Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utroskap og tilgivelse

Tove6
Tove6Innlegg: 15
14.02.05 12:30
Lurer på om det er flere en meg som har tilgitt utroskap, og hvordan dere har fått forholdet på rett kjøl igjen. Er det mulig og stole på partneren igjen?
Sugar1
Sugar1Innlegg: 10
06.04.05 16:29
Det tror eg e det dommaste du kan gjer. Ein gong utro alltid utro...
Men det e mi meining :) Men asså... Han vise kje særlig respekt når han e utro, du fårtjene nok bedre :)

Men do it on ur own way ;)
Linembk
LinembkInnlegg: 10
06.04.05 19:02
Når du tilgir utroskap sier du at det er greit. Og når noe er greit blir det ghentatt. Facts of life
Breiskael
BreiskaelInnlegg: 344
07.04.05 00:00
Du skal behandle andre, som du vil at de skal behandle deg.
Bli sammen med han, og vær utro. Tilgir han deg da tror du?
Xania84
Xania84Innlegg: 271
07.04.05 04:55
Man kan tilgi, men aldri glemme. Jeg har opplevd utroskap før.. jeg var gravid da, og hadde planer om å beholde.. men han ville ikke mer.. endte med sammenbrudd og spontanabort.. Dette er vel 7-8 mndr siden, og jeg har gått videre.. men jeg har problemer med å stole på nye typen.. eller.. jeg tror jeg stoler på han, men jeg går hele tiden rundt og tenker "hva om han...".. Vet ikke hva jeg ska gjøre med det, for vi har det helt supert sammen.. :/
abw
abwInnlegg: 4155
07.04.05 05:10
Wow, her var det mye negativitet og dårlig råd gitt.

Har aldri opplevd utroskap selv, men, uten å høres helt ut som Dr. Phil, så er det opptil deg om du vet om du er sterk nok til å takle om ting går skeis igjen.

Tilgivelse sier ikke at det de gjorde er greit, men vi må også tenke på at vi alle nok har gjort ting som vi gjerne vil ha en ny sjanse for.

Jeg sier absolutt ikke at det er noen unnskyldning for utroskap, for IMO så er det ingenting som gjør det greit eller akseptabelt eller excusable. MEN, om det er en en gang foretredelse, så tror jeg absolutt man kan komme gjennom det. Men det vil ta tid, og den skyldige vil måtte tjene tilbake å bli stolt på. Men samtidig må den sårede bestemme seg for om de faktisk ønsker p tilgi, eller om de ønsker å fortsette å være sint g såret, for da er det faktisk dem som holder igjen og er urettferdig overfor den skyldige. Sier ikke at man ikke har lov til å være både sint og såret, men om man bestemmer seg for å tilgi og fortsette forholdet, så må man legge det bak seg.

Det er også opp til den som var utro og nå være 100% ærlig, og åpen ang. hvor de er og hva de gjør o.l., uten at det blir et foreldre-barn forhold.

Det er nok ikke lett, men jeg tror mye av det har med holdningen til begge i forholdet, da begge vil måtte være tålmodige og ærlig, og om det trengs så burde man ikke være for flaue til å snakke med noen om det, f.eks. en prest eller counselor e.l. Men ikke gå og sleng med leppa og klag til venner og familie, for de vil som oftest holde med en av partene, og dermed skape mer problemer enn hjelp.

My two cents. :o)

---
abw

http://www.sabbathtruth.com
http://www.amazingfacts.org

Trust God to know best!
sassi
sassiInnlegg: 1
22.04.05 08:42
man kan tilgi, det er opp til deg selv. da må man også bestemme seg for at det ikke blir bruk mot den skyldige i etterkant.
vi bestemte oss for å fortsette, det har vært noen kameler å svelge,men i dag tre år etter er vi fortsatt gift
prolur4
prolur4Innlegg: 94
26.04.05 02:45

Hei Tove.

Samboeren min var utro for mange år tilbake. Da han fortalte det til meg, kjentes det som å få en knyttneve i magen. Jeg bare kjente at all luft ble suget ut av meg. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle reagere så sterkt på utroskap, men jeg ble helt dårlig. Samboren min var veldig lei seg, og angret tydeligvis på det han hadde gjort. Det ble et ikke tema, men som alltid lå der og jeg var veldig bitter på det.
Jeg laget likevel aldri noen stor sak utav det, bare trakk på skuldrene og sa at, javel da kan vel jeg og være utro en gang, siden du har vært det. Og et år senere var jeg det, utro altså. Jeg hadde ikke vært utro, hvis ikke han hadde vært det først. Men det hadde brent seg fast i meg og jeg hadde nesten forbannet meg på at han skulle få igjen. Så jeg fortaltle han om det etterpå, og sa at nå var vi skuls. Etter det ble det aldri noen prat om det, verken mitt eller hans sidesprang.

Men jeg angrer...gud som jeg angrer at jeg skitnet meg til på den måten, og gjorde det mot meg selv og han. Jeg tror nok når jeg tenker over det, har ført til at vårt forhold ikke er som det en gang var. Særlig mitt sidesprang tror jeg såret han mer enn jeg kan fatte. Og jeg tror det har drept litt av den kjærligheten han følte for meg. Det tror jeg faktisk. Han har aldri nevnt det, pratet om det, men jeg vet at det ligger der som en svart skygge. Egentlig så burde jeg ha tilgitt han med det samme, for jeg så jo at han angret seg, og at han var helt knust da han fortalte meg om det. Jeg er iallfall ikke sint på han lenger, siden jeg var så bitch tilbake. Men hvis man er slik med hverandre, hvilket forhold får man da tilslutt anyway?
.
Hvis den som har gjort det angrer, så tilgi han. Snakk med personen, fortell hvor mye det sårer, fortell at det vil alltid ligge i forholdet deres.Det kan hende at det er nesten verre for den personen enn det er for deg. Ikke gjør som jeg gjorde iallfall.
Tussejente
TussejenteInnlegg: 14
14.05.05 17:05
Tull!
Snakker av erfaring.
Tjodgeir
TjodgeirInnlegg: 1403
21.06.05 14:51
Ekte kjærlighet tåler alt.

Dette med å ta igjen og det ene og det andre er bare noe barnslig tull. Men selvsagt blir dette opp til den enkelte hva og hvordan man velger å forholde seg til saken. Ingen person eier en annen person, så det blir et enkelt valg:

Vil jeg tilgi og beholde kjærligheten - eller gi avkall på den?

Har aldri helt skjønt denne problematikken.
Pepita
PepitaInnlegg: 383
04.07.05 14:02
Tove6 skrev:
Lurer på om det er flere en meg som har tilgitt utroskap, og hvordan dere har fått forholdet på rett kjøl igjen. Er det mulig og stole på partneren igjen?

Har tilgitt og trodde at tiden leget alle sår og forholdet kunne komme på rett kjøl igjen , men så feil tok jeg og har lært av den erfaringen.

skal aldri , aldri , aldri tilgi utroskap igjen !
hallodama
hallodamaInnlegg: 9
07.07.05 19:43
Hm, jeg har hørt at hvis en mann har store baller så er det lettere for han å være utro. De har ett større behov for å gå ut å befrukte en hel haug med jenter. Ved ettertanke så har de to jeg har vært sammen med, som var utro, enorme baller. Mens han jeg er forlovet med nå har bare flott i riktig strl. Så moralen er: STORE baller, STOR hund!!!
Ginger1
Ginger1Innlegg: 17882
09.08.05 14:04
Tjodgeir skrev:
Vil jeg tilgi og beholde kjærligheten - eller gi avkall på den?"

Så man skal tilgi alt da, for å få beholde kjærligheten?
Mommi
MommiInnlegg: 431
09.08.05 14:15
Tjodgeir skrev:
Ekte kjærlighet tåler alt
----------------

Tror ikke man skal trekke begrepet "ekte kjærlighet" inn når personer faktisk er istand til å være intim med en annen enn partneren......
Hvis man virkelig elsker sin kjære på ekte vis, er det utenkelig å være utro! Ja, man kan føle dragning mot andre, men kjærligheten bør forsyne enhver med en sterk sperre mot å opptre intimt med andre enn kjæresten.

Ekte kjærlighet=monogami

**A conclusion is the place where you got tired of thinking [o;
Zibob
ZibobInnlegg: 1525
23.08.05 00:00
jeg dumpa min etter dette skjedde jeg... kommer aldri til å stole på noen som har sviktet meg så mye som deg igjen...
Ortonizer
OrtonizerInnlegg: 1767
29.08.05 21:33
Jeg kunne aldri tilgi kjæresten min hvis hun hadde vært utro mot meg. Jeg vet også at jeg ALDRI kommer til å være utro.
Zibob
ZibobInnlegg: 1525
29.08.05 21:45
Det er bra:D Ingen fortjener å få slengt i fanget at den du er mest glad i av alle, ikke bryr seg om deg, og ikke tar hensyn...
melodii
melodiiInnlegg: 135
09.01.07 02:51
Jeg hadde aldri klart å tilgitt kjæresten min hvis han var utro mot meg. Da ville det vært over for alltid, og ja, jeg mener det. For meg er utilgivelig. Det sier litt om forholdet når man er utro. Det skal ikke være nødvendig, og er det det, så er det noe veldig galt.
groii
groiiInnlegg: 51
10.01.07 14:43
Jeg kan ikke si sikkert hva jeg ville gjort. Hadde jeg funnet ut av utroskapet selv vet jeg at det hadde vært over og ut med det samme. Hadde derimot typen komt til meg rett etterpå å fortalt hva som hadde skjedd, og vist at han angret vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde sikkert hatt et ønske om å klare å tilgi og glemme det hele, problemet er bare at jeg tviler på at jeg hadde klart det. Jeg hadde antagelig brukt det mot han i alle anledninger det var mulig, og det ville ikke blitt rettfærdig.
Skal du tilgi må du legge det hele bak det og la det bli et "ikke tema". Klarer du ikke det er det nok best å komme seg videre.
melodii
melodiiInnlegg: 135
10.01.07 15:41
Mhm. Sant det. Man må vite at man klarer å tilgi han eller henne, og legge det bak seg. Og ikke bare si det, hvis man vet innerst inne at det egentlig ikke går.
arijo
arijoInnlegg: 1
25.01.07 13:31
jeg har også gjort den dumheten. livet etterpå har stort sett gått til å tenke på hva/hvem ektefellen gjør/er utro med ute på byen. har fått ny ektefelle, og det sitter igjen etter det jeg har opplevd i mange år.
fixtaman
fixtamanInnlegg: 799
05.02.07 03:58
Hvis man virkelig elsker noen er man ikke bare utro mot den man elsker, men seg selv og. Utroskap ligger for noen mennesker, og de menneskene synes jeg synd på... At fylla har skylda? Fukin Bullshit
tigergutten_0
tigergutten_0Innlegg: 608
05.02.07 20:03
Er det bare sex? det er jo bare noe vi gjør for å kose oss, værre hvis han er forelsket i den/de han har vært sammen med. nei, glem det du.
myerz
myerzInnlegg: 46
03.03.07 02:45
Jeg er av de jævlene som har vært utro. Fylla har skylla. Forholdet kommer på rett kjøl dersom begge parter er villige til å jobbe for det. Synderen må gjøre sitt for at partneren skal ha grunn til å stole på seg, dvs. spørre "hva er ok å gjøre" - dvs. er det ok å gå ut uten partner, er det ok å snakke med venner av motsatt kjønn, eller gjør det partneren sjalu? Høres kanskje banalt ut, men det minste snev av sjalusi kan ødelegge alt.
Det er veldig viktig at man kan snakke åpent. Hva kan bygge opp tilliten i dette forholdet? Hva var grunnen til sidespranget? Vær ærlige mot hverandre, så kanskje lærer dere litt av hvert om partneren. Har selv opplevd at forholdet har blitt bedre, mer åpent og mye mer ærlig. Båndene er sterkere enn noen sinne, og ved å passe på at sjalusi og mistenksomhet ikke forekommer, bygger man videre på dette.
E_23
E_23Innlegg: 31
07.01.08 15:43
jeg tilgitte exen min som var utro.. sku ALDRI ha gjort det.. helle forholdet bel ødelagt etter det,hver gang vi kranglet brukte jeg det i mot han.. vist han reiste ut på ærend å ble lenge vekke fekk jeg maaaange tanker om hvor han var og hva han gjorde på..
ble nesten hellt knekkt psykisk av det... i lengden var det fan ikke verdt det,så jeg er glad for at jeg bestemte meg for å gå fra han.
TUNit
TUNitInnlegg: 176
30.09.08 21:01
Å tilgi utroskap er bare tøv, man kan aldri stole på noen som har løyet for deg.
Klikk for å gå tilbake til toppen