Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Den blå suppen!

NYTT TEMA
å
åInnlegg: 4177
10.09.09 19:05

Jeg syntes det er tragikomisk hva de blå holder på med.

Det virker som en jentegjeng som vil på fest.

Venstre = Kari
Høyre = Lene
KrF = Astrid
FrP = Camilla

På festen vil ikke Kari delta om man også inviterer Camilla. Camilla vil ikke komme på festen om det kun serveres kaker til Lena, Astrid og Kari.

Den suppen kan ikke noen stemme på. Arbeiderpartiet er heller ikke noe alternativ på grunn av deres dobbeltmoral. SV med Kristins som propell på børsen er vel enda værre enn Arbeiderpartiet. Rødt har flere facister fra AKP.

Jeg mener at man bør stemme på et parti med en fast ideologi og det eneste alternativet for meg er pr i dag NKP!

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
10.09.09 20:43

Klar tale det.

Det er bedre enn å holde sofaen.

Og mye bedre enn å stemme på revolusjonære FRP.

Nofrep
NofrepInnlegg: 7847
10.09.09 21:18

De borgelige har et skikkelig kaos gående. Nkp på sin side er ikke et parti man tar seriøst. En samling av noen gamle russere som har nord korea som sitt forbilde.

(Innlegget ble redigert 10.09.09 21:21)

Torresgoal
TorresgoalInnlegg: 2025
10.09.09 23:41
å: Jeg mener at man bør stemme på et parti med en fast ideologi og det eneste alternativet for meg er pr i dag NKP!

Lykke til!

Filosofitus
FilosofitusInnlegg: 643
11.09.09 15:27
å: Jeg syntes det er tragikomisk hva de blå holder på med.

Det er langt mer tragikomisk å stemme på et parti som har en totalitær ideologi. Det er faktisk debatt og diskusjoner, samt kompromiss som er deler av grunnpilarene i vårt demokrati. Hadde alle vært enige hadde jeg blitt bekymret.

greenbridge
greenbridgeInnlegg: 34
12.09.09 01:21
Nofrep: Nkp på sin side er ikke et parti man tar seriøst. En samling av noen gamle russere som har nord korea som sitt forbilde.

he he, du snakker det er ikke størrelsen det kommer an på vet du. NKP er det eneste partiet i Norge som har et alternativ til det kapitalistiske system som nå er i sin verste krise. NKP er en del av en stor verdensbevegelse som før eller sener vil være ledende i å knuse og utrydde kapitalismen.

Nofrep
NofrepInnlegg: 7847
12.09.09 02:11
greenbridge: he he, du snakker det er ikke størrelsen det kommer an på vet du. NKP er det eneste partiet i Norge som har et alternativ til det kapitalistiske system som nå er i sin verste krise. NKP er en del av en stor verdensbevegelse som før eller sener vil være ledende i å knuse og utrydde kapitalismen.

Jeg har andre bekymringer enn kapitalsimen. Kapitalismen er vel strengt tatt bare navnet på et system som mennesker naturlig har utviklet med tanke på å produsere varer og tjenester.

Nkp falt for lenge siden. Nkp er preget av autoritære holdninger. Digger søppel land. De digger å gjerne slikt noe som taliban. Dessuten vil dere gjøre visse overgrep på folks frihet.

Blitzere er greit. Men ikke nkpere. Dere har helt feile holdninger. Beklager.

(Innlegget ble redigert 12.09.09 02:18)

Rayn05
Rayn05Innlegg: 8931
12.09.09 02:32
greenbridge: NKP er det eneste partiet i Norge som har et alternativ til det kapitalistiske system som nå er i sin verste krise

Om dette er kapitalismens verste krise har du jo ved egen argumentasjon bevist at kapitalismen er ca en million ganger bedre enn den ideologien du forfekter.

lobotomisten
lobotomistenInnlegg: 11795
12.09.09 02:51
greenbridge: NKP er det eneste partiet i Norge som har et alternativ til det kapitalistiske system som nå er i sin verste krise.

Og med alternativ, mener du...

Samtlige har ingenting...

october
octoberInnlegg: 41415
12.09.09 02:59
å: Jeg syntes det er tragikomisk hva de blå holder på med. Det virker som en jentegjeng som vil på fest. Venstre = Kari
Høyre = Lene
KrF = Astrid
FrP = Camilla På festen vil ikke Kari delta om man også inviterer Camilla. Camilla vil ikke komme på festen om det kun serveres kaker til Lena, Astrid og Kari. Den suppen kan ikke noen stemme på. Arbeiderpartiet er heller ikke noe alternativ på grunn av deres dobbeltmoral. SV med Kristins som propell på børsen er vel enda værre enn Arbeiderpartiet. Rødt har flere facister fra AKP. Jeg mener at man bør stemme på et parti med en fast ideologi og det eneste alternativ

Det er ikke noe tragikomisk når du tenker over at det ikke bare er to blokker i norsk politikk. Det er ulike partier som plasserer langs ulike akser.

På økonomi kan det for eksempel være noe sånt:

SV    -    SP- AP- KrF   -V-      H  -  FrP

Mens det i verdispørsmål er mer slik:

SV - V -    AP - H -         SP  - FrP -  KrF

I markert politisk avstand, slik det er forsøkt mål på Stortinget, gjennom vedtak og merkader der, kan det se om trent sånn ut:

SV    -      SP - AP                V - KRF          H                                         FRP

Og da blir det jo litt vanskelig å finne sammen i flertallsregjeringen. Det er ikke noe latterlig at sentrumspartiene mener at FrP står for langt unna dem politisk til at det er mer ønskelig enn en AP-regjering som da må over sentrum for å få flertall.

BjørnDaelie
BjørnDaelieInnlegg: 406
12.09.09 03:26

Det er helt klart at Frp er ute av regjeringsdiskusjonen for denne gang. De ligger for langt unna Bondevikpartiene politisk til å kunne komme inn i varmen der. De har heller ikke nok oppslutning til å kunne være et reelt alternativ alene.

På den annen side vil Bondevikpartiene med ca 50 plasser på stortinget ha et mindre parlamentarisk grunnlag enn en ren Ap regjering med 60 mandater i ryggen. Så også disse vil slite for å komme i posisjon.

Mitt tips er at den rødgrønne regjering vil fortsette.
Selv uten rent flertall i stortinget vil en slik regjering kunne holde det gående med flertall sammen med ett av de andre partiene, V, H, Krf eller Frp.  

Hyrro
HyrroInnlegg: 20603
12.09.09 09:37
Filosofitus: Det er langt mer tragikomisk å stemme på et parti som har en totalitær ideologi. Det er faktisk debatt og diskusjoner, samt kompromiss som er deler av grunnpilarene i vårt demokrati. Hadde alle vært enige hadde jeg blitt bekymret.

Du har sannsynligvis aldri vært tilstede på et møte i NKP. Mye mer differensierte meninger og diskusjon der enn ved partilederdebatten i går, som framsto mer som et gemyttelige kaffeslabberas enn aktuell poltisk debatt. Kompromiss sa du? Har du hørt om demokratisk sentralisme, som i dag bare blir benyttet av NKP. Uenighet innad og enighet utad (flertallets stemme/kompromiss).

Hyrro
12.09.09 09:39
Rayn05: Om dette er kapitalismens verste krise har du jo ved egen argumentasjon bevist at kapitalismen er ca en million ganger bedre enn den ideologien du forfekter.

Spør de stadig flere millioner fattige og boligløse i sjefskapitalismens land USA.

Hyrro
12.09.09 09:43
lobotomisten: Og med alternativ, mener du... Samtlige har ingenting...

Dersom en tar nesten hele bløtkaka i et bursdagselskap og mor kommer og legger den tilbake på fatet for å dele mer rettferdig. (ikke nødvendigvis likt) Blir det da ingenting på hver?

Hyrro
12.09.09 09:45
october: Det er ikke noe tragikomisk når du tenker over at det ikke bare er to blokker i norsk politikk.

Sant nok - det er bare ên blokk i norsk poltikk. Intet alternativ.

Hyrro
12.09.09 09:46
å: Jeg mener at man bør stemme på et parti med en fast ideologi og det eneste alternativet for meg er pr i dag NKP!

Enig - noen flere enn meg?

BjørnDaelie
12.09.09 18:01
å: det eneste alternativet for meg er pr i dag NKP

Det har vært gjort en del tunge forsøk på å gjennomføre den Marxist-Leninistiske politikken som NKP sverger til.
Jeg sikter til f.eks Sovjetunionen og DDR.
Det er vel liten tvil om at de Marxist-Leninistiske lederne med Stalin i spissen påførte den vanlige russer minst like store lidelser som nazismens herjinger i Europa.

Jeg forstår ikke hva som får fornuftige norske personer til å forfølge en slik syk idé, at Marxist-Leninisme skal kunne gjenoppstå som et utopisk og godt samfunn i Norge, slik dette beskrives i NKP's program.
For meg er dette akkurat like sykt som Vigrid 's lek med Nazismen!
De har akkurat den samme romantiske og totalt urealistiske forestillingen om at Nazismen er det eneste rette.

Hva med alle millionene av mennseker som har måttet bøte med livet pga disse totalt feilslåtte historiske eksprimentene??

Valgmann
ValgmannInnlegg: 133
12.09.09 18:14

Are Kalvø sier det best: http://arekalvo.no/indeks.asp?id=729

Kero79
Kero79Innlegg: 4175
12.09.09 23:57
Hyrro: Du har sannsynligvis aldri vært tilstede på et møte i NKP. Mye mer differensierte meninger og diskusjon der enn ved partilederdebatten i går, som framsto mer som et gemyttelige kaffeslabberas enn aktuell poltisk debatt. Kompromiss sa du? Har du hørt om demokratisk sentralisme, som i dag bare blir benyttet av NKP. Uenighet innad og enighet utad (flertallets stemme/kompromiss).

Uenighet innad og enighet utat funker greit når en er små, men om partiet hadde blitt endel større og to store grupperinger hadde vært uenige i flere saker hadde den minste parten før eller siden brytt ut.

Hyrro
13.09.09 08:30
Kero79: Uenighet innad og enighet utat funker greit når en er små, men om partiet hadde blitt endel større og to store grupperinger hadde vært uenige i flere saker hadde den minste parten før eller siden brytt ut.

Det skjer. det har skjedd og det vil skje. I alle sammenhenger. Blir det landsdekkende kan det bety opptøyer og borgerkrig. Det er slik verden utvikler seg.

Men et lite parti? Et stort parti? Hver mann sin egen mening blir derimot kaos og stillstand. Det skjer ingen utvikling. Derfor ser vi i norsk poltikk at alle partier står fast i samme gjørma og fekter med hverandre om småting, mens systemet består. Et system som er betalt og dirigert av storkapitalen.

Filosofitus
FilosofitusInnlegg: 643
14.09.09 21:41
Hyrro: Du har sannsynligvis aldri vært tilstede på et møte i NKP. Mye mer differensierte meninger og diskusjon der enn ved partilederdebatten i går, som framsto mer som et gemyttelige kaffeslabberas enn aktuell poltisk debatt. Kompromiss sa du? Har du hørt om demokratisk sentralisme, som i dag bare blir benyttet av NKP. Uenighet innad og enighet utad (flertallets stemme/kompromiss).

Her vet du mer enn meg. Men du har trolig rett, fordi jeg har sett en del udemokratisk i våre kjære "demokratiske" partier. Og debattene i år har vært tannløse og direkte kjedelige.

TheJedi
TheJediInnlegg: 6635
14.09.09 22:53

NKP er heldigvis kun en anekdote som viser at kommunismen hører til på søppelhaugen sammen med dens fetter nazismen. Det er et parti med et par hundre stemmer najonalt, og ikke fler heldigvis.

At folk i det frie Norge kan finne på å støtte en ideologi som har vist å slå så fullstendig historisk feil som kommunismen, og ha fler liv på samvittigheten enn alle andre idelogoer tilsammen, er for meg fremdeles uforståelig...

Hyrro
15.09.09 02:17
TheJedi: NKP er heldigvis kun en anekdote som viser at kommunismen hører til på søppelhaugen sammen med dens fetter nazismen. Det er et parti med et par hundre stemmer najonalt, og ikke fler heldigvis. At folk i det frie Norge kan finne på å støtte en ideologi som har vist å slå så fullstendig historisk feil som kommunismen, og ha fler liv på samvittigheten enn alle andre idelogoer tilsammen, er for meg fremdeles uforståelig...

Det er tydelig at du ikke forstår, ja, og med det grunnlaget du gir uttrykk for , så har du lang vei igjen for å fatte noe som helst.

BjørnDaelie
15.09.09 03:08
Hyrro: Det er tydelig at du ikke forstår, ja, og med det grunnlaget du gir uttrykk for , så har du lang vei igjen for å fatte noe som helst.

....Det sier Hyrro som forherliger likvideringen av millioner av mennesker over en hel verden i navnet til Marx og Lenin!

Hvordan kan norsk ungdom forsvare dette i 2009? Er vi virkelig ikke kommet lenger?

TheJedi
15.09.09 08:10
Hyrro: Det er tydelig at du ikke forstår, ja, og med det grunnlaget du gir uttrykk for , så har du lang vei igjen for å fatte noe som helst.

Eller at dere ikke forstår.

Filosofisk speaking er kommunismen et paradis. En ideologi som bare er fin. Tenk om alle var frie. Tenk om alle kunne yte etter evne og få etter behov. Ja da, det ER en flott tanke.

Men i praksis fungerer dette ikke, da mennesket ikke er rede for det, og vil aldri bli det heller. All historie viser at de som har forsøkt har mot sin vilje endt opp med de fattigste områder i hele verden, og med flest liv på samvittigheten. For en bivirkning er at man må holde menneskene innenfor grensene og gjemme vekk uenigheter. Eneste metode å få dette til å fungere er om hele verden plutselig "så lyset" samtidig, slik at man ikke behøvde å bedrive menneskekontroll eller meningsstyring. Men - dessverre for alle "imaginer", det vil aldri skje...

Hyrro
15.09.09 10:07

TheJedi -

Ditt innlegg er fullt av feiltolkninger. Det går knapt an å kommentere det uten å skrive et langt innlegg. Men det orker jeg ikke akkurat nå.

2xjohn
2xjohnInnlegg: 1817
15.09.09 10:26
greenbridge: NKP er en del av en stor verdensbevegelse som før eller sener vil være ledende i å knuse og utrydde kapitalismen.

Det er like realistisk som om en maur skulle klart å kvele en elefant. Men både kommunismen og nazismen kan selvsagt komme tilbake om man ikke lærer av historien. Men det tror jeg man har gjort.

Denne verdensbevegelsen du snakker om er intet annet enn en gjeng med middelaldrende raddiser som aldri har gjort annet enn å studere et eller annet. Av og til samles de og skåler til kampsanger og hisser hverandre opp med snakk om væpna revolusjon. Snakk om et par promille av befolkningen i hvert land.  

Men selvbedrag er selvsagt ikke ulovlig.

Hyrro
15.09.09 12:43
2xjohn: Denne verdensbevegelsen du snakker om er intet annet enn en gjeng med middelaldrende raddiser som aldri har gjort annet enn å studere et eller annet. Av og til samles de og skåler til kampsanger og hisser hverandre opp med snakk om væpna revolusjon. Snakk om et par promille av befolkningen i hvert land.   Men selvbedrag er selvsagt ikke ulovlig.

F. eks. opplevelsen av titusen unge og entusiastiske kommunister i Istanbuls gater???

Men jeg har vel ikke opplevd det - du kaller det jo selvbedrag.

Men det er ingenting i forhold til mange av de tidligere sovjetiske stater, hvor kommunismen virkelig er på vei opp igjen. Hva med Grekenland, Japan m-m- for å nevne noe.

(Innlegget ble redigert 15.09.09 12:45)

TheJedi
16.09.09 11:59
Hyrro: Ditt innlegg er fullt av feiltolkninger. Det går knapt an å kommentere det uten å skrive et langt innlegg. Men det orker jeg ikke akkurat nå.

ER det virkelig en feiltolkning å se at de land som har forsøkt seg på kommunisme har alle som en slått feil? Eller at de har måttet holde befolkningen innenfor grensene? Eller at de har endt opp som de fattigste land her i verden? Flere land som har forsøkt med eksperimentet har jo måtte bite i gresset og motta korn fra den store satan USA.

Det er bare å ta ett lite blikk på historien så ser man hvordan det går når land forsøker å eksperimentere med kommunismen. Og se hvilken vei flyktningestrømmen går, til eller fra land som har testet.

Og ikke kom her å si at "dette er ikke den ekte kommunismen". For den finnes da åpenbart ikke. For at den skal finnes, krever 100% oppslutning. Og det vil heldigvis aldri skje...

Hyrro
17.09.09 09:02
TheJedi: ER det virkelig en feiltolkning å se at de land som har forsøkt seg på kommunisme har alle som en slått feil? Eller at de har måttet holde befolkningen innenfor grensene? Eller at de har endt opp som de fattigste land her i verden? Flere land som har forsøkt med eksperimentet har jo måtte bite i gresset og motta korn fra den store satan USA.

Verden er mer komplisert enn ditt enkle bilde. Det er i dag og har vært markedet som rår. Profitthungeren fra de aller største som stadig blir rikere og får mer makt. Rikdom defineres etter markedskreftenes premisser, og Verdensbanken og IMF sørger for at de som prøver seg på folkeeiendom i steden for kapitalistenes herredømme blir utestengt fra det regjerende kapitalherredømme i verden.

Likevel var f. eks. DDR vedens 10. største på produksjon bak kulissene. Produsksjonen ble ommerket og solgt som vestlige varer. DDR som andre sosialistiske land var selvfølgelig utestengt fra det markedsøkonomiske pengesystemet. Hva med Kina i dag?

Det at folket har trygghet i arbeid, bolig og nødvendige behov har aldri telt i den markedsøkonomiske sammenheng. Ingen lider mer enn de fattige i markedsliberalistiske og "demokratiske" land. Bare se Cuba i forhold til de andre i Karibien. Bare se på FN-statistikk og Google Earth hvor slummen finnes.

Innestegning? Mange årsaker. F- eks. tyrkere kan heller ikke reise fritt. Men det er det ingen som snakker om.

Klikk for å gå tilbake til toppen