - ikke for sexen sin skyld.
Pose og sekk er det mange ønske i dag.

Det å være par er mere stabilt, mindre ensom osv.

Det er mange jenter som lukker øynene for mannens utroskap - nettopp pga tryggheten de føler i det å være par.

Sjekk statistikken. Er ganske stor prosent som har vært utro fra en til mange ganger.

Kvinner på seminar og borte fra mann og barn i fler dager er på god vei til å toppe listene.

Moralsk er det ikke - men dagens samfunn er blitt sånn.

Men det er fint at du vil holde på gode verdier.
nambawan
18.09.08 00:48
Trist at det skal være sånn ihvertfall..
Lucas911
Lucas911Innlegg: 25
21.09.08 07:42
Tror det har uansett hva gode tilknytelser til hvor primitiv vi egentlig er, å trist hvordan det har rettet seg siste tiden. Sex er et gigantisk fokus, omtrent alt for stort med hvordan media behandler det. Istedet for noe hellig eller viktig, er det blitt noe enkelt. Har det til dels hvert tidligere også, men ikke på samme måten. Føler meg i grunn alene når jeg tenker på hvor stor fokus det er på det, for om du ikke er slik.. Så er du del av en verden med lite følelse.

Når de fleste som er utro ender opp med, å være utro. Er en annen ting at, den psykiske muren som brukte danne veggen av moralske verdier og prinsipper over at du ikke "er/var" en person som kunne gjøre noe slik, forsvinner delvis siden den sperren blir fjernet siden det slagen du kan få i ettertid over hva som har skjedd, måten det påvirker deg får deg til å miste verdi rundt det. Så det blir lettere, synd men sant tror jeg når noen sier at "engang utro, alltid utro" eller noe lignende. For det finns faktisk en liten sannhet i det. Nemmelig det at etter du har vært utro engang, blir det faktisk lettere.. Samme hva du sier til deg selv. Om hvor vondt det var. Viss du ikke skjerper deg nok, å lærer. Så vil det være lettere neste gang.

Sperren for sex nå for tiden er uansett håpløs. De fleste flørter med alle, både følelsesmessig og seksuelt. Internett og mobil har gjort det alt for lett. Igrunn lagt opp til det. Som er trist.. Istedet for at barn vokser opp til å ha fokus på kjærlighet og ting som virkelig betyr noe, på et dypere nivå. Kommer de hjem fra skole eller lignende og ser på "Vashera (Noe slik)" på TV2 der de har sexundervisning midt på dagen. Nice one!

Tror grunnen til at de fleste som er utro er det, er fordi de rett og slett er del av en primitiv rase som har et grunn instinkt som kalles lyst. Noe som gjør oss alle omtrent like fattige i form av at vi blir fylt med kjemiske stoffer som tiltrekker oss å får oss til å miste fattning og fornuft i enkelte prøvende situasjoner. Samtidig driver lysten en form for drag til "mer og atter mer". Mange som får sjangsen til å være utro nå, tar den.

En annen ting, om noen her har anelse om det. Vil gjerne vite om det er noe i det, men.. Vet at, når du har sex.. Skapes et stoff som gjør at du knytter deg til den personen du har sex med. Vil det egentlig si at, så lenge du faktisk har sex med en fast partner vil du lettere knytte deg til den personen.. Imens om du slutter ha sex, så vil det bli borte. Depresjoner, og sjangsen for utroskap vil gå opp. Så, det vil i grunn si at.. Om du slutter ha sex med kjæresten din, så vil det øke sjangsen for at kjæresten din er utro. Rart hvordan det kan være kjemisk tilknyttet.. Men, dette er bare noe jeg har lest. Ikke noe jeg kan kalle, "harde fakta".

Sov i frykt dere der ute.
juni87
juni87Innlegg: 2
04.10.08 15:41
Utroskap er noe av den mest egoistiske, ondskapsfulle en person kan gjøre. Hvis man er utro betyr det at man ikke respekterer den man er sammen med og er villig til å påføre dem enorme følelsesmessige smerter bare for å få fem minutter med egoistisk nytelse.
Det gjør meg kvalm.
Tingelina
TingelinaInnlegg: 3
24.10.08 21:04
Finnes vel ingen garanti for nåe her i livet, men fungerer to sammen så er d ju fint.Sjelv har jeg gitt opp, men har d helt fint med mg sjelv hihi.Utroskap er nokk ingen sykdom, snarare en bekreftelse el. LYST....lyst på nåe annat, el. nyfikenhet og tyværr en stor BOMERT ibland...bara Gud ser
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg