Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forskjellen på demokrat og republikaner?

NYTT TEMA
Lillemus
LillemusInnlegg: 2374
03.11.08 19:35
Kan noen forklare meg forskjellen mellom demokrat og republikaner?

Må si at valget i USA bryr jeg meg svært lite om. Og har (dessverre) aldri satt meg inn i dette.

Men, nå har jeg ei datter på 15 som spør og graver..
Og jeg skulle så gjerne ha forklart det hun spør om, men er helt blank.

Kan det sammenlignes med f.eks Høyre og Arbeiderpartiet?

Setter pris på en enkel forklaring - som selv mor kan forstå ;o)

Someone
SomeoneInnlegg: 25966
03.11.08 19:43
Lillemus skrev:

Kan det sammenlignes med f.eks Høyre og Arbeiderpartiet?
------------

Egentlig ikke. Demokratene har endel tilfelles med både Høyre og Arbeiderpartiet, men ser man på pollitikken i praksis så ligger den nok nærmest Høyre. Republikanerene derimot er enda mer konservative igjen.

Itilegg skal de sies at politikken i USA baserer seg mer på enkelt personer enn på partiene i forhold til i Norge og en senator kan ofte finne på å stemme mot sitt eget parti

rbknokengang
rbknokengangInnlegg: 448
03.11.08 19:53
Når jeg hører ordet Republikanerne tenker jeg :

Watergate, Nixon, CIA, valgfusk, fusk, juks og fanteri.

Når jeg hører ordet Demokratene tenker jeg :

Kennedy, frihet, reformer og ærlighet.
Eldon
EldonInnlegg: 10490
03.11.08 19:53
Onde tunger hevder at forskjellen er denne: Republikanerne er onde. Demokratene er inkompetente

;)
rbknokengang
03.11.08 19:58
Eisenhower, Nixon, Bush og Bush. CIA, Watergate, october surprice, dekkoperasjoner, dødsfallene til John F Kennedy, Bobby Kennedy, Kennedy jr, MLK og valgfusket i Florida, Iran Contras, juks med bevis mm mm er også assiasjoner jeg får. Høyesterettsdommere som plukkes ut utelukkende for å tjene republikanerne, forakt for lov og frihetsidealene USA i sin tid var tuftet på.

I det hele takk en enorm kvalme siger på når jeg hører ordet Republikaner.
Motorbreath
MotorbreathInnlegg: 2948
03.11.08 19:59
"Kan det sammenlignes med f.eks Høyre og Arbeiderpartiet?"

>> Nei. Både Demokratene og Republikanerne ligger på høyresiden av den poltiske skalaen. Demokratene kan man sammenligne med Frp, som er det partiet lengst til høyre av de syv partiene vi har på Stortinget idag. Mens Republikanerne ligger enda mer til høyre på den politiske skalaen.
rbknokengang
03.11.08 20:14
Det morsomme med høyre er jo at de heier på Republikanerne når det er valg i USA, men dagen etter vil de ikke samarbeide med FrP.

Republikanerne er vel hundre mil til høyre for FrP. FrP er vel rene sosialistfraksjonen sammenlignet med Rep.

Ler meg ihjel av kunnskapsløse Høyrefolk.
Motorbreath
03.11.08 20:16
Høyrefolk støtter Republikanerne? Det var nytt for meg.

Det som dog er morsomt er alle venstreraddisene som hiver seg over Obama og tilber han som en Gud.
Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4754
03.11.08 20:21
Republikanerne er Høyres amerikanske "søsterparti".

Det burde være velkjent.
rbknokengang
03.11.08 20:21
Jeg er ihvertfsall ikke raddis, men TV-titter som har observert at Høyre har håpet på Rep i flere valg.

Eksempel er vår kjære ex-utenriksminister fra Akershus.
puma1
puma1Innlegg: 21050
03.11.08 20:23
Republikanerne er røde. Demokratene er blå.
Motorbreath
03.11.08 20:24
Cirrostratus skrev:
Republikanerne er Høyres amerikanske "søsterparti".

>> Konservative. Men hva mer? Har faktisk ikke fått dette med meg, jeg har fått et inntrykk av at de fleste Høyre-velgere stemmer på Demokratene, men kanskje jeg har misforstått.
Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4754
03.11.08 20:27
Det er nok så.

Avstanden mellom partiene har sikkert økt med årene.
Lillemus
LillemusInnlegg: 2374
03.11.08 20:36
Motorbreath skrev:
"Kan det sammenlignes med f.eks Høyre og Arbeiderpartiet?"

>> Nei. Både Demokratene og Republikanerne ligger på høyresiden av den poltiske skalaen. Demokratene kan man sammenligne med Frp, som er det partiet lengst til høyre av de syv partiene vi har på Stortinget idag. Mens Republikanerne ligger enda mer til høyre på den politiske skalaen.

**
Såpass ja..

Her var det mye interessant lesing.
Tusen takk alle sammen :)

BlueShoe
BlueShoeInnlegg: 4654
03.11.08 21:00
"The Republican Party is one of the two major contemporary political parties in the United States, along with the Democratic Party. It is often referred to as the Grand Old Party or the GOP. Founded in 1854 by anti-slavery expansion activists and modernizers, the Republican Party quickly surpassed the Whig Party as the principal opposition to the Democratic Party. It first came to power in 1860 with the election of Abraham Lincoln to the presidency and presided over the American Civil War and Reconstruction. Today, the party supports a conservative platform (from an American political perspective), with further foundations in supply-side fiscal policies and social conservatism."

http://en.wikipedia.org/wiki/Republican_Party_(United_States)

(Det er litt ironisk, da republikanerne i utgangspunktet var grunnlagt på et prinsipp om anti-slaveri og modernisering (i motsetning til i dag der de i større grad enn demokrater er mer rasistiske og stritter i mot modernisering..derav konservative..gjerne med kjernevelgere som gjerne ønsker å holde seg til kristelig tro og holder seg unna moderne medisinsk gen-teknologi pga sin bibeltro etc)).

"The Democratic Party is one of two major political parties in the United States, the other being the Republican Party. It is the oldest political party in continuous operation in the United States and it is one of the oldest parties in the world.[4][5][6]

The Democratic Party traces its origins to the Democratic-Republican Party, founded by Thomas Jefferson, James Madison, and other influential opponents of the Federalists in 1792. However, the modern Democratic party truly arose in the 1830s, with the election of Andrew Jackson. Since the division of the Republican Party in the election of 1912, it has consistently positioned itself to the left of the Republican Party in economic issues and libertarian on social matters. The economically activist philosophy of Franklin D. Roosevelt, which has strongly influenced American liberalism, has shaped much of the party's economic agenda since 1932. Roosevelt's New Deal coalition usually controlled the national government until the 1970s."

http://en.wikipedia.org/wiki/Democratic_Party_(United_States)

(med forbehold om evt feil..)
susilu
susiluInnlegg: 37112
03.11.08 21:06
Når jeg hører ordet Republikanerne tenker jeg :

Watergate, Nixon, CIA, valgfusk, fusk, juks og fanteri.

Når jeg hører ordet Demokratene tenker jeg :

Kennedy, frihet, reformer og ærlighet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

He-he! Når jeg tenker republikaner, tenker jeg ekte mannfolk, menn som forsørger sine familier, som forsvarer sitt land og skaffer mat og arbeidsplasser, handling.

Når jeg tenker demokrat, tenker jeg folk som gjerne vil styre andres oppnåelser, men jeg tenker også patriotisme og forsvar av fedrelandet, det tenker jeg om enhver amerikaner i utgangspunktet.

Men jeg er ikke amerikaner, så egentlig burde jeg holdt kjeft...kanskje..

Jeg tror vel nesten at enhver cowboy er republikaner og enhver kunstner demokrat.
kansas00
kansas00Innlegg: 22266
03.11.08 21:31
Jeg husker Nixon som den amerikanske presidenten som besøkte Kina.
SalSomer
SalSomerInnlegg: 8603
03.11.08 21:54
kansas00 skrev:
Jeg husker Nixon som den amerikanske presidenten som besøkte Kina.
---
Føler meg nødt til å sitere Al fra Quantum Leap her: "Oh, boy. The Republicans would love you". ;)
2amazing
2amazingInnlegg: 1135
03.11.08 21:58
Det er umulig å trekke sammenligninger mellom norske og amerikanske partiforhold.

Men som mange har vært inne på - republikkanerne er jevnt over konservative, ofte ortodokse kriste, holder knallhardt på amerikanske frihetsidealer som rett til å bære våpen, minst mulig statlig inngrepen og størst mulig personlig frihet. Ofte har republikanske presidenter forfektet en isolasjonistisk politikk - dvs vært lite interessert i andre lands problemer.

Demokratene har en mye mer liberal ideologi, men ikke glem at også demokratene er amerikanere og ikke minst demoktratiske presidenter har ofte sett det som USA sin rolle å gripe inne mot det de oppfatter som urett (les ikke USA vennlig) andre steder i verden.
shadowburn
shadowburnInnlegg: 1629
04.11.08 00:27
rbknokengang skrev:

"Når jeg hører ordet Demokratene tenker jeg :

Kennedy, frihet, reformer og ærlighet."

-Hehe.

Kennedy som gikk inn i Cuba og startet Vietnam-krigen, hvorav visepresidenten hans tok fullstendig av når han selv ble president og fikk drept et par millioner vietnamesere og 60 000 amerikanere. Et parti som har startet krig og utallige militære "operasjoner" under hver eneste president siden 2. vk. Et parti som hadde flertall for å angripe Irak. Et parti som slaver mer for AIPAC enn Rep.
Demokratene er vel noe oppskrytt?
enkelfyr1
enkelfyr1Innlegg: 830
14.09.09 18:46

Republikanere var også E Hovard Hunt, Richard Niixon, McCarty, Reagan og mange toneangivende CIA-folk, mektige Pentagon-folk, og Høyesterettsjustitiarius ( puh ) som "bestemte" at Bush vant i 2000..........

De som stod med køller foran valglokalene for å skremme negre fra å stemme på 50-tallet var hovedsaklig republikanere ifølge historikerne.

Mener rep stort sett har vært mot alle reformer, men de avskaffet jo slaveriet........

(Innlegget ble redigert 14.09.09 18:47)

Mr-_Floyd1
Mr-_Floyd1Innlegg: 31
02.08.10 17:32
Lillemus: Kan det sammenlignes med f.eks Høyre og Arbeiderpartiet?

USa's Republikkanske Parti er USA's svar på FRP, og FRP´s store forbilde. Et despotisk, overdrevent kapitalistisk og rasistisk part. Det Demokratiske Parti er vel USA's svar på... Høyre?

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14615
11.04.12 15:51

Test

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14615
15.04.12 14:02

Test

Tia
TiaInnlegg: 5
18.07.17 23:51

H

(Innlegget ble redigert 18.07.17 23:55)

Tia
TiaInnlegg: 5
18.07.17 23:54
shadowburn: -Hehe. Kennedy som gikk inn i Cuba og startet Vietnam-krigen, hvorav visepresidenten hans tok fullstendig av når han selv ble president og fikk drept et par millioner vietnamesere og 60 000 amerikanere. Et parti som har startet krig og utallige militære "operasjoner" under hver eneste president siden 2. vk. Et parti som hadde flertall for å angripe Irak. Et parti som slaver mer for AIPAC enn Rep.
Demokratene er vel noe oppskrytt

Håper du har lært litt mer på disse årene.Kennedy gikk vel aldri inn i Cuba det ble ordnet med diplomati før det kom så langt.Og Kennedy startet Vietnamkrigen??? Hallo....Vietnamkrigen startet i 55 og USA ble først med 9 år senere i 64,året etter at Kennedy ble skutt i Dallas.President Kennedy sendte riktignok de første amerikanske mannskapene i 1961, men kun rådgivere og instruktører .USA gikk ikke inn i kampene før en Vietnamesisk torpedo traff et amerikansk skip i Tonkinbukta 2 August i 64 og da var LBJ president.

(Innlegget ble redigert 19.07.17 00:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg