Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kortsiktige media? (Ang. Giuliani)

NYTT TEMA
Nixon
NixonInnlegg: 8723
11.01.08 17:02
På meg virker det som at mediene, spesielt de norske, legger altfor mye vekt på småstatene som til nå har vært, og ser bort ifra nasjonale meningsmålinger. Ja, jeg er klar over at NH har hatt mange utslag tidligere, men hvorfor omtales aldri Giulianis snarlige komme? Antatt majoritet i California, New York (uventet?), Florida, Illnois, Pennsylvania og Ohio betyr ikke lite. Av de beste 7 statene, mangler han bare Texas, der han er antatt en grei annen-/tredjeplass etter de lite sannsynlige vinnerne Thompson eller Huckabee.

Selv er jeg rimelig sikker på at det i siste ende vil stå mellom Giuliani og Romney, med en knepen seier til Giuliani. McCain var, som nevnt, sterkere tidligere, og virker til å ha tapt det meste av sin oppslutning.

Når det gjelder demokratene, har jeg følgende å si: Obama virker som en sypatisk fyr, men han er dårlig likt i sydstatene og langt ifra like godt likt som Clinton i de store liberale demokratstatene utenom hjemlige Illnois. Jeg tror med god sikkerhet at det blir Clinton herfra.

Noen enige/uenige i mine meningsmålingsbaserte gjettverk?
duckamuck
duckamuckInnlegg: 152
11.01.08 17:20
Giulianis strategi er ekstremt risikofyllt. Skulle McCain greie å vinne Michigan og/eller South-Carolina, så vil han skape mye hodebry for Giuliani. Så langt har han egentlig bare hatt flaks at det ikke at utpekt seg noen stor favoritt hos republikanerne. Et tegn på hvor vanskelig det er å lykkes med den strategien er at Giuliani nå begynner å få pengeproblemer som et resultat av mangel på momentum. Flere så langt betalte valgkampmedarbeider har nå blitt spurt om de kan gå ned i lønn/jobbe gratis. Taper Giuliani i Florida er han i store problemer.

Hvorfor han får så lite oppmerksomet er vel resultatet av at sånn har det alltid vært med den norske dekningen. De fokuserer bare på de som vinner.
Skalleknarp
SkalleknarpInnlegg: 2140
11.01.08 19:15
Tviler sterkt på at Giuliani vil nå opp. Til det har han vært gift for mange ganger, og hans nåværende kone er en "gullgraver" med litt av en kjeft.

Privatlivet ditt teller ganske mye her i USA, dersom man skal bli president.

Ikke at jeg håper at republikanerne vinner, men Romney ser ut som en grei kandidat, selv om han er mormoner.

At McCain har tapt det meste av sin oppslutning er ikke akkurat riktig, man skal huske på at valgkampen knapt har begynt, og de er ikke akkurat veldig interessert i meningsmålinger. En meningsmåling kan ikke brukes på samme måte som i Norge, hvor de faktisk som oftest stemmer. Tror McCain kan bli skummel, de fleste vet hvem han er, han er krigshelt og han har erfaring. Dette teller mye i USA. Heller han en ekle Giuliani, som har falt helt sammen etter 2001. Hadde sansen for han da, nå blir det bare tull fra han, og en som ikke klarer å ha orden på privatlivet klarer heller ikke å fikse presidentrollen.

At Obama er dårlig likt i syd er vel heller ikke helt riktig, selv om jeg tror at det blir veldig jevnt mellom han og Hillary. Obama sørger for at mange flere faktisk velger, han får de unge med, og det tjener demokratene på.

Det er så og si umulig å spå utfallet på dette foreløpig, og det er deilig å se at det faktisk er et stort engasjement denne gangen, muligens det største noen gang. Man sier at jo flere personer stemmer, jo bedre for demokratene. Så får vi se om det stemmer. Dersom Bush ikke drar fram en bin Laden video, så tror jeg nok at demokratene vinner. Om det blir Obama eller Clinton, ja det er umulig å spå per i dag.
Nixon
11.01.08 19:30
Takk til dere begge for interessante svar.

Jeg ble selv ikke oppmerksom før i dag (men tilfeldigvis et par timer før innlegget du la) på at meningsmålingene i USA ikke er like presise. Vi får håpe detb blir en spennende valgkamp til det siste.

Sneguroshka
SneguroshkaInnlegg: 2080
12.01.08 02:49
Ny måling i Florida gir Guiliani kun 19%:

A new SurveyUSA poll in Flordia finds Rudy Giuliani -- who had led the Republican presidential race by as many as 14 points in the state -- today trails Sen. John McCain by 8 points, 27% to 19%. Meanwhile, Mike Huckabee at 17% and Mitt Romney at 17% threaten to pass him as well.

Ny nasjonal måling:

For Republicans, Sen. John McCain has rocketed into the lead with 34% support, followed by Mike Huckabee at 21%, Rudy Giuliani at 18% and Mitt Romney at 14%.

http://politicalwire.com/

En ny meningsmåling for hans hjemstat New York viser at Guiliani nå kun akkurat leder over McCain i denne.
Nixon
12.01.08 13:54
Jøje meg. Dårlige og uventede nyheter.
Nixon
14.01.08 12:46
Det kan virke som om det var jeg det var jeg som var den kortsiktige. Ironisk.

ksoftware
ksoftwareInnlegg: 10912
15.01.08 11:39
"Ny måling i Florida gir Guiliani kun 19%:""

haha florida som var rudys satsningområde nr1..
Sneguroshka
SneguroshkaInnlegg: 2080
15.01.08 21:39
En meningsmåling av SurveyUSA offentliggjort 14. januar viser Julie Annie noe på vei opp igjen, så ikke gi opp alt håp, om du har så sterke følelser for henne ;)

SurveyUSA is out with a new poll in Florida (Jan 11-13, 542 GOP LV, MoE +/-4.3%; 601 Dem LV, MoE +/-4.0%) showing a tightening of the race between McCain and Giuliani:

Republicans
McCain 25 (-2 vs. last poll Jan 9-10)
Giuliani 23 (+4)
Huckabee 18 (+1)
Romney 18 (+1)
Thompson 9 (+1)
Paul 4 (-1)
Klikk for å gå tilbake til toppen