Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et godt alternativ som få kjenner til

NYTT TEMA
Hyrro
HyrroInnlegg: 20607
07.09.09 15:44

Jeg hadde den glede av å få være med på valgstand for NKP en dag. Så mange positive mennesker hadde jeg faktisk ikke ventet etter all den negative omtale som partiet har fått, hvis det i det hele tatt nevnes. Sant nok - det store problemet var at det var svært få som visste at partiet eksisterte. Dermed har boikott og fortielse gjort sin jobb.

Men for de som mener at demokrati og ytringsfrihet skal gjelde, og at folket fortjener å vite hvilke alternativer som finnes i politikken, så har jeg herved gjort om partiets valgbrosjyre til nett. (bare for at dere skal slippe å scrolle gjennom flere sider PDF).

Her har dere altså sjansen til å vurdere et annerledes valgprogram som styresmaktene helst vil skal forbli skjult for de fleste.

http://www.hyrro.net/valgkamp_nkp/

Filosofitus
FilosofitusInnlegg: 643
07.09.09 15:53
Hyrro: Jeg hadde den glede av å få være med på valgstand for NKP en dag. Så mange positive mennesker hadde jeg faktisk ikke ventet etter all den negative omtale som partiet har fått, hvis det i det hele tatt nevnes. Sant nok - det store problemet var at det var svært få som visste at partiet eksisterte. Dermed har boikott og fortielse gjort sin jobb. Men for de som mener at demokrati og ytringsfrihet skal gjelde, og at folket fortjener å vite hvilke alternativer som finnes i politikken, så har jeg herved gjort om partiets valgbrosjyre til nett. (bare for at dere skal slippe å scrolle gjennom flere sider PDF). Her har dere altså sjansen til å vurdere et annerledes valgprogram som styresmaktene helst vil skal forbli skjult for de fleste. http://www.hyrro.net/valgkamp_nkp/

Alt jeg har å si til dette Hyrro er: Kommunismen har mye bra i seg, men som historen har bevist ettertrykkelig så kan ikke kommunismen lykkes alene, rett og slett fordi vi mennesker er født med et ego. Det er altså biologisk umulig å få alle til å være lydige "slaver" i et samfunn der alle er like og alle er en del av et maskineri. I tillegg så er lederne i kommunismen basert på personer som heller ikke finns.

Men det er mye god grunntanke i kommunismen, bare synd den er tuftet på en fantasi virkelighet.

NB: Det kommunistiske styresett har vist oss er også at kommunisme ikke akkuratt fører til yttringsfrihet. Behovet for kontroll i en slik stat vil motvirke enhver kritisk røst.

(Innlegget ble redigert 07.09.09 15:55)

Hyrro
07.09.09 16:01
Filosofitus: Men det er mye god grunntanke i kommunismen, bare synd den er tuftet på en fantasi virkelighet.

Takk for noen positive ors i det minste, men dette er likevel en ganske vanlig kommentar som er gjentatt så ofte at det er blitt en sannhet for mange.

Vi snakker ikke om et fantasisamfunn der alle skal være like og lydige til staten. Tvert om. Les heller programmet og sammenligne med aktuell politikk i dagens Norge.

wa11in
wa11inInnlegg: 4836
07.09.09 20:06
Hyrro: men dette er likevel en ganske vanlig kommentar som er gjentatt så ofte at det er blitt en sannhet for mange.

Kommunismen har selv sørget for å gjøre dette til en sannhet, da den i praksis aldri har fungert.

Selv synes jeg ikke tankene bak er spesielt gode heller, ettersom individuell frihet blir totalt fraværende. Dessuten fører planøkonomi til vareknapphet.

Vi lever i Norge.

Vi har kommet til år 2009.

Takk og lov for at de fleste har skjønt at kommunismen ikke fungerer, ellers ville vi blitt satt 60 år tilbake i tid.

ondoro
ondoroInnlegg: 34291
07.09.09 22:29
wa11in: Selv synes jeg ikke tankene bak er spesielt gode heller, ettersom individuell frihet blir totalt fraværende. Dessuten fører planøkonomi til vareknapphet. Vi lever i Norge. Vi har kommet til år 2009.

Hvor har du dette fra da?  At den indivuduelle friheten blir fraværende er da tull, dog med en liten begrensning. Du kan ikke benytte den til å skade, eller utnytte andre.  Det er tross alt en langt mindre innskrenkning av din individuelle friheten enn den du finner i det høyt utviklede kapitalistiske samfunnet.

Planøkononomiene fører overhodet ikke til noe vareknappet. Den vil nok fjerne en del undvendige produkter. Den vil dessuten hindre den syklikske overproduksjonskrisen i kapitalismen som gjør folk til gjeldsalver og kaster store grupper ut i fattigdom. slikt som kalles "finanskrise". 

Ja vi lever i Norge, men vi lever også i verden.. det er viktig å ta med seg siden du nevnte 2009, La oss forbli der og se framover.

wa11in
07.09.09 23:33
ondoro: Hvor har du dette fra da?  At den indivuduelle friheten blir fraværende er da tull, dog med en liten begrensning. Du kan ikke benytte den til å skade, eller utnytte andre.  Det er tross alt en langt mindre innskrenkning av din individuelle friheten enn den du finner i det høyt utviklede kapitalistiske samfunnet. Planøkononomiene fører overhodet ikke til noe vareknappet. Den vil nok fjerne en del undvendige produkter. Den vil dessuten hindre den syklikske overproduksjonskrisen i kapitalismen som gjør folk til gjeldsalver og kaster store grupper ut i fattigdom. slikt som kalles "finanskrise".  Ja vi lever i Norge, men vi lever også i verden.. det er viktig å ta med seg siden du nevnte 2009, La oss forbli der og se framover.

1: Jo, den individuelle frieten svekkes. Eindomsretten er ikke gjeldende.

2: All erfaring viser at planøkonomi fører til vareknapphet. Trenger ikke kikke langt mot øst for å få dette bekreftet.

Ja, la oss i all hovedsak se fremover. Men- det kan også lønne seg å se litt bakover, slik at vi kan få hint om hva som beviselig ikke fungerer.

ondoro
07.09.09 23:52
wa11in: 1: Jo, den individuelle frieten svekkes. Eindomsretten er ikke gjeldende.

Den eiendomsretten du snakker  er borgerskapets og monopolkapitalens eiendomsrett til produksjonsmiddlene og finansinstitusjonene og  ingentin annet. Den kan jeg love deg blir svekket ja.

Derimot vil enkeltmenneskets, vanlige borgeres eiendomsrett bli betydelig styrket.

fggkhh8
fggkhh8Innlegg: 5060
08.09.09 00:33
Hyrro: Jeg hadde den glede av å få være med på valgstand for NKP en dag. Så mange positive mennesker hadde jeg faktisk ikke ventet etter all den negative omtale som partiet har fått, hvis det i det hele tatt nevnes. Sant nok - det store problemet var at det var svært få som visste at partiet eksisterte. Dermed har boikott og fortielse gjort sin jobb. Men for de som mener at demokrati og ytringsfrihet skal gjelde, og at folket fortjener å vite hvilke alternativer som finnes i politikken, så har jeg herved gjort om partiets valgbrosjyre til nett. (bare for at dere skal slippe å scrolle gjennom flere sider PDF). Her har dere altså sjansen til å vurdere et annerledes valgprogram som styresmaktene helst vil skal forbli skjult for de fleste. http://www.hyrro.net/valgkamp_nkp/

Hvordan skal et klasseløst samfunn oppnås, feks kan jeg få lov til å jobbe for noen(en oppfinner, i oppfinneren sin privat bedrift) jeg ser på som mer begavet enn meg selv, da vil jeg være arbeider og oppfinneren kapitalist/arbeidsgiver?

Skal individer sitt arbeid/ideer ol. tilhøre kollektivet(jeg er enig i at naturressurser, dvs olje/gass/mineraler ol. bør tilhøre kollektivet)?

Kan jeg som arbeider velge å stå utenfor arbeider-/fagbevegelsen?

Igjen, kan jeg få lov til å jobbe for noen(en oppfinner, i oppfinneren sin privat bedrift) jeg ser på som mer begavet enn meg selv, da vil jeg være arbeider og oppfinneren kapitalist/arbeidsgiver?

fggkhh8
fggkhh8Innlegg: 5060
08.09.09 00:37
ondoro: Hvor har du dette fra da?  At den indivuduelle friheten blir fraværende er da tull, dog med en liten begrensning. Du kan ikke benytte den til å skade, eller utnytte andre.  Det er tross alt en langt mindre innskrenkning av din individuelle friheten enn den du finner i det høyt utviklede kapitalistiske samfunnet. Planøkononomiene fører overhodet ikke til noe vareknappet. Den vil nok fjerne en del undvendige produkter. Den vil dessuten hindre den syklikske overproduksjonskrisen i kapitalismen som gjør folk til gjeldsalver og kaster store grupper ut i fattigdom. slikt som kalles "finanskrise".  Ja vi lever i Norge, men vi lever også i verden.. det er viktig å ta med seg siden du nevnte 2009, La oss forbli der og se framover.

Kan jeg bruke friheten min til å la meg "utnytte"(samarbeide/dra nytte av evnene til noen som er mer begavet enn meg selv)?

Hvem avgjør hva som er unødvendige produkter?

Markedsøkonomer/liberalister/laissez-faire kapitalister er imot dagens sentralstyrte/obligatoriske/inflaterte pengesystem, hvordan forklarer du det?

ondoro
08.09.09 00:43

fggkhh8, fant du fram ja.  Når det gjelder kommunismen og hvordan den skal fungere får vi snakke om det når kapitalismen er utryddet, men dette har vi vel snakka om før føler jeg. .  Når det blir vet jeg ikke.. 20 - 50 - 100 år eller noe sånt.

Hva synes du om NKPs valgprogram?  Noe som overrasket deg, skuffet deg, noe du er enig i, eller uenig?

Kan jeg få lov til å tiføye ...........  kun serise henvendelser?  :)

Hyrro
08.09.09 01:27

fggkhh8:

"Hvordan skal et klasseløst samfunn oppnås, feks kan jeg få lov til å jobbe for noen(en oppfinner, i oppfinneren sin privat bedrift) jeg ser på som mer begavet enn meg selv, da vil jeg være arbeider og oppfinneren kapitalist/arbeidsgiver?"

Vi kommunister ser det klasseløse samfunnet som et framtidig utviklet samfunn etter sosialismen. En framtidsvisjon som kan bli en realitet først når all kapitalmakt er avskaffet i verden. Vi har en drøm, men vi er realister og ingen drømmere. Derfor forholder vi oss til samfunnet slik det er i dag. Et skritt ad gangen i riktig retning.  Derfor har vi også et valgprogram som er tilpasset dagens muligheter.

"Skal individer sitt arbeid/ideer ol. tilhøre kollektivet(jeg er enig i at naturressurser, dvs olje/gass/mineraler ol. bør tilhøre kollektivet)?"

Hva er vitsen med en ide hvis den bare skal komme deg selv til gode? Ellers er det en myte at gode hjerner og godt arbeid ikke skal belønnes for det det er verd. Vi har aldri hevdet at alle skal være like.

"Kan jeg som arbeider velge å stå utenfor arbeider-/fagbevegelsen?"

Jeg kan ikke huske at NKP har hevdet at fagforeningsmedlemsskap skal være en tvang, men mener som prinsipp at solidaritet med arbeidskamerater er en styrke. Nå er det imidlertid slik at i et sosialistisk samfunn hvor hovedparten av næringslivet er kollektivt eiet, så faller jo forhandlingene med den privatkapitalistiske motparten bort. Fagmiljøet får et annet innhold enn krav og motkrav.  

"Igjen, kan jeg få lov til å jobbe for noen(en oppfinner, i oppfinneren sin privat bedrift) jeg ser på som mer begavet enn meg selv, da vil jeg være arbeider og oppfinneren kapitalist/arbeidsgiver?"

NKP står ikke for følelsesladet radikalisme og har derfor ikke den samme holdningen til private berifter som noen av de andre venstrepartiene ble grunnet på (og som de fort glemte). Privat næringsliv er heller positivt i mange tilfelle, bare det ikke blir en maktfaktor i samfunnsstyrelsen. NKP har ikke kapitalismen som sådan (altså privateid næringsliv), men monopolkapitalen (konsernene, gigantene) som hovedfiende. Det merkelige er at slike som deg hadde tjent på å stemme NKP, fordi monopolkapitalen også er hovedfienden til et sundt næringsliv, og ikke minst ideskapernes hovedfiende.

Canucks
CanucksInnlegg: 75656
08.09.09 01:36

Får begynne med litt spørsmål, og begynner fra en kant. Får ta andre ting senere, men distrikspolitikken kan være en start i alle fall.

"Bygging av veier, bruer, tuneller, rassikring m.m. uten bompengefinansiering, og utbygging av kollektivtransporten.".

Hva skal settes av til hva her? av disse 200 milliardene? hva blir lagt til nye veier? hva slags veier tenker dere?

"kollektivtransporten.Oppgradering av NSB, reparasjon, utbedring og fornying • av bane, verksted og materiell og forlengelse av Nordlandsbanen til Tromsø i første omgang."

Har dere noen kostnadsestimater på å utvide videre til Tromsø? 

"Sikre forsvarlig drift av Hurtigruta, fornye ferjer og forbedre • kaianlegg."

Hvordan skal dette sikre forsvarlig drift av Hurtigruta? 

"Modernisering av gamle vannkraftturbiner, som kan gi • en effektøkning på 25 % i elektrisitetsproduksjonen på de nye anleggene, fornying av strømlinjer og legging av kabler."

Her er jeg enig, dette har jeg selv lest om tideligere, og er noe som jeg kan si meg enig med NKP i, ligger stort potensiale for gamle vannkraftturbiner.

Og som helhet, på hver post? hva beregner dere på hver av disse punktene som dere har satt opp til en total utgift på 200 milliarder som dere har beregnet dere frem til på hvilken måte?

(Innlegget ble redigert 08.09.09 01:38)

Reformisten
ReformistenInnlegg: 1383
08.09.09 02:31

Beklagar, men så langt eg kan sjå, er ikkje NKP noko anna enn venstresida sin ekvivalent til Vigrid.

CalunaV
CalunaVInnlegg: 1099
08.09.09 03:14

Kommunister er svært svært syke mennesker. At de i tillegg våger å opptre på et demokratisk basert fora som dette er ikke bare frekt, det er en mega-selvmotsigelse.

Reformisten
ReformistenInnlegg: 1383
08.09.09 06:00
CalunaV: Kommunister er svært svært syke mennesker. At de i tillegg våger å opptre på et demokratisk basert fora som dette er ikke bare frekt, det er en mega-selvmotsigelse.

Hugs at nazistane vart demokratisk valde...

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
08.09.09 06:08
CalunaV: Kommunister er svært svært syke mennesker.

Så jeg er et svært sykt menneske da. Da det ikke er helt klart for meg hvordan denne sykdommen manifesterer seg, synes jeg det ville være skvært av deg å kontakte meg og forklare meg det. Jeg heter Roald Aune og treffes på telefon 3726 4531. Men selvsagt er du for feig til å gjøre noe slikt, du er bare kjekk når du kan gjemme deg bak anonymitetens usle maske. Verdiløs med andre ord.

(Innlegget ble redigert 08.09.09 06:11)

ondoro
08.09.09 07:11
CalunaV: Kommunister er svært svært syke mennesker.

Ja og denne sykdommen sprer seg med rekordfart for tida.  Millioner og atter millioner smittes. Og noen hyler opp om svineunfluensa når  slike alvorlig ting er på gang?

Det går et spøkelse gjennom Europa.. må fornyes til gjennom verden"

CalunaV
08.09.09 18:28
Abelsborg: Roald Aune og treffes på telefon 3726 4531. Men selvsagt er du for feig til å gjøre noe slikt, du er bare kjekk når du kan gjemme deg bak anonymitetens usle maske. Verdiløs med andre ord.

Opplysninger om navn og telefon nr. er ikke noe argument i seg selv. Forøvrigt har jeg inget ønske om å ringe deg. Hvorfor skulle jeg det? God bedring :-)

wa11in
08.09.09 19:00
ondoro: Derimot vil enkeltmenneskets, vanlige borgeres eiendomsrett bli betydelig styrket.

Kommunismen tror ikke på den private eindomsretten. Hvordan skal du styrke noe du ikke vedkjenner at eksisterer?

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
08.09.09 19:14
CalunaV: Opplysninger om navn og telefon nr. er ikke noe argument i seg selv. Forøvrigt har jeg inget ønske om å ringe deg. Hvorfor skulle jeg det? God bedring :-)

Som ventet er du en verdiløs feiglus uten ryggrad til å stå for det du skriver.

CalunaV
08.09.09 22:53
Abelsborg: Som ventet er du en verdiløs feiglus uten ryggrad til å stå for det du skriver.

Jeg står for hva jeg skriver.

ondoro
09.09.09 00:45
wa11in: Kommunismen tror ikke på den private eindomsretten. Hvordan skal du styrke noe du ikke vedkjenner at eksisterer?

"Kommunismen tror ikke på" hva betyr egentlig det?   Vel, nei, som jeg sa er kommunister mot den orivate eiendomsretten til produksjonsmiddlene og finansinstitusjonene da det ikke er forenelg med et sosisalistisk samfunn.

Dett vil da selvsagt styrke enkeltmenneskets eienedonsrett.   Ble vist reprise dette.

ondoro
09.09.09 00:52
Canucks: Får begynne med litt spørsmål, og begynner fra en kant. Får ta andre ting senere, men distrikspolitikken kan være en start i alle fall. "Bygging av veier, bruer, tuneller, rassikring m.m. uten bompengefinansiering, og utbygging av kollektivtransporten.". Hva skal settes av til hva her? av disse 200 milliardene? hva blir lagt til nye veier? hva slags veier tenker dere?

Ja, du skrev mye mer enne dette, men kan ikke sitere alt.

Jeg tror ikke du kan forlange at vi amatører skal sitte her på VGD og lage statsbusjett. Du får se hva vi vil og jeg  kan love deg at vi mener det vi siser i motsetniong til FrP . Kommunister vieser i disse dager verden over at vi er i superkalsse når det kommer til økonomi, selv der vi administrerer eller er med å administrere den kapitalistiske økonomi. .

Vi er selvfølgelig mot bompenger og alle slags finurlige avigifter og vi mener det imotsettning til diverse andre her.

wa11in
09.09.09 01:40
ondoro: "Kommunismen tror ikke på" hva betyr egentlig det?   Vel, nei, som jeg sa er kommunister mot den orivate eiendomsretten til produksjonsmiddlene og finansinstitusjonene da det ikke er forenelg med et sosisalistisk samfunn. Dett vil da selvsagt styrke enkeltmenneskets eienedonsrett.   Ble vist reprise dette.

Hva det betyr? Sier ikke det seg selv? Kommunsimen vedkjenner ikke individets rett til å eie, noe som utvilsomt svekker friheten hos enkeltindividet.

Canucks
09.09.09 01:43
ondoro: Ja, du skrev mye mer enne dette, men kan ikke sitere alt. Jeg tror ikke du kan forlange at vi amatører skal sitte her på VGD og lage statsbusjett. Du får se hva vi vil og jeg  kan love deg at vi mener det vi siser i motsetniong til FrP . Kommunister vieser i disse dager verden over at vi er i superkalsse når det kommer til økonomi, selv der vi administrerer eller er med å administrere den kapitalistiske økonomi. .

Selvsagt forlanger jeg ikke et helt budsjett, men mer spesifikt hvor disse 200 mrd skal gå, spesielt når man har lagt ut et budsjett, og Hyrro vel sitter litt lenger oppe i NKP-systemet, så kunne det vært interessant med mer detaljer, og hva som skal gå hvor innenfor disse 200 mrd.

Når det gjelder det andre, så blir det en avsporing, men du vet vi er uenig mtp. nettopp det, og det er diskutert før mange ganger på P-I.

Medborger
MedborgerInnlegg: 1873
09.09.09 07:52

Kommunismen er ikke den rette veien å gå, det har historien vist oss til gangs!

Derimot er den vestlige frihet under ansvar og med kristne verdigrunnlag med nestekjærlighet den beste og har gjort at vest-Europa, USA og Syd-Korea er vellykkede demokratier med god økonomi for land og de fleste medmennesker.

PellePenis
PellePenisInnlegg: 4794
09.09.09 11:42
Filosofitus: Det er altså biologisk umulig å få alle til å være lydige "slaver" i et samfunn der alle er like og alle er en del av et maskineri.

Nå var jo folk like like i primitive stammesamfunn under kommunismen. Man kan også si at man er endel av maskineriet under kapitalismen også.

ondoro
09.09.09 14:34
Hyrro: Dermed har boikott og fortielse gjort sin jobb.

Det er jo ikke så rart fordi makthaverne gjør alt de kan for å tie i hjel NKP. Nå skal støtten til partiavisa Friheten fjernes. Begrunnelsen er at Klassekampen vist nok forfekter det politiske synet vi står for. Dette er selvfølgelig absurd. Klassekampen utgjør ingen fare makteliten i det kapitalistiske samfunnet og har ingen strategi for sosialismen.

Makthaverne ønsker kort og godt ikke at et alternativ til det kapitalistiske system skal bli kjent.

Som det eneste tradisjonelle etablerte partiet i Norge må NKP skaffe 500 underskrifter i hvert enkelt fylke der de vil stille til valg.  Her er det heller ikke snakk om signaturer på en underskriftsliste, men identiteten på underskriverne skal kunne verifiseres av myndighetene.  En grei måte for makthaverne å få oversikt over mennesker som kan være farlige for kapitalismen på.

I valgkampen i TV, radia og aviser blir NKP selvsagt ikke nevnt. De burde brukt tiden på informasjon istedet er det mer og mer sirkus rundt valgkampen.

Hyrro
09.09.09 22:28
Canucks: og Hyrro vel sitter litt lenger oppe i NKP-systemet

Hyrro har overhodet ingen verv i NKP

Canucks
09.09.09 22:29
Hyrro: Hyrro har overhodet ingen verv i NKP

Beklager, men trodde det mtp. denne tråden, og lenken til siden og slikt, men ja, kunne vært spennende å få svar på de tingene jeg lurer på fra noen som har noen verv i NKP.

Klikk for å gå tilbake til toppen