Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

utroskap

cynara
cynaraInnlegg: 18
05.12.00 12:57
Har et forhold med en eldre gift mann og trives med det.Vi treffes ett par ganger i uka og har fantastisk sex.Trives med livet som det er men faar likevel mye negativ kritik fra venner som mener at forholdet vaart er feil.Hva mener dere?
jomfrua
jomfruaInnlegg: 3621
05.12.00 15:01
Dersom kona hans synes det er greit, så hvorfor ikke?
xyk
xykInnlegg: 54
05.12.00 15:10
Du bør stoppe. Det ødelegge ikke minst deg selv. Han forlater deg sikkert etter
at han har funnet noen nytt som han nå gjør til sin nåværende.

xyk
brumle
brumleInnlegg: 289
05.12.00 15:50
Gi blaffen i vennene. Det er din egen sak hvem du elsker med. Samt partnerens selvsagt. Om han er gift kan vel muligens kona være sneversynt nok til å ha noe mot det, men det er i så fall mest hennes problem. Og det hun ikke vet om har hun i alle fall ikke noe vondt av.
callas
callasInnlegg: 114
05.12.00 21:24
Han er utro, ikke du. Det er hans ansvar. Men du kan jo spørre om han syns det er greit at du ligger med andre også? Det burde han nemlig.
moni
moniInnlegg: 10
05.12.00 21:38
Hva mener du med at kona er sneversynt hvis hun har noe imot at mannen hennes er utro? Du mener at man skal godta at partneren er utro?

Moni
brumle
06.12.00 07:40
"Etter den nåværende seksualmoral skal jeg bare være sammen med en kvinne, mens jeg kunne vært sammen med 100. Dermed snyter moralen meg for 99% av mitt livsinnhold"

Hans Jæger,i "Fra Christiania-bohemen"

Fullt så krasst vil jeg ikke uttale meg, men jeg mener at man kan ikke degradere ekteskapet til en slags avtale om enerett til gjensidig bruk av hverandres kjønnsorganer.

Etter noen års ekteskap er det bare naturlig at partene har lyst til å forsøke noe nytt. Hvorfor bekjempe sine naturlige lyster pga. sneversyn.

I dag er det vel neppe noen som forlanger å få en "uskyldig" brud. Hva er da galt om partene har litt morro senere i livet også.
nemesis
nemesisInnlegg: 448
06.12.00 09:03
Hei Cynara!

Jeg mener at du kan få fantastisk sex over alt, så hvorfor gå til en mann som er i ett forhold. Jeg synes det sier like mye om deg, som om han......

Nemesis
cynara
cynaraInnlegg: 18
06.12.00 11:50
For aa vaere aelig,Nemesis,saa maa jeg si at forholdte med denne mannen er det beste som jeg har hatt.Jeg vet selvfölgelig at det er urettferdig mot hans kone,men det er hans problem!
Jeg vil jo ikke at han skal skille seg og jeg sitter heller ikke hjemme og venter paa at han skal ringe.Saken er jo den at jeg hverken har tid(har en superanstrengende jobb) eller lyst til aa ha et forhold med en mann som krever at jeg alltid skal ta hensyn til ham og til samlivet vaart.Jeg vil vaere fri,men likevel trenger jeg av og til naerhet og varme fra et annnet menneske.
Sex er ja,som du sier,ikke noet problem......hvis en synes at one night stands er tingen.Det synes nemlig ikke jeg!Derfor trives jeg med en mann som jeg kjenner godt og som ikke "overstays his welcome".
Cynara
cati
catiInnlegg: 3973
06.12.00 17:34
Beklager å måtte si det, men det var en jæl*g umoden holdning!!

Samliv og ekteskap er basert på gjensidig -tillit-. Selve bedraget og utroskapen er ikke de fysiske gjøren og laden, men om han går bak hennes rygg og gjør noe han -vet- at hun ville hatt noe i mot, og fått vondt av om hun visste. Det værste er ikke om du stikker pikken din i en annen, men at du lyver og ikke repekterer den du lever med.

Du må være 100% trygg og sikker på den du lever med og er glad i for å ikke være sjalu. Det blir man i hvertfall ikke på en mann som lyver og ikke viser respekt.

- cati
moni
moniInnlegg: 10
06.12.00 20:55
Godt å høre at ikke alle deler en så kynisk tenkemåte Ü
Moni
christianj
christianjInnlegg: 969
08.12.00 22:59
aye aye!

c
brumle
09.12.00 00:54
Du kan aldri eie et annet menneske.
torill19
torill19Innlegg: 375
09.12.00 13:57
Kjenner du jenta han er gift med?? Er dere vennonder?? Isofall bør du kutte ut forholde.. Har du ingen ting med kvinnen å gjøre.. Så lev livet, å nyt det.. ;o)
cati
09.12.00 14:18
Mener du at gjensidig tillit og respekt er det samme som å eie hverandre?

- cati
brumle
09.12.00 16:19
Nei, men å stille urokkelig krav om monogami er etter min mening noe helt annet.
cati
09.12.00 19:00
Hvilke krav eller kriterier som skal gjelde får være opp til hvert individuelt forhold. De aller fleste par vil jeg anta har snakket om det, og kommet frem til en basis de begge aksepterer som grunnlag for forholdet. Det er på denne basisen man bygger sin tillit og respekt - og brudd på det er utroskap. At man kan bli enige om å ha eventyr på si blir derfor ikke 'utroskap' i den forstand. Som jeg sa, utroskap er ikke selve handlingen å putte snabben i noen andre.

Hvis det for den ene parten er viktig å kunne ha frihet til eskapader utenfor forholdet, men ikke bringer det på bane når premissene for forholdet skal legges, så er det hans eller hennes skyld. Det gir en IKKE legitim grunn til å bryte med de forutsetningene forholdet bygger på.

For noen er monogami et urokkelig krav, og det bør respekteres. Mange vil heller ikke ha problemer med å respektere det. Hvis man ikke kan bli enige om et felles grunnlag for forholdet, bør man innse at det ikke er liv laga, og heller finne noen som har den samme innstillingen som deg selv, som man kan bli enig med premissene med.

- cati
brumle
09.12.00 21:32
Jeg er ikke sikker på at vi er så forferdelig uenige likevel. Men jeg legger ikke den helt store vekten på utenomekteskapelige eskapader. Om et eventyr skulle kjøre et ekteskap over styr da er ikke det forholdet liv laga uansett.

Jeg synes faktisk det er verre om en går bak sin partners rygg på helt andre måter. Ved å ta opp et lån for eksempel uten å informere om det.

Ja. Jeg mener at det Nora gjorde var mere utilgivelig enn om hun hadde hoppet til køys med en eller annen person med blink i øyet.

Litt mere eller mindre skyldig morro sånn på si - det er da ikke allverden i våre dager. Det er på helt andre måter at den fulle tillit må være tilstede.
cati
10.12.00 15:18
Hvorfor spiller det noen rolle om hun kjenner kona eller ikke? Skal man bare unngå å såre de man kjenner og skite i resten? (satt litt på spissen)

Jeg vet det er en uskreven 'jenteregel' om at man skal ligge unna mennene til venninder, men jeg har ikke særlig sansen for en sånn "jeg skal bare ta hensyn til de jeg kjenner"-moral.

Det er hvor viktig forholdet er som bør være grunnlaget for avgjørelsen din, ikke om du kjenner den som blir såret eller ikke. De du ikke kjenner synes sannsynligvis det er like jævlig å bli bedratt som de du ikke kjenner.

- cati
torill19
torill19Innlegg: 375
10.12.00 23:13
Ja, det er klart... Ej hadde nok aldri funne på å gjort noke slikt... Men osso veir vi veldi lite om akkurat ditte forholde... Synge ekteskape på sitt siste vers??? Er kona hans også utro?? Eller leve dei i idyll heime??? Er det det siste, so er det klart at ditte er en grusom ting å gjøre...
jomfrua
jomfruaInnlegg: 3621
12.12.00 09:19
I en av bøkene til Salaman Rushdi (tror det var Midnattsbarn), sier en kvinne til sin sønn: Utroskap er ikke en bare en gjerning, men en løgn før den kommer over dine lepper.
ungjente1
ungjente1Innlegg: 25
14.12.00 12:19
Har merket at tchan ( Ja tror det er han, eller så er det Mach) alltid sier du har så flotte innlegg.. Må nok bare si at det synst jeg åsså.. Tillit er en grunnstein i alle forhold. Og viss ikke den går begge veier, så er det vanskelig å få ting til å fungere.. Tror nå vertfall jeg...

MVH
ungjente1
cati
14.12.00 19:33
Takk! :-D

- cati *smigret*
vibekew6
vibekew6Innlegg: 26
16.04.01 21:29
Hei Cati

ville bare si at jeg er helt enig med deg!

:-)
cruyff14
cruyff14Innlegg: 8329
21.05.01 16:10
Brumle:
Mener du det du skriver ..?1.Gi blaffen i vennene dine..2.Sneversynt kone..3.MEST hennes problem..4.Saa avslutter du med det barnslige mottoet det hun ikke vet....bla bla bla.

Er man utro er det et problem som foerst og fremst gjelder alle parter som er innvolvert og det kan fort gaa ut over resterende familie..
Og stort sett alle sier det man ikke vet osv.Men tenk over..er man utro og andre vet om det saa vil det nok uten at man vet det gi negative konsekvenser.

En som alltid har syntes utroskap er noe av det verste man kan gjoere mot en person,men som gikk i fellen selv..Og det kommer jeg aldri til aa tilgi meg selv for.
drkrutt
drkruttInnlegg: 1442
23.05.01 10:34
Fornuftig sagt :=)

Dr. Krutt
drkrutt
23.05.01 10:42
Er ikkje det du har her både en umoden og rimelig kynisk holdning?

Du sier du ikkje har tid til et forpliktende forhold pga en krevende jobbsituasjon.
Er det ikkje heller det at du er redd for å forplikte deg til et annet menneske?

Noen mennesker er nemlig det ...

Dessuten ... så sier du at utroskapet er hans problem ... det er jo selvsagt ditt
problem også. Hva med å være litt fair og skaffe deg en av motsatt kjønn som er
single i samme jobbsituasjon som deg selv? Da blir iallefall ikkje en tredjepart
skadelidende på noe vis. Tross alt ... det er jo bare sex og nærhet ... så
rent følelsesmessig ville du vel ikkje merke noe om du byttet han ut med en
annen.

Dr. Krutt

drkrutt
23.05.01 10:44
Tror nok Salamien skriver noe fornuftig der "Jomfrua" ...

:=)

Dr. Krutt
Principles
PrinciplesInnlegg: 1
25.05.01 15:06
Så du synes at kona er sneversynt dersom hun har noe imot at mannen er utro? Hva slags holdning er det? Hvordan kan gjensidig tillit og hengivenhet få kunne vokse og gro dersom den ene (eller begge) i et parforhold driver på med andre? Det skjønner ikke jeg. Jeg mener at man skal holde seg til den man har og ikke fly med andre. Og når den ene er gift, som i dette tilfellet, er begge ansvarlige (ikke bare han som er gift), men mannen budre iallfall føle såpass ansvar overfor kona at han holder "avstand" til den andre dama! Det mener nå jeg.
petcat
petcatInnlegg: 1
25.05.01 21:32
Jeg mener det sikkert er veldig spennende en stund. Men det går ingen vei og er ingen fremtid. Det blir litt som å lure seg selv. Det finnes bedre mannfolk der ute som faktisk ikke er utro. Du tror kanskje at siden du er den han er utro mot så er det greit for da vet du det og du vil ikke bli såret. Finn deg en MANN
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg