Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frp lover å kvitte seg med sparepengene

NYTT TEMA
BjørnDaelie
BjørnDaelieInnlegg: 406
11.09.09 15:17

Siv Jensen lover å bruke minst 100 milliarder av oljefondet hvert år fremover, slik at oljefondet vil være tømt i løpet av 20 år.

Dette er alvorlig og irreversibelt.

Vil du stemme borgerlig, så stem på Venstre som er garantisten mot en blå Regjering med Frp, eller stem på de rødgrønne som sikrer fortsatt utbygging av felleskapsgodene slik at Norge fortsatt vil være verdens beste land å bo i.

Rayn05
Rayn05Innlegg: 8931
11.09.09 15:18

Hallo? Så Oljefondet skal verken tilføres nye penger eller ha noen som helst avkastning de neste tyve årene?

BjørnDaelie
11.09.09 15:23
Rayn05: Hallo? Så Oljefondet skal verken tilføres nye penger eller ha noen som helst avkastning de neste tyve årene?

Statistisk sentralbyrå la i går  frem beregninger på at det vil ta FRP 22 år å tømme oljefondet.

Frp's politikk vil redusere oljefondet med ca 100 milliarder i året.
Dette er tall fra ssb.

Rayn05
Rayn05Innlegg: 8931
11.09.09 15:30
BjørnDaelie: Statistisk sentralbyrå la i går  frem beregninger på at det vil ta FRP 22 år å tømme oljefondet. Frp's politikk vil redusere oljefondet med ca 100 milliarder i året.
Dette er tall fra ssb.

Tøv. Siv Jensen og FrP vil bruke mer av avkastningen av Statens Pensjonsfond - utland. Fondet vil altså fortsette å vokse selv under en ren FrP-regjering.

BjørnDaelie
11.09.09 15:52
Rayn05: Tøv. Siv Jensen og FrP vil bruke mer av avkastningen av Statens Pensjonsfond - utland. Fondet vil altså fortsette å vokse selv under en ren FrP-regjering.

Statens Pensjonsfond - Utland = Oljefondet.

Frp lover å bruke 100-talls milliarder hvert år på veier, og skattelettelser.
Ssb har beregnet de totale kostnadene med Frp's politikk til å gi en slik årlig reduksjon av Statens Pensjonsfond.

Say_what
Say_whatInnlegg: 1950
11.09.09 15:59
BjørnDaelie: Siv Jensen lover å bruke minst 100 milliarder av oljefondet hvert år fremover, slik at oljefondet vil være tømt i løpet av 20 år.

Og hva så? Du merker jo ikke noe til oljefondet nå heller? Og legge penger i veier sykehus og annet kalles invisteringer, det må du da forstå, det er bare i Norge vi skjønner dette. Når jeg tar meg en spaser tur rett utenfor døra er det ingen ting som tilsier at norge har nesten 3000 milliarder på bok 

Battalje
BattaljeInnlegg: 4223
11.09.09 17:59

Typisk uansvarlig politikk av FRP. Frp ønsker selvsagt å bestikke velgerne skulle de komme i regjering slik at de vil få mange stemmer også ved neste valg. Egoistene skriker om at vi skal bruker penger nå og ikke tenke så mye på de kommende generasjoner.

Donkeymonkey
DonkeymonkeyInnlegg: 451
12.09.09 22:26
Say_what: Og hva så? Du merker jo ikke noe til oljefondet nå heller? Og legge penger i veier sykehus og annet kalles invisteringer, det må du da forstå, det er bare i Norge vi skjønner dette. Når jeg tar meg en spaser tur rett utenfor døra er det ingen ting som tilsier at norge har nesten 3000 milliarder på bok 

Skulle gitt en tommel, men har allerede gitt for mange idag:/

Plystrern
PlystrernInnlegg: 245
12.09.09 23:46

Hva skal man investere og vedlikeholde med, når "oljefondet" er borte? Vedlikehold er noe som foregår kontinuerlig. :P Selv etter at "oljefondet" er brukt opp.

BjørnDaelie
13.09.09 15:36
Plystrern: Vedlikehold er noe som foregår kontinuerlig. :P Selv etter at "oljefondet" er brukt opp.

Hvis vi, i motsetning til det Frp ønsker, lar oljefondet vokse kan vi i fremtiden få en veldig stor inntekt bare på avkastningen.

Altså en "evigvarende" statlig inntekt som Frp ønsker å kvitte seg med på samme måte som de ønsker å selge Statskraft og StatoilHydro som tilfører den norske stat et huntretalls milliarder i inntekt.

Kombinert med at Frp ønsker å redusere alle skatter og avgifter så blir det jo da ikke stort igjen til å drive eldreomsorg og bygge veier.

(Innlegget ble redigert 13.09.09 15:40)

Plystrern
PlystrernInnlegg: 245
13.09.09 16:28

Nettopp. Så da kan man egentlig bare glemme FRP.

Cirrostratus
CirrostratusInnlegg: 4749
13.09.09 16:46
Rayn05: mer av avkastningen

Ikke «mer av», men «mer enn». Frp ønsker å bruke langt mer enn avkastningen.

GunslingerNO
GunslingerNOInnlegg: 464
13.09.09 18:48
BjørnDaelie: Siv Jensen lover å bruke minst 100 milliarder av oljefondet hvert år fremover, slik at oljefondet vil være tømt i løpet av 20 år.

Bedre enn å gi dem til en gjeng med fargede diktatorer i Afrika ihvertfall.  Det skulle vært slik at alle som ville gi bistand gjorde det med å krysse av på selvangivelsen og bli belastet der etter. Siden alle er så godhjertet ville jo det blitt enorme summer alikevel. Ingen krangel eller diskusjon, alle ville blitt så glade for å ha gitt så det svir.

Og 600 milliarder i tap på oljefondet ifjor ville jo 100 milliarder vært småpenger. Riktignok har pensjonsfond utland dratt inn dette igjen i år men vi kunne jo ha gjort mye godt her i landet med 100 milliarder også. 

Men vi er jo ikke gamle enda så det er greit at de sover på gangen og kommer ut av sengen 1 til 2 ganger i uken. Offentlige bygg som skoler, sykehus og sykehjem forfaller og råtner på rot.  Det ville være forferdelig og bruke litt for å holde ting i orden. Ja da går det til helvete med oss alle.

(Innlegget ble redigert 13.09.09 18:53)

GunslingerNO
GunslingerNOInnlegg: 464
13.09.09 18:57
Plystrern: Vedlikehold er noe som foregår kontinuerlig.

Dessverre er det ikke riktig i staten Norge du. Etterslepene er på 75000 årsverk bare på skoler og sykehus. Og øker med 9000 årsverk vært eneste år. Og da er ikke stellet av de gamle og hjelpetrengende medberegnet.

BjørnDaelie
13.09.09 20:19
GunslingerNO: Og 600 milliarder i tap på oljefondet ifjor

Dette er en av Frp's favoritt-løgner.
Selv i et år med krise i det internasjonale pengemarkedet så økte Statens Pensjonsfond Utland (oljefondet) med 12,7%.

http://no.wikipedia.org/wiki/Statens_pensjonsfond

RomMannen
RomMannenInnlegg: 1143
13.09.09 21:56

Hvis FRP vinner valget vil aldersgrensen på sprit bli senket til 18?

(Innlegget ble redigert 13.09.09 21:56)

Say_what
13.09.09 22:14
Say_what: det er bare i Norge vi skjønner dette

Her skulle det slevfølgelig stått ikke

Say_what
14.09.09 00:11
Plystrern: Vedlikehold er noe som foregår kontinuerlig.

Vis du noen gang har beveget deg utefor dit eget hus, så får du oppdage at dette er veldig feil.

pilsemann
pilsemannInnlegg: 655
14.09.09 01:03
Say_what: Vis du noen gang har beveget deg utefor dit eget hus, så får du oppdage at dette er veldig feil.

Jeg har beveget meg utenfor og har i motsetning til deg oppdaget at dette er riktig. Så spørs det hvor du bor, da..

(Innlegget ble redigert 14.09.09 01:04)

Mummat
MummatInnlegg: 2756
14.09.09 01:19
BjørnDaelie: Siv Jensen lover å bruke minst 100 milliarder av oljefondet hvert år fremover, slik at oljefondet vil være tømt i løpet av 20 år. Dette er alvorlig

Du har ikke forstått noe av dette.   Men du har rett i at en stemme på V er garanti mot blå regjering.  Tipper Sponheim bytter side etter valget.

Mummat
14.09.09 01:23
Cirrostratus: Ikke «mer av», men «mer enn». Frp ønsker å bruke langt mer enn avkastningen.

Nope.  FrP ønsker ikke å ta en krone ut av pensjonsfondet - noen gang.  De ønsker bare å sette litt mindre inn hvert år - av overskuddet på statsbudsjettet.  Er dette virkelig så veldig vanskelig å forstå?

BjørnDaelie
14.09.09 01:45
Mummat: Nope.  FrP ønsker ikke å ta en krone ut av pensjonsfondet - noen gang.  De ønsker bare å sette litt mindre inn hvert år - av overskuddet på statsbudsjettet.  Er dette virkelig så veldig vanskelig å forstå?

SSB offenlliggjorde tall for noen dager siden som viste at Statens Pensjonsfon - Utland (oljefondet) ville være tomt om 23 år med Frp's pengebruk.

For å finansiere alt det Frp har lovet må de bruke all avkastning, de må slutte sette inn penger, og i tillegg tappe ut over 100 milliarder i året ut av oljefondet!

Say_what
14.09.09 01:49
pilsemann: Jeg har beveget meg utenfor og har i motsetning til deg oppdaget at dette er riktig. Så spørs det hvor du bor, da..

Si meg, hvilken verden lever du i? Hvorfor nekter du og se at Norske, veier, skoler, sykehus, offentlige bygg skjennerellt er dårlige? Når det er sagt så gjelder da dette ikke ALLT

(Innlegget ble redigert 14.09.09 01:52)

Mummat
14.09.09 01:49
BjørnDaelie: SSB offenlliggjorde tall for noen dager siden som viste at Statens Pensjonsfon - Utland (oljefondet) ville være tomt om 23 år med Frp's pengebruk. For å finansiere alt det Frp har lovet må de bruke all avkastning, de må slutte sette inn penger, og i tillegg tappe ut over 100 milliarder i året ut av oljefondet!

Link takk!   Du regner alltid med at fra valgdagen og i all fremtid vil norge ikke få inn en krone i skatter og avgifter - og all handel med utlandet vil stanse opp.  Slik blir det ikke.  Slutt å tenke!

lobotomisten
lobotomistenInnlegg: 11795
14.09.09 03:22
BjørnDaelie: Statistisk sentralbyrå la i går  frem beregninger på at det vil ta FRP 22 år å tømme oljefondet.

Dette er jo bare rabiat synsing... og har absolutt ingen samfunnsnyttig verdi, what so ever...

Jeg skal klare å tømme oljefondet på en formiddag...

-archimedes-
-archimedes-Innlegg: 43
14.09.09 10:24

Oljefondet passerer snart 3000 MILLIARDER og øker med 6.000 kr. i sekundet. Da tror jeg det er på sin plass at vi investerer litt i vårt eget land fremfor å la pengene støve ned til inflasjonen øker,verdien synker og de blir null verdt.

Frp står for en ny kurs som jeg tror er bra for landet. Her skal det ikke spares på noe - la oss heller bygge veier, sykehjem, skoler, svømmebasseng - til glede for alle- også kommende generasjoner,  istedenfor å nedlegge og leve på sparebluss.

Det skal mye til før Norge blir et fattig land. Det med overforbruk, mørke tall osv. er bare tøv! Frp vil legge ned fylkeskommunen og styrke det statlige ansvaret- mindre byråkrati, mer penger i statskassen. Frp har en helt annen modell for å øke inntjeningen til staten,og vil derfor aldri tømme oljefondet som folk hevder.

Ellers må jeg si at rød-grønne velgere virker så redde! Så engstelige... redde for alt som er nytt, ukjent, alt som de ikke har kontroll på. De TØR rett og slett ikke å stemme noe annet enn rød-grønt. Er jeg inne på no' ? Prøv å vær åpen for litt forandring her i landet! Vi trenger en stram asylpolitikk, vi trenger mer velferd - for alle, enten du er ufør,eldre eller i full jobb. Sosialistisk politikk er for konservativt,gammeldags og lite nytenkende - stem borgerlig, det fortjener du. :-)

Prosessen
ProsessenInnlegg: 22779
14.09.09 12:44
BjørnDaelie: Siv Jensen lover å bruke minst 100 milliarder av oljefondet hvert år fremover

Hvor har du det fra? Er du klar over hvor mye penger som må inn i norsk økonomi for å klare det? Vi snakker om minst 550 milliarder ekstra for 2010. Beløpet vil øke hvert år framover.

Igjen: hvor har du dette fra?

Prosessen
14.09.09 12:44
BjørnDaelie: Dette er tall fra ssb.

Da kan du kanskje legge de fram...?

Prosessen
14.09.09 12:46
Cirrostratus: Ikke «mer av», men «mer enn». Frp ønsker å bruke langt mer enn avkastningen.

Men mye mindre enn årlig tilførsel.

pilsemann
pilsemannInnlegg: 655
14.09.09 12:51
Say_what: Si meg, hvilken verden lever du i? Hvorfor nekter du og se at Norske, veier, skoler, sykehus, offentlige bygg skjennerellt er dårlige? Når det er sagt så gjelder da dette ikke ALLT

Lever i samme verden/land som deg! Det du ramser opp synes jeg generelt er bra. Erfaringsmessig. Klart, det kan jo hende det er totalt ræva alle andre steder enn der jeg bor. :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen