Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Åpent brev til alle FRP-velgere!

NYTT TEMA
abjoern100
abjoern100Innlegg: 1906
11.09.09 18:07

Slik jeg ser det, har velgerne tre utfordringer:

1)Å ta stilling til hvilke interesser som gjelder, mine, dine eller alles? Det riktige svaret er den riktige balansen mellom "mine" og "alles" interesser. Dette handler om moral og offervilje. 

2)Å identfisere den politikken som tjener disse interessene i størst mulig grad. Såfremt landet ikke er i unntakstilstand, er langsiktighet ekstremt viktig. Dette  handler om kunnskap, opplysning og utdanning.

3) Å løfte blikket. Norge er part i mange globale, årsakssammenhenger, det være seg klimaendringer, utviklingspolitikk eller flyktningehåndtering. Dette handler om ansvar og således moral.

I mine øyne stryker FRP på alle disse punktene. Økonomisk politikk er fag, og frp fremmer en politikk som fordrer dumskap. FRP er anti-intellektuelle. De skiller seg kraftig fra alle andre stortingspartier, i aller høyeste grad også Høyre, ved at de kompromitterer det langsiktige. De vet verken sitt eget eller landets beste.
Men mange frp-velgere sliter med større ting enn at de ikke vet sitt eget beste. Jeg vil hevde at brorparten av frp-velgerne motiveres omtrent kun av sine egne interesser. Dette synliggjør seg i enorme skattekutt, avgiftskutt, "Norge for nordmennn!"-holdninger og gigantiske bistandskutt. Jeg vil påstå at egoisme er den største drivkraften bak frps samlede oppslutning.

Det aller største dillemmaet er imidlertid oljepengebruken. Skattekutt og økte offentlige utgifter langt utover handlingsregelen er å gamble med fremtidens pensjonister. Vi har en eldrebølge foran oss! Dette vil (vel, kunne ha blitt) bli en skamplett for en hel generasjon. Vår generasjon. Det er blant annet derfor handlingsregelen er så viktig(utover økonomisk teori). Den sikrer at generasjonsregnskapet går opp i opp.

I tillegg vil frp "stenge" grensene, de neglisjerer klimaendringene og de gir blanke i utviklingspolitikk. Det er ansvarsfraskrivelse, og det er en skam.

Høyre og Arbeiderpartiet har et veldig greit innbyrdes forhold. Begge ønsker det beste samfunnet for så mange som mulig, men de er faglig og politisk uenig om veien til målet. Selv om uenighetene kan være store, følger de spillereglene.

FRP skiller seg ut på alle måter. Rent faglig fører de en kortsiktig økonomisk politikk. Det vil ikke bli "bedre" på kort sikt heller, men det vil bli katastrofalt etter flere perioder.
Det er umulig å hevde at FRP fører en "egoistisk" politikk, men jeg vil påstå at flertallet av partiets velgere har egoistiske motiver. I større grad enn andre partier.
I tillegg vil de beviselig kutte mange livsviktige bånd mellom Norge og verden, ikke minst den tredje verden. Også her er det uenigheter om veien til målet, og alle er enige om at vi trenger mer rettferdig handel. Men det er en gang slik, at hvis du har en livsline med et hull i(korrupsjon etc), så forsøker du å reparere hullet uten å kutte hele livslinen først.Såfremt du ønsker å redde liv. FRP fører en direkte umoralsk utenriks-,miljø- og klimapolitikk.

Så, hvis du stemmer FRP, fins det i mine øyne fire mulige(det holder jo med en) grunner("feil") til at du gjør det:
1) Du evner ikke å identifisere den beste og langsiktige politikken. Manglende opplysning/utdanning, dumskap eller latskapsmotivert ignoranse. Du trenger ikke å være uintellligent! Det kan hende du tar feil, ganske enkelt. Det er jo lov.
2) Du er egoistisk.
3) Du mangler moralsk dugd.
4) Sære enkeltårsaker som fremmedfrykt, alkoholisme, hevngjerrige nordmenn i utlendighet som ønsker oss det verste. Jeg vet ikke hva.

Til FRP-erne: Beklager alle snarveier, generaliseringer og hånligheter som har vært nødvendig for å fremme mitt poeng, som er, ikke stem FRP dersom du verdsetter intellektuell og/eller moralsk dugd. Dersom du fortsatt er overbevist om at partiet er til det beste for Norge, alle som bor her og den lille delen av verden som norsk politikk berører: forsøk gjerne å overbevise oss andre om det samme!

(Innlegget ble redigert 11.09.09 18:10)

Rollo_8
Rollo_8Innlegg: 4871
11.09.09 19:32
abjoern100: Til FRP-erne: Beklager alle snarveier, generaliseringer og hånligheter som har vært nødvendig for å fremme mitt poeng

Ingen grunn til å beklage, det finnes neppe en eneste Frp'er her som orket å lese så langt  :D

Flott innlegg!  Alt du sier er helt sant, og disse spørsmålene burde alle stille seg.

Sjah
SjahInnlegg: 3592
11.09.09 19:58

Slik jeg ser det, har velgerne tre utfordringer:

1)Å ta stilling til hvilke interesser som gjelder, mine, dine eller alles? Det riktige svaret er den riktige balansen mellom "mine" og "alles" interesser. Dette handler om moral og offervilje. 

2)Å identfisere den politikken som tjener disse interessene i størst mulig grad. Såfremt landet ikke er i unntakstilstand, er langsiktighet ekstremt viktig. Dette  handler om kunnskap, opplysning og utdanning.

3) Å løfte blikket. Norge er part i mange globale, årsakssammenhenger, det være seg klimaendringer, utviklingspolitikk eller flyktningehåndtering. Dette handler om ansvar og således moral.

I mine øyne stryker FRP på alle disse punktene. Økonomisk politikk er fag, og frp fremmer en politikk som fordrer dumskap. FRP er anti-intellektuelle. De skiller seg kraftig fra alle andre stortingspartier, i aller høyeste grad også Høyre, ved at de kompromitterer det langsiktige. De vet verken sitt eget eller landets beste.
Men mange frp-velgere sliter med større ting enn at de ikke vet sitt eget beste. Jeg vil hevde at brorparten av frp-velgerne motiveres omtrent kun av sine egne interesser. Dette synliggjør seg i enorme skattekutt, avgiftskutt, "Norge for nordmennn!"-holdninger og gigantiske bistandskutt. Jeg vil påstå at egoisme er den største drivkraften bak frps samlede oppslutning.

Du har ikke stoppet opp og tenkt tanken at du kanskje ikke sitter med fasiten. Jeg vil påstå at din manglende evne til å dokumenter virkningen av FRP politikken kun viser dine fordommer og din manglende kunnskap. Er du selvoppnevnt guru for hva som er best for meg, din nabo og alle andre i verden?

Det aller største dillemmaet er imidlertid oljepengebruken. Skattekutt og økte offentlige utgifter langt utover handlingsregelen er å gamble med fremtidens pensjonister. Vi har en eldrebølge foran oss! Dette vil (vel, kunne ha blitt) bli en skamplett for en hel generasjon. Vår generasjon. Det er blant annet derfor handlingsregelen er så viktig(utover økonomisk teori). Den sikrer at generasjonsregnskapet går opp i opp.

Merkelig at dette skal være et enorm problem i Norge som faktisk har denne rikdommen (olja). Det løses enkelt i andre land ved at dagens generasjon selv sparer (statlig og private løsninger i ulike land), opparbeider sine egne økonomiske rettigheter. I motsetning til i Norge hvor man skal være avhengi av fremtidige arbeidstagere for å sikre sin alderdom.

I tillegg vil frp "stenge" grensene, de neglisjerer klimaendringene og de gir blanke i utviklingspolitikk. Det er ansvarsfraskrivelse, og det er en skam. '

Norge trenger et pusterom for å håndtere de utfordringen vi allerede har fått med massiv innvandring. KAnskje det er mye bedre for Norge og alle landets beboere at vi løser dagens utfordringer før vi skaffer oss nye vansklige problemstillinger.

Å ha et annet syn på klima og hvordan verden bør utvikles enn deg er nok ingen skam, det er snakk om andre løsninger.

Igjen viser din ordbruk sitat; "skam" dine fordommer mot andre som er uenig med deg.

Høyre og Arbeiderpartiet har et veldig greit innbyrdes forhold. Begge ønsker det beste samfunnet for så mange som mulig, men de er faglig og politisk uenig om veien til målet. Selv om uenighetene kan være store, følger de spillereglene.

FRP skiller seg ut på alle måter. Rent faglig fører de en kortsiktig økonomisk politikk. Det vil ikke bli "bedre" på kort sikt heller, men det vil bli katastrofalt etter flere perioder.
Det er umulig å hevde at FRP fører en "egoistisk" politikk, men jeg vil påstå at flertallet av partiets velgere har egoistiske motiver. I større grad enn andre partier.
I tillegg vil de beviselig kutte mange livsviktige bånd mellom Norge og verden, ikke minst den tredje verden. Også her er det uenigheter om veien til målet, og alle er enige om at vi trenger mer rettferdig handel. Men det er en gang slik, at hvis du har en livsline med et hull i(korrupsjon etc), så forsøker du å reparere hullet uten å kutte hele livslinen først.Såfremt du ønsker å redde liv. FRP fører en direkte umoralsk utenriks-,miljø- og klimapolitikk.

Mange påstande, men ingenting dokumenter, og det meste fri subjektiv oppfatning fra en selvoppnevnt besserwisser med fordommer mot andre med ulike meninger.

Så, hvis du stemmer FRP, fins det i mine øyne fire mulige(det holder jo med en) grunner("feil") til at du gjør det:
1) Du evner ikke å identifisere den beste og langsiktige politikken. Manglende opplysning/utdanning, dumskap eller latskapsmotivert ignoranse. Du trenger ikke å være uintellligent! Det kan hende du tar feil, ganske enkelt. Det er jo lov.
2) Du er egoistisk.
4) Sære enkeltårsaker som fremmedfrykt, alkoholisme, hevngjerrige nordmenn i utlendighet som ønsker oss det verste. Jeg vet ikke hva.

I mine øyne oppleves du som følger:

1. Du er en besserwisser som ikke gjør annet en å hive ut udokumenterte floskler

2. Du har fordommer mot mennesker med ulikt syn.

3. Du mangler evne til å se problemstillinger fra annet ståsted enn ditt eget og tror selv du er ufeilbarlig.

4. Du er naiv, indoktrinert, mangler kunnskap eller rett og slett er et enkelt vesen. Jeg vet ikke hva det er med deg, men et problem har du.

Til FRP-erne: Beklager alle snarveier, generaliseringer og hånligheter som har vært nødvendig for å fremme mitt poeng, som er, ikke stem FRP dersom du verdsetter intellektuell og/eller moralsk dugd. Dersom du fortsatt er overbevist om at partiet er til det beste for Norge, alle som bor her og den lille delen av verden som norsk politikk berører: forsøk gjerne å overbevise oss andre om det samme!

Til deg: Beklager alle enkelthetene i mine svar til deg. Håper det overbeviser deg til å innse at du ikke er hverken verdensguru, fasit over norsk politikk eller har rett til å fordømme andre mennesker med ulikt politisk ståsted. I så fall var min tid verdt å bruke på deg. Hvis ikke prøv å overbevise oss andre om at innholdet i alle dine påstander er fakta og ikke bare subjektivt fjas.

(Innlegget ble redigert 11.09.09 20:03)

Aldo_Raine
Aldo_RaineInnlegg: 4
11.09.09 20:01

Tror nok ikke majoriteten av FrP velgerne ser dine problemstillinger da det meste som opptar enkelte av denne velgergruppen er asylpolitikken.

Om dette er den viktigste kampsaken for disse velgerne så er det kanskje litt vanskelig og ta over seg de andre konsekvensene av Frps politikk.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
11.09.09 21:24
Aldo_Raine: Tror nok ikke majoriteten av FrP velgerne ser dine problemstillinger da det meste som opptar enkelte av denne velgergruppen er asylpolitikken. Om dette er den viktigste kampsaken for disse velgerne så er det kanskje litt vanskelig og ta over seg de andre konsekvensene av Frps politikk.

Nåvel, asylpolitikken er viktig ja, men ikke bare for FrPere.
Også sentrale folk i Oslo AP og politiet har tydeligvis fått nok.

Nei, det er nok like mye samferdsel, helse- og eldrepolitikk, skole og utdanning, sysselsettingog retten til det frie menneskeverdet som teller for Frp-velgere flest.

Du må huske på at det er i distriktene med høyest utdanning at FrP står absolutt sterkest.
Det må jo være et tankekors for sossene.

kaiko76
kaiko76Innlegg: 446
12.09.09 00:14

Tja ikke første gangen at det er blitt hevdet at fordi jeg og min familie også kolleger og vennekrets stemmer i stor grad FRP så vet vi ikke vårt eget beste. Formyndermennesket hei på deg.

Den beste politikken er hva da? Den du bestemmer, den formyndermennesket som vet bedre enn oss andre hva som er bra for oss? Bør jeg be mensa revurdere mitt medlemskap siden jeg stemmer FRP? Både jeg og min familie og venner jobber fulle stillinger og ofte en god del overtid, i fritiden blir det ofte jobbing med hus og bil, hogge ved, hjelpe familie medlemmer. Er det latskap? Men det er jo interessant at du setter oss i bås som late, dumme ignorante, egoistiske, umoralske, rasister ( skal informere min svært mørke samboer om at jeg er rasist med en gang og halvt rasist ovenfor våre felles barn  siden jeg stemmer FRP ). Btw er du klar over ironien i å anklage oss FRP velgere for å ta feil og nekte for muligheten at du selv har feil?

Jeg har planer for flere år fremover og klarer utmerket godt å se fremover i tiden takk for din bekymring. Og  jeg på det som høyst nødvendig å få alvorlig begrenset asylstrømmen er en ting, jeg synes det er galt å belønne hukommelsestap når 95% mister sin identitet når de kommer av flyet. Min samboer er mer opptatt av asylpolitikken enn meg og er fullstendig oppgitt over de rødgrønne naive idioti som hun kaller det.

2) Du er egoistisk.

Og du er et formyndermenneske som stempler oss som egoister siden vi ikke deler ditt syn og dermed ikke vet vårt eget beste. Er ikke du også egoistisk som mener ditt syn er det eneste rette og ikke vil dele på å være den som har rette meninger? Du har monopol på sannheten og vil ikke dele stillingen? Om det er elementer ved at FRP mister velgere som gjør at du får det bedre på noe vis selv om vi andre får det verre er ikke dette fryktelig egoistisk gjort av deg?

Sa formyndermennesket som har monopol på sannhet, moral og vet det rette for alle. Fri vilje? Hva er det? Hva er moral? For meg ville det være fullstendig umoralsk å stemme på de rødgrønne med alle deres løftebrudd og løgner, de er beviste løgnere og jeg har moralsk store problemer med å støtte og tro på løgn. 4 år på å gjøre noe og nå kommer de og lover allverden igjen like før valget hmm... hørt den før.

Hva er mine moralske obligasjoner, og i hvilken rekkefølge? Hva som er best for min familie, hva som er best for meg, hva som er best for landet på sikt? Svaret for meg er at Landet kommer i første rekke for det angår alle i min familie og mine etterkommere. Deretter min familie, fortsatt FRP der også, min logiske sans og fornuft steiler ved tanken av at vi har ledig kapasitet i privat helsevesen men rødgrønne vil heller at folk skal stå i kø og være sykemeldt i årevis.

Igjen jeg skal informere min utenlandske mørke samboer om vår rasisme mot hverandre og halve rasisme mot våre barn. Alkoholisme, tja tok en øl forrige helg til middagen, min bedre halvdel drikker ikke. Hevngjerrig? Mot hvem?

Den siste setningen er jeg helt enig i: Du "vet ikke", du synser og angriper dine medmennesker som har andre meninger enn deg og mener du vet bedre enn de hva som er bra for de. Du har inget grunnlag for å vite hva alle som stemmer FRP har for situasjon eller deres tankegrunnlag for å stemme eller mene som de gjør likens som jeg har inget grunnlag for å diktere hva du bør gjøre eller bør mene eller hva som er best for deg. Du vet selv best hvilken situasjon du er i, hva som ville være best for deg gjør du ikke? Har du virkelig ingen kontroll på ditt eget liv og trenger noen til å fortelle deg hva som er bra og dårlig?

Jeg vet ikke hva du legger i intellektuell, jeg var det en gang, ble kalt det etter mange år på universitet og fikk et nokså bredt vokabular. Jeg la det fra meg, foretrekker å være intelligent og tenke logisk og bruke fornuften, fant ut at en når folk mye bedre på den måten i forhold til å bruke store fine ord og tro en er bedre enn andre mye lettere å komme overens og jobbe sammen også. Og for å si det rett ut, jeg har begynt å virkelig forakte enkelte av de som kaller seg intellektuelle, når du tror du vet bedre enn andre hva som er bra for de og skal tre din mening over hodet på dem fremfor å argumentere og diskutere frem en løsning som er bra for begge parter trenger du en virkelighets sjekk og ego justering forlengst.

Er det moralsk av deg å stemple alle FRP velgere som du har gjort her? Kalle de for uintelligente, rasister, alkoholiserte egoister. Sett deg bedre inn i FRP politikken forresten, du svartmaler veldig for å si det mildt, antakelig fordi du leser alt i verste syn farget av din parti orientering eller bare har tatt alt for god fisk all skremsels progandaen fra dine formyndere.

Min gode venn og kollega som sitter ved siden av meg ber meg forresten legge til en ting til: Arrogante tulling, hilsen ingenøren.

Jeg ønsker deg god bedring og lykke til på veien mot å utvikle en selvstendig tankegang. Liten sak til ettertanke: Det er i følge sosial psykologien 2 grunner til arroganse, enten en følelse av mindreverdighet som gjør at en prøver å hevde seg selv over andre eller en mindre form for vrangforestilling som gjør at enkelte mener seg faktisk så rett at de har råd til å oppføre seg slik ovenfor sine medmennesker, hvilken kategori er du i?

God bedring

ford1964
ford1964Innlegg: 3132
12.09.09 00:33

Synes det var noe pompøst over ts sin start her. Politikk handler om engasjement først og fremst, engasjement for å finne de spillereglene som vi som nordmenn vil fungere best under.

Forsvarsminister Strøm Erichsen kom inn i politikken etter et ærlig engasjement i nærmiljøet om en gangbro. Altså hennes engasjement var knyttet til en sak for fellesskapet. Fellesskapet kan jo sammenfattes med det ts kaller mine/dine interesser.

Som nordmenn har vi et felles lovverk å forholde oss til, et lovverk som politikerne skal utforme. Dette er politikernes hovedoppgave, nemlig å gi oss klare kjøreregler som grunnlag for at vi kan fungere sammen. Loverket må føles rettferdig, det må motivere til arbeid og innsats, og det må åpne for belønning ved å gjøre en extrainnsats. Extrabelønningen må også være penger, for Kongens fortjenestemedalje mister sin verdi om "alle" skal få den. Loven er vårt vikigsigste fellesskapseie.

Jeg mener motivasjonen hos politikerne må være å gi innbyggerne ett rammeverk/lovverk som får oss til å fungere optimalt. Og her har vi forskjellige oppfatninger hva som fungerer best. Her har ingen fasitsvar. Menneskehetens historie har vist oss at mange styringsformer er prøvd ut, men det siviliserte menneske i dag foretrekker demokratiet, nemlig at alle stemmeberettigete kan danne partier og avlegge sin stemme på det partiet som går inn for det beste lovverket.

Det er demokratiet som har gitt oss dagens politiske situasjon, med de partier som representerer oss. Om årsaken til at FRP er så store ligger i manglende kapasitet i moralske og etiske vurderinger stiller jeg meg tvilende til. Slike partier vil ha en kort levetid og skrive sitt navn i støvet. Det er ikke tilfellet med FRP, som nå er 30 år gml og har opplevd kontinuerlig vekst.

Men om påstandene som er fremsatt om FRP er riktige, kan du ta det helt med ro, da vil partiet gå til grunne og ikke bli savnet, vår sivilisasjon kaster slika elementer av sin rygg, det viser historien. og husk at mange har spådd partiet nedenom og hjem allerede. Ha et godt valg.

Slimcase
SlimcaseInnlegg: 9841
12.09.09 03:49

Ja...vet ikke om jeg har noe å tilføye. Trådstarter kaller vel en spade for en spade.

Med meg er det nesten slik at jeg aldri kommer til å stemme FRP vel så mye pga personligheten til de jeg kjenner som stemmer på partiet, fremfor partiets politikk.

Ønsker jeg for meg å mine å leve i et samfunn basert på meningene til egoister, rasister, manipulerende psykopater, narsissister, folk som tror verden er svart/hvit og folk som rett og slett er for dumme til å skjønne hva politikk dreier seg om?

For min del - nei.

CalunaV
CalunaVInnlegg: 1099
12.09.09 04:05
Slimcase: meningene til egoister, rasister, manipulerende psykopater, narsissister,

Det var synd at du oppfatter alle FRP'ere slik. Komme til meg du på en kopp kaffe og en god prat, så vil nok denne din mening visne hen.

Ikke at jeg er noe bedre enn andre, men jeg har til gode å skremme noen.

God kveld.

Slimcase
SlimcaseInnlegg: 9841
12.09.09 04:09

Der gikk du rett i fella.

CalunaV
CalunaVInnlegg: 1099
12.09.09 04:13
Slimcase: Der gikk du rett i fella.

Sikkert , Jeg har en tendens til det hver fredag kveld når jeg ikke er helt edru;-)

BjørnDaelie
BjørnDaelieInnlegg: 406
12.09.09 04:19
ford1964: Men om påstandene som er fremsatt om FRP er riktige, kan du ta det helt med ro, da vil partiet gå til grunne og ikke bli savnet, vår sivilisasjon kaster slika elementer av sin rygg, det viser historien

Med all respekt for folk som stemmer Frp vil jeg si at jeg tror mange etter hvert ser at det ikke er helt sammenheng i politikken. Frp er et populistisk parti som snur kappen etter vinden. Et parti som lover årlige skatteletter på 20-30-talls milliarder samtidig som man overbyr alle andre partier med et 100-talls  milliarder på veier, eldreomsorg og skoler, virker rett og slett ikke troverdig.

Jeg tror også mange opplever Frps vilje til å pøse inn oljepenger til alle gode formål som usikkert, og som en gambling med norsk økonomi og arbeidsplasser som man ikke ønsker å være med på. De fleste økonomer er enige om, og advarer mot, en slik bruk av oljepenger som vil overopphete norsk økonomi og føre til inflasjon og økte renter.
Beregninger fra SSB som ble publisert for noen dager siden viste at Frp s planlagte bruk av oljepenger ville tømme Statens Pensjonsfond i løpet av 23 år.

I tillegg har Frp programfestet salg av statlige bedrifter som StatoilHydro og Statskraft. Dette er å gi bort arvesølvet som skaffer staten mange 100 milliarder kroner i inntekter hvert år. Hvorfor i all verden ønsker noen å kvitte seg med en slik gullgruve?

Så jeg håper du har rett i at Frp vil gå til grunne som et prosjekt som ikke hadde livets rett.

ford1964
ford1964Innlegg: 3132
12.09.09 08:30

FRP ønsker å tenke nytt i politikken. Når du hører om er fembarnsfar i Bærum som hever sosialhjelp tilsvarende en brutto årslønn på 600 000 er systemet feil. Da må du legge om systemet slik at det blir lønnsomt å arbeide, da må vi fornye Norge.

Hyrro
HyrroInnlegg: 20613
12.09.09 08:54
ford1964: FRP ønsker å tenke nytt i politikken. Når du hører om er fembarnsfar i Bærum som hever sosialhjelp tilsvarende en brutto årslønn på 600 000 er systemet feil. Da må du legge om systemet slik at det blir lønnsomt å arbeide, da må vi fornye Norge.

Det er faktisk under fattigdomsgrensa for hver av 6 personer. Før skatt. Har du virkelig ikke andre eksempler på hva som er urettferdig fordeling, så sier du veldig mye om FrPeres tankegang.

Hyrro
12.09.09 09:02
abjoern100: Til FRP-erne: Beklager alle snarveier, generaliseringer og hånligheter som har vært nødvendig for å fremme mitt poeng, som er, ikke stem FRP dersom du verdsetter intellektuell og/eller moralsk dugd. Dersom du fortsatt er overbevist om at partiet er til det beste for Norge, alle som bor her og den lille delen av verden som norsk politikk berører: forsøk gjerne å overbevise oss andre om det samme!

Omsorg for de eldre og syke høres jo vakkert ut. Dessuten er jeg lei av at andre skal bestemme over når jeg skal få kjøpe en vin og at jeg ikke lenger kan ta en røyk på puben. Eller å somlekjøre under fartsgransa på en god motorvei. FrP evner å sette fingeren på hva enkeltpersoner er opptatt av for seg selv og sin nærmeste krets. De enkle tingene. Men det er vel ikke det et valg dreier seg om?

Kunne jeg gitt deg ti tomler, skulle du fått det.

Sjah
12.09.09 09:07
Hyrro: Det er faktisk under fattigdomsgrensa for hver av 6 personer. Før skatt. Har du virkelig ikke andre eksempler på hva som er urettferdig fordeling, så sier du veldig mye om FrPeres tankegang.

Og hvor er rettferdigheten i at noen skal sitte å motta slike summer uten å yte noe for det, mens andre jobber og sliter etter evne og ikke er i nærheten av slike summer.

Hyrro
12.09.09 09:07
Rollo_8: Ingen grunn til å beklage, det finnes neppe en eneste Frp'er her som orket å lese så langt  :D Flott innlegg!  Alt du sier er helt sant, og disse spørsmålene burde alle stille seg.

Faktisk så er det noen av dem som leser også, ser det ut til. Men hva med det store flertallet som ikke har tid til å sette seg inn i saker og ting midt i alt det andre manipulerende som pøses ut fra media og nett. Realityserier, sport, motehysteri, kjøpepress, kjendisstoff. Alt egnet til å fordumme og skjule hva som virkelig foregår. The American Way - - -

Sjah
12.09.09 09:08
Hyrro: Omsorg for de eldre og syke høres jo vakkert ut. Dessuten er jeg lei av at andre skal bestemme over når jeg skal få kjøpe en vin og at jeg ikke lenger kan ta en røyk på puben. Eller å somlekjøre under fartsgransa på en god motorvei. FrP evner å sette fingeren på hva enkeltpersoner er opptatt av for seg selv og sin nærmeste krets. De enkle tingene. Men det er vel ikke det et valg dreier seg om?

Dette er ting mange nordmenn faktisk er opptatt av, det dreier seg om hverdagen vår!

Hyrro
12.09.09 09:13
Sjah: Dette er ting mange nordmenn faktisk er opptatt av, det dreier seg om hverdagen vår!

Det er overbud på gamle og syke i denne valgkampen, og noen bruker dette mer storkjefta enn andre. Siv og gjengen kunne nok innført visse lovendringer på fart, alkohol og røyk, men de store sakene ville bli en katastrofe for landet om det populistiske FrP skulle gripe tak i det.

Sjah
12.09.09 09:16
Hyrro: de store sakene ville bli en katastrofe for landet om det populistiske FrP skulle gripe tak i det.

Hva hadde blitt en katastrofe?

Hva mener du er de store sakene?

Kan du forklare hvorfor du mener disse "sakene" som du ikke spesifiserer blir en katastrofe med FRP.

Hyrro
12.09.09 09:26
Sjah: Hva hadde blitt en katastrofe? Hva mener du er de store sakene? Kan du forklare hvorfor du mener disse "sakene" som du ikke spesifiserer blir en katastrofe med FRP.  

Forslaget om å privatisere vårt allemannseie - vannet, bør vel være eksempel nok.

Sjah
12.09.09 09:33
Hyrro: Forslaget om å privatisere vårt allemannseie - vannet, bør vel være eksempel nok.

Er dette en av de store sakene? Blir det en katastrofe i Norge om din påstand gjennomføres, hva vil virkningene være?

Prosessen
ProsessenInnlegg: 22779
12.09.09 09:40
abjoern100: Slik jeg ser det, har velgerne tre utfordringer: 1)Å ta stilling til hvilke interesser som gjelder, mine, dine eller alles? Det riktige svaret er den riktige balansen mellom "mine" og "alles" interesser. Dette handler om moral og offervilje.  2)Å identfisere den politikken som tjener disse interessene i størst mulig grad. Såfremt landet ikke er i unntakstilstand, er langsiktighet ekstremt viktig. Dette  handler om kunnskap, opplysning og utdanning.

3) Å løfte blikket. Norge er part i mange globale, årsakssammenhenger, det være seg klimaendringer, utviklingspolitikk eller flyktningehåndtering. Dette handler om ansvar og således moral. I mine øyne stryker FRP på alle disse punktene.

Hvordan mener du FrP stryker på de tre punktene dine?

1) FrP er liberalistisk. Kanskje du bør lese deg opp på liberalistisk ideologi? FrP har utviklet en norsk versjon av liberalismen som blant annet konkurranseutsetting/anbud, stykkprisfinansiering og valgfrihet også mellom offentlige tilbydere.

2) FrPs politikk er den mest langsiktige i Norge. Eks; FrP har laget en 25 års plan for samferdselsutvikling. FrP arbeider med løsninger for Norge etter oljealderen der de andre partiene vil sylte ned overskuddspanger vil FrP investere det som trengs i Norge slik at vi har noe å leve av etter oljen.

3) FrP er det eneste partiet i Norge som har svaret på de globale utfordringene; CO2-kvotesystem der alle land deltar, etablering av global frihandel og en flyktningpolitikk som passer til absorberingseffekten i samfunnet.

Hvilket parti mener du er bedre enn FrP på disse 3 punktene?

Donkeymonkey
DonkeymonkeyInnlegg: 451
12.09.09 09:48
xpoolman: AP og politiet har tydeligvis fått nok.

AP har fått nok? hahaha, AP vil bare at hele norge skal bli fullt med asylsøkere

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
12.09.09 09:49

1) FrP er liberalistisk. Kanskje du bør lese deg opp på liberalistisk ideologi? FrP har utviklet en norsk versjon av liberalismen som blant annet konkurranseutsetting/anbud, stykkprisfinansiering og valgfrihet også mellom offentlige tilbydere.

Denne konkurranseformen er da borgerlig politikk fra 1920-årene, utviklet en norsk versjon, snakk om å finne opp hjulet en gang til.

2) FrPs politikk er den mest langsiktige i Norge. Eks; FrP har laget en 25 års plan for samferdselsutvikling. FrP arbeider med løsninger for Norge etter oljealderen der de andre partiene vil sylte ned overskuddspanger vil FrP investere det som trengs i Norge slik at vi har noe å leve av etter oljen.

En selvnotsigelse. Et parti som vil bruke opp oljepengene  i løpet av 20 år har de mest kortsiktige politiske løsningene. FRP er det eneste partiet som går mot høyhastighetstog som nettopp er dne beste planen for samferdsel vi kjenner. FRP går inn for å øke privatbilismen,  mens det fornuftige er kollektive løsninger både i byer og regionalt.

3) FrP er det eneste partiet i Norge som har svaret på de globale utfordringene; CO2-kvotesystem der alle land deltar, etablering av global frihandel og en flyktningpolitikk som passer til absorberingseffekten i samfunnet.

FRP er det mest miljøfindtlige partiet på Stortinget og som ikke var med på klimaforliket. Påstanden er en blank løgn, vi lar oss ikke dupere av enkle slagord - "eneste partiet som har svaret på de globale utfordringene", det må være det feiteste valgflesket som noen gang er hengt opp i valgkampens stabbur.

ulefos
ulefosInnlegg: 115708
12.09.09 09:59
abjoern100: I mine øyne stryker FRP på alle disse punktene. Økonomisk politikk er fag, og frp fremmer en politikk som fordrer dumskap. FRP er anti-intellektuelle. De skiller seg kraftig fra alle andre stortingspartier, i aller høyeste grad også Høyre, ved at de kompromitterer det langsiktige. De vet verken sitt eget eller landets beste.

til trådstarter

dette var "eine grausame salbe" som Hans Wilhelm Steinfeldt ville sagt om du hadde fått framført ditt budskap på Sagsnytt 18

Prosessen
ProsessenInnlegg: 22779
12.09.09 10:00
Abelsborg: 1) FrP er liberalistisk. Kanskje du bør lese deg opp på liberalistisk ideologi? FrP har utviklet en norsk versjon av liberalismen som blant annet konkurranseutsetting/anbud, stykkprisfinansiering og valgfrihet også mellom offentlige tilbydere. Denne konkurranseformen er da borgerlig politikk fra 1920-årene, utviklet en norsk versjon, snakk om å finne opp hjulet en gang til. 2) FrPs politikk er den mest langsiktige i Norge. Eks; FrP har laget en 25 års plan for samferdselsutvikling. FrP arbeider med løsninger for Norge etter oljealderen der de andre partiene vil sylte ned overskuddspanger vil FrP investere det som trengs i Norge slik at vi har noe å leve av etter oljen. En selvnotsigelse. Et parti som vil bruke opp oljepengene  i løpet av 20 år har de mest kortsiktige politiske løsningene. FRP er det eneste partiet som går mot høyhastighetstog som nettopp er dne beste planen for samferdsel vi kjenner. FRP går inn for å øke privatbilismen,  mens det fornuftige er kollektive løsninger både i byer og regionalt. 3) FrP er det eneste partiet i Norge som har svaret på de globale utfordringene; CO2-kvotesystem der alle land deltar, etablering av global frihandel og en flyktningpolitikk som passer til absorberingseffekten i samfunnet. FRP er det mest miljøfindtlige partiet på Stortinget og som ikke var med på klimaforliket. Påstanden er en blank løgn, vi lar oss ikke dupere av enkle slagord - "eneste partiet som har svaret på de globale utfordringene", det må være det feiteste valgflesket som noen gang er hengt opp i valgkampens stabbur.

Jeg regner med du er klar over at det ikke er FrP du her kritiserer....?

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
12.09.09 10:01

hva er det du babler om? Jeg kommenterer ditt forsvar av FRP.

Lutaleien
LutaleienInnlegg: 20
12.09.09 10:19

Selv om du (som du selv innrømmer) setter det veldig på spissen, mener jeg du setter fingen på det mest kritikkverdige ved FRP og det er dobbeltmoral og mangel på ansvarlighet både i selve politikken, men framfor alt i  argumentasjonen.  FRP vil forsvare kristne verdier, men hvor mye i bistands-, kriminal- og asylpolitikken til FRP baseres på kristne verdier? FRP programfester et forsvar av individet men behandler innvandrere som en ensartet gruppe.  De kaller seg Fremskrittspartiet, men er totalt likegyldige til den største trusselen for fremtiden.   Paradoksene er utrolig mange.  FRP hevder de kan bevilge seg til bedre veier, helse- og eldreomsorg, politi etc uten å ta inn over seg at det er mangel på arbeidskraft som blir vår største utfordring i fremtiden. 

Hyrro
12.09.09 10:25
Sjah: Er dette en av de store sakene? Blir det en katastrofe i Norge om din påstand gjennomføres, hva vil virkningene være?

Det er allerede galt at mer og mer overføres til private hender og utenfor folkets medbestemmelse og kontroll. Naturressursene tilhøre alle, og akkurat vann og sol er grunnlaget for alt liv. Hva om folk ikke lenger har råd til vann? Det er død. Hadde kapitalistene kunnet privatisere sola, hadde de gjort det også. Vinden, havet, bølgene og sola kan ikke omsettes, derfor ligger også utviklingen av fornybar energi tilbake, selv om det er forsket fram gode løsninger for en menneskealder siden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg