Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Økning av tollgrense fra 200,- til 1000,-

NYTT TEMA
sjøhesten
sjøhestenInnlegg: 19
10.07.09 09:23

Vil noen av partiene gi garanti, som de kan gjennomføre, at grensen for å betale toll skal øke fra 200,- til 1000,-?
Hørte lovnader om dette foran forrige stortingsvalg, men det ble som vanlig bare dryppende drittgammelt valgflesk eller standardfrasen "Vi skal gjennomføre det i neste periode, bare dere stemmer på oss". Tull.
Er lei av alle løgnene/lovnadene til partiene.  Den samlingsregjering som LOVER, VIL OG ØKER tollgrensen til 1000,- burde nok tjene noen ekstra stemmer.
Posten tjener jo penger uansett.
Send en mail til "ditt" parti om at de for en gangs skyld vil holde dette løfte!

(Innlegget ble redigert 10.07.09 09:26)

october
octoberInnlegg: 41415
10.07.09 09:44
sjøhesten: Posten tjener jo penger uansett.

Det er nå engang ikke av hensyn til posten at man ikke vil øke denne grensen.

Problemet, som politikere som faktisk kommer i posisjon må møte, er at verden ser ganske annerledes ut i dag enn da man i sin tid innførte denne grensen. I en mer globalisert verden med store muligheter for lettvint nethandel fra utlandet er det rett og slett dyrere å gi unntak fra merverdiavgift på importerte varer. (Toll i ordinær forstand har vi stort sett på mat). At vi har merverdiavgift på importvarer skal bidra til å gi like konkurransevilkår for norsk næringsliv, slik at avgiftssystemet ikke legger opp til å favorisere utlandske bedrifter i konkurranse i Norge. Et unntak slik du ønsker her vil altså svekke norske bedrifters konkurranseevne - og det altså i mye større grad enn da man innførte denne grensen.

PEF_1973
PEF_1973Innlegg: 2638
10.07.09 16:15

Det skjer vel aldri, uansett hvem som styrer holken. Blir bare med fagre politikerløfter som alltid.

Varer under 1000,- er ofte filmer/dataspill/småelektronikk/klær. Dette er jo ikke noe vi produserer så veldig mye av selv, så det eneste vi gjør er å kutte et fordyrende mellomledd.

Hvis en bestememr seg for å kjøpe et collection box set fra en TV-serie eller filmer med litt extras finnes det sjeldent ute på landsbygda (utenfro Stor-Oslo), og prisene på feks. Mix er gjerne av det det sprekere slaget.

Norskproduserte produkter, av god nok kvalitet til at noen er villige til å kjøpe dem, vil uansett selge seg selv.

Men det er jo en fin melkeku og dra inn noen kroner i en slunken kasse, og man kan ja samtidig gi "uttrykk" for følgende: Vårt parti setter den norske konkurransekraften i høysetet! (selv om vi egentlig ikke gjør en dritt for den - sagt etter at mikrofonen er skrudd av.)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15178
10.07.09 22:08
sjøhesten: Vil noen av partiene gi garanti, som de kan gjennomføre, at grensen for å betale toll skal øke fra 200,- til 1000,-?

Kanskje en ide at du setter deg inn i sakene før du kommer med et forslag?

Det er nemlig relativt få varer vi betaler toll på her i landet (klær er ett av unntakene).

Det du betaler for varer som koster mer enn 200 kroner er moms, samt et fortollingsgebyr til speditøren.

Da 200-kronersgrensen ble innført levde vi i en helt annen verden. Å importere varer for utlandet var for meget spesielt interesserte. Høye fraktkostnader og vanskeligheter med å betale varer til utlandet gjorde det nesten umulig for privatpersoner å drive med import.

I dag når alle har internett og kredittkort kan hvem som helst handle direkte fra utlandet. Om du øker grensen til 1000 kroner, kan du like godt legge ned store deler av norsk varehandel.

For hvem vil betale 25% moms til en norsk butikk, når du kan handle momsfritt fra utlandet?

Og hvor mye ekstra skatt er du villig til å betale for å kompensere for statens lavere moms-inntekter?

(Innlegget ble redigert 10.07.09 22:13)

Blaamann_1
Blaamann_1Innlegg: 3662
12.07.09 03:30
october: Et unntak slik du ønsker her vil altså svekke norske bedrifters konkurranseevne - og det altså i mye større grad enn da man innførte denne grensen.

Sosialistene forsøker etter beste evne å bortforklare sin løgn.

Så ynkelig..

Snowreven
SnowrevenInnlegg: 1599
13.07.09 14:23

FrP har fremmet forslag om å heve denne til 1000 kroner TO ganger. Og ble nedstemt begge gangene. KrF og Høyre vil heve den til 500, noe som fortsatt er lite.

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
15.07.09 12:33

Før forrige valg var alle partier på stortinget, med unntak av Høyre, for en heving av grensen. Beløpet var uspesifisert, men de fleste uttalte seg i retning av at 500kr-1000kr ikke var en usannsynlig grense. Høyre ville da utrede for å se på konsekvensene, og var ikke avvisende, men heller ikke for. 

Uten motstandere mot en økning, og med alle partier for, har det altså 4 år senere ikke skjedd noe. 

Jeg vil karakterisere dette som typisk for norsk valgkamp. Alt blir lovet, og deretter regjerer man ut fra andre ting hvis man får makt.

october
20.07.09 19:30
Blaamann_1: Sosialistene forsøker etter beste evne å bortforklare sin løgn. Så ynkelig..

Hvorfor svarer du meg på dette?

a) Jeg er ikke sosialt
b) Jeg har ikke argumentert for eller lovet å heve tollgrensen?
c) Det du kaller bortforklaring, er en konkretisering av hva saken faktisk dreier seg om.

Jeg skal ikke forsvare partier som lover mer enn de holder. Men det kunne jo vært av interesse å diskutere innholdet i saken, i stedet for bare å terpe på at noen sa at de skulle gjøre det for fire år siden?

(Innlegget ble redigert 20.07.09 19:31)

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8400
20.07.09 19:42
franzsigel: I dag når alle har internett og kredittkort kan hvem som helst handle direkte fra utlandet. Om du øker grensen til 1000 kroner, kan du like godt legge ned store deler av norsk varehandel. For hvem vil betale 25% moms til en norsk butikk, når du kan handle momsfritt fra utlandet?

Her tror jeg du bommer stygt.

Det som kjøpes på nettet pr i dag er som regel ting/merker/brands som ikke er å få i den norske varehandelen pt. En annen variant over samme tema er at det faktisk pr i dag finnes i dag utenlandske nettsteder som refunderer momsen du må legge ut ved kjøp over kr 200,- men selv med dette går den norske varehandelen fremdeles rundt, om enn ikke så det suser lengre i disse finanskrisetider.

Handlemønsteret hos de som benytter internett og utenlandske nettsteder vil nok ikke endre seg på annen måte enn at det blir færre ekspedisjonsgebyr siden man kan bestille mer i en forsendelse enn det man kan nå.

franzsigel
20.07.09 20:43
Keto-dama: Det som kjøpes på nettet pr i dag er som regel ting/merker/brands som ikke er å få i den norske varehandelen pt. En annen variant over samme tema er at det faktisk pr i dag finnes i dag utenlandske nettsteder som refunderer momsen du må legge ut ved kjøp over kr 200,- men selv med dette går den norske varehandelen fremdeles rundt, om enn ikke så det suser lengre i disse finanskrisetider.

1: Det som kanskje mest av alt kjøpes på nettet i dag er DVD-filmer. Tror ikke f.eks Platekompaniet synes det er så veldig trivelig.

2: Kjøper du for over 200 kroner må du betale NORSK moms. Setter stor pris på en link til en side som vil betale den norske momsen for meg...

Keto-dama
20.07.09 20:53
franzsigel: 2: Kjøper du for over 200 kroner må du betale NORSK moms. Setter stor pris på en link til en side som vil betale den norske momsen for meg...

Det kjøpes en hel del kosmetikk (sminke, shampo osv) på nettet. Strawberrynet.com har bekreftet pr mail til meg at om jeg faxer fortollingsdokumenter til dem etter å ha betalt dette vil de refundere dette.

(jeg trodde det heller ikke før jeg fikk det bekreftet fra dem)

Keto-dama
20.07.09 20:55

En annen ting som kjøpes en hel del av via nettet er undertøy, her er prisene "mer forbrukervennlige" enn i norske butikker men hovedpoenget mitt med å bestille dette fra utlandet er at de har størrelsen min, den er vanskelig å få tak i norske butikker.

franzsigel
20.07.09 21:03
Keto-dama: Det kjøpes en hel del kosmetikk (sminke, shampo osv) på nettet. Strawberrynet.com har bekreftet pr mail til meg at om jeg faxer fortollingsdokumenter til dem etter å ha betalt dette vil de refundere dette.

Og du er sikker at det ikke er momsen i salgslandet du vil få refundert? For den skal jo selger trekke fra uansett ved salg til Norge.

Dersom det faktisk er den norske momsen som refunderes, så er det rett og slett ett meget godt tilbud. Eller kanskje det sier mest om hvilke marginer kosmetik-bransjen opererer med, når man kan gi 25% rabatter sånn uten videre...

Ellers ser jeg det står følgende på siden

For the current time, we will endeavor to assist and cover in cases where duty is charged, but we emphasize this is on a goodwill, not on an obligation basis. If you are charged customs then please collect the package, pay any fees due and then e-mail, fax or post your receipt to us and we will reimburse you.

Duty og Customs er toll. Ikke moms (VAT eller Value added tax)...

Keto-dama
20.07.09 21:08

Jeg skrev en mail for å dobbeltsjekke og fikk svar tilbake om at det gjaldt utlegg fra min side på produkter fra dem. Har latt det være med det ;)

Håper bare de klarer å få økt den hersens tollgrensen til minimum kr 1.000,- snart, den har fått stå uforandret altfor lenge !

franzsigel
20.07.09 21:08
Keto-dama: her er prisene "mer forbrukervennlige" enn i norske butikker men hovedpoenget mitt med å bestille dette fra utlandet er at de har størrelsen min, den er vanskelig å få tak i norske butikker.

Er selvsagt hyggelig at du får størrelsen din på nettet.

Men er det likevel rettferdig at en norsk undertøysbutikk skal måtte legge på prisen med 25% moms, mens den utenlandske nettbutikken slipper dette?

Personlig synes selvsagt jeg også at det er kjekt å slippe å betale moms. Men det er ikke en særlig rettferdig eller logisk ordning.

Mer fornuftig hadde det vært om man droppet alt som hadde med toll og gebyrer, og heller betalte moms fra første krone (slik man gjør i EU-landene).

Keto-dama
20.07.09 21:10
franzsigel: Men er det likevel rettferdig at en norsk undertøysbutikk skal måtte legge på prisen med 25% moms, mens den utenlandske nettbutikken slipper dette?

Hadde jeg fått tak i det jeg ville ha i norske butikker hadde jeg kjøpt mindre via utlandet. Som eksempel på prisforskjell kan jeg jo si at samme plagget koster ca 200,- (omregnet til norske) når jeg er i England mens det koster ca 550,- i norsk butikk.

Som du ser er det litt penger å spare for meg....

franzsigel
20.07.09 21:21
Keto-dama: Som eksempel på prisforskjell kan jeg jo si at samme plagget koster ca 200,- (omregnet til norske) når jeg er i England mens det koster ca 550,- i norsk butikk. Som du ser er det litt penger å spare for meg....

Det er utvilsomt penger å spare ved å handle varer fra utlandet (kommer jo blant annet av at en butikk-ansatt i England tjener enda dårligere enn her hjemme).

Men det bekrefter vel bare at norske butikker vil slite enda mer dersom det blir momsfritak på privat-import under kr 1000,-

Selv hadde jeg iallefall flyttet store deler av innkjøpene mine til utlandet. Og er veldig glad jeg ikke har valgt en karriere innen norsk varehandel...

Keto-dama
20.07.09 22:08
franzsigel: Det er utvilsomt penger å spare ved å handle varer fra utlandet (kommer jo blant annet av at en butikk-ansatt i England tjener enda dårligere enn her hjemme).

Pris er en ting, utvalg en annen. Som sagt, er man ute i siste liten eller er utvalget godt blir det gjerne til at man handler "der & da" - får man derimot ikke tak i det man trenger eller at det du skal kjøpe blir vanvittig dyrt - ja, da er det internett eller en tur til utlandet som gjelder....

Det siste er imidlertid det hyggeligste da ;)

Drømmeulv
DrømmeulvInnlegg: 18454
25.07.09 19:15
franzsigel: Mer fornuftig hadde det vært om man droppet alt som hadde med toll og gebyrer,

Det verste er ikke momsen. Det verst er det forjævlige gebyret ! Kjøper jeg en vare til 220 kr, så er det ikke 50 kr moms jeg blir mest sur på, men 180 kr i gebyr for at staten skal kreve inn moms av meg !

MasterSamurai
MasterSamuraiInnlegg: 13
31.07.09 18:23
Drømmeulv: Det verste er ikke momsen. Det verst er det forjævlige gebyret ! Kjøper jeg en vare til 220 kr, så er det ikke 50 kr moms jeg blir mest sur på, men 180 kr i gebyr for at staten skal kreve inn moms av meg !

Jeg er helt 100% enig. Jeg kan gledelig betale 25% mva til den norske staten. Men jeg ønsker den friheten at jeg kan handle varene hvor jeg selv vil.

Og ikke kom med den dumme uttalelsen at det vil bli slutt på norsk næringsliv, for det er helt tullete argumentasjon. Det er korrekt at det blir mer ehandel, MEN det er mange som ikke ønsker å handle ting på nettet. Du har ingen angrerett og garanti er MYE vanskeligere.

Nå har ikke jeg sett noen statestikk på området , men det er uansett bare en liten prosentandel av det norske folk som handler over nettet. Og om man har en tollgrense eller ikke så vil de som ønsker å handle på nettet gjøre dette uansett.

Så det jeg mener er følgende :

"Dropp hele tollgrensen , ha 25% mva men ingen tollgebyr fra første krone."

sjøhesten
sjøhestenInnlegg: 19
01.08.09 01:26

Tenker også på at vi betaler moms på momsen.  Det er få butikker som trekker fra moms i avsenderlandet, også innen EU.  Når vi så får varen tilsendt, må vi betale tollavgift, evnt. toll + moms av hele beløpet, dvs. av frakt, varepris og moms som allerede er betalt.
Har staten lov til dette?  Finnes det ingen form for frihandel i EU?

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 60403
01.08.09 04:08
franzsigel: Og du er sikker at det ikke er momsen i salgslandet du vil få refundert? For den skal jo selger trekke fra uansett ved salg til Norge.

Hvis du skal følge lover og regler 100% får du først tilbake den utenlandske momsen etter at du har sendt kopi av kvittering for betalt moms i Norge. Dette har blitt kraftig innskjerpet i hvertfall i Tyskland, Belgia og Frankrike de siste årene.

illusjonisten
illusjonistenInnlegg: 3954
01.08.09 05:49

Jeg er generelt skeptisk til toll. De eneste som tjener på det er norske bedrifter som ikke ville vært levedyktige i en fri økonomi. Det bidrar til å hindre utviklingen i fattige land, og gjør at nordmenn må betale dyrt for ellers billige varer. Penga havner i lomma til onkel Stat, som sender de videre til sine overordnede på Oslos vestkant.

october
01.08.09 22:39
illusjonisten: Jeg er generelt skeptisk til toll. De eneste som tjener på det er norske bedrifter som ikke ville vært levedyktige i en fri økonomi.

Mener du her både toll i form av å betale merverdiavgifter (eller norske avgifter som gjelder alle slike varer som selges i Norge), og dermed sikre konkurransenøytralitet, eller bare beskyttelsestoll?

Yazzy
YazzyInnlegg: 9438
01.08.09 23:23
illusjonisten: Jeg er generelt skeptisk til toll. De eneste som tjener på det er norske bedrifter som ikke ville vært levedyktige i en fri økonomi. Det bidrar til å hindre utviklingen i fattige land, og gjør at nordmenn må betale dyrt for ellers billige varer.

Hvis du sjekker den norske tolltariffen på toll.no finner du at det er tollfrihet på nærsagt alle varer, unntatt en del matvarer.  Produsentlandene er innrømmet særskilte tollfri kvoter ettersom de er vurdert som særlige underutviklet etc.  De fleste her på tråden surrer begrepene så det jomer.  Det er i hovedsak 25 % MVA, med enkelte unntak,  Postverket tar et gebyr for å utføre tollhandlinger på varer som Tollvesenet har plukket ut for avgiftsberegning, og gebyret ( 190,- kr) er ikke TOLL, men kommer på toppen av avgiften, som så oftest er MVA.

Sjekker du Tolltariffen for EU, finner du at EU ikke har nullstillet sine tollsatser, og er meget trege i sin prosess.  Norge gir bl.a tollfrihet på all fisk, mens EU har tollsatser fra 0,9% til 12,5%  Klær er tollfrie inn til Norge, mens EU krever toll.

Den største protektonisten er EU, de skal selge avgiftsfritt, men krever toll for adgang til egne markeder.  I din argumentasjon, har du kunn rett vedr. landbruksprodukter.

VG-Mett
VG-MettInnlegg: 45613
02.08.09 15:50
october: Et unntak slik du ønsker her vil altså svekke norske bedrifters konkurranseevne - og det altså i mye større grad enn da man innførte denne grensen.

Norske bedrifter har ikke mye konkurranseevne når de må ha slike tollbarrierer for å greie seg. La dem da heller gå konkurs.

october
02.08.09 18:39
VG-Mett: Norske bedrifter har ikke mye konkurranseevne når de må ha slike tollbarrierer for å greie seg. La dem da heller gå konkurs.

Så du mener det er rimelig at norske bedrifter skal konkurrere mot konkurrenter hvor kundene ikke trenger å betale mva for å kunne sies å ha konkurranseevne?

VG-Mett
02.08.09 20:08
october: Så du mener det er rimelig at norske bedrifter skal konkurrere mot konkurrenter hvor kundene ikke trenger å betale mva for å kunne sies å ha konkurranseevne?

Det har jeg ikke uttalt meg om, så hvorfor du spør som du gjør vil jeg gjerne vite...

october
02.08.09 20:44
VG-Mett: Det har jeg ikke uttalt meg om, så hvorfor du spør som du gjør vil jeg gjerne vite...

Det er jo merverdiavgiften man betaler i tollen for de aller fleste varer, og som det i denne tråden da argumenteres for å fjerne for kjøp  under 1000 kroner...

Om du bare snakker om landbruksvarer og slikt så er jo det en annen sak naturligvis.

(Innlegget ble redigert 02.08.09 20:44)

VG-Mett
02.08.09 20:55
october: Det er jo merverdiavgiften man betaler i tollen for de aller fleste varer, og som det i denne tråden da argumenteres for å fjerne for kjøp  under 1000 kroner...

Jeg skrev om tollbarrierene, ikke momsen. Selvsagt skal man betale norsk moms av det man innfører - man får jo tilbake momsen fra der man kjøper varen. At det "koster skjorta" å få tollklarert en vare er en annen ting, her bør det absolutt være mulighet for å se på hva de tar for jobben.

Klikk for å gå tilbake til toppen