Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny Stortingspresident

NYTT TEMA
William S
William SInnlegg: 10189
15.09.09 17:35

Torbjørn Jageland trekker seg som kjent fra nå av, så da må man velge ny Stortingspresident.

Noen hete kandidater?

Martin Kolberg, nei trukke det.

Det blir vel en fra AP som største parti som får presidenten, men kan ikke komme på noen gode navn i farta fra APs gruppe som egner seg godt...

William S
16.09.09 07:41

Rart at ingen har kommet med noen kandidater enda, det er jo tross alt en meget meget viktig jobb.

JODDEMM
JODDEMMInnlegg: 10706
16.09.09 10:03

Marit Nybakk, Jan Bøhler

Kanskje vi kunne parkere Knut Storberget på presidentstolen? Eller hva med Anne Grethe Strøm-Erichsen?

Det er nok en fra AP som blir president ja, ellers kunne kanskje Per Kristian Foss være en naturlig kandidat.

Martin Kolberg er nok heller ikke uaktuell. Tipper det blir han.

steffen
steffenInnlegg: 24607
16.09.09 11:33
JODDEMM: Martin Kolberg er nok heller ikke uaktuell. Tipper det blir han.

Stakkars Norge...

William S
16.09.09 22:08
steffen: Stakkars Norge...

Håper vi ikke får se Martin Kolberg som Stortingspresident, men Marit Nybakk eller Jan Bøhler er kanskje ikke så dårlige kandidater.

Martin Kolberg er litt for kontroversiell og har brukt litt mye tid på kodeknekking noe som en potensiell Stortingspresident ikke egner seg for.

Han skal være helt politisk uavhengig der han sitter og da er det viktig at man som politiker har greid det noe ellers noe Torbjørn Jagland greide.

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
17.09.09 09:02

Kanskje Svein Roald Hansen.

Gamleboyen
GamleboyenInnlegg: 5930
17.09.09 09:31

Sponis.

Inderøyning
InderøyningInnlegg: 387
17.09.09 13:06

Siden 1945 har Stortingspresidenten kommet enten fra Arbeiderpartiet eller Høyre. Siden det skal være en samlende person håper jeg på Per Kristian Foss

biermann
biermannInnlegg: 47558
17.09.09 13:26

Martin Kolberg er neppe aktuell, siden han er ny på Tinget.

Stortingspresident er har alltid vært folk med lang tingerfaring, samtidig som de ikke lengre er midt i sitt politiske liv. Hill-Marta Solberg ville vært en toppkandidat, men siden hun er ute, har jeg mest tro på Marit Nybakk. (Også med tanke på kjønnsfordelingen av viktige verv.)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53597
17.09.09 13:31

Syns Magnhild Meltveit Kleppa hadde kledd denne rollen godt.

Og så hadde vi sluppet maulet hennes, forstår ikke en dritt av hva hun sier jeg.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22615
18.09.09 13:00
Gamleboyen: Sponis.

Går ikke siden harry Lars ikke ble valgt inn.

Er enig i at Foss er en god kandidat.

Scorsese86
Scorsese86Innlegg: 608
18.09.09 20:22

Jeg hadde trodd at når regjeringen var rød, så burde presidenten være blå. Foss er et godt forslag, en dyktig politiker med lang erfaring.

Det er ingen i mitt parti, Frp, som har den tyngden som trengs for presidentembete, tror jeg, så Foss er nok den mest aktuelle kandidaten. Men jeg hadde faktisk synes det var moro om Høybråten kunne fått jobben!

William S
18.09.09 22:16

Det er vel slik at det er landets største parti som tradisjonen tro får presidenten og det er jo AP for øyeblikket, men AP har da alltid vært det siden 1945, men noen Stortingspresidenter har  da kommet fra Høyre.

Her er jeg faktisk ikke helt uenig med de blå som lanserer Foss som en kandidat. Han er en dyktig mann med bra nok fartstid og har ikke drevet med så mye kontroversielt. En Stortingspresident skal ikke være kontroversiell verken i den ene eller den andre retninga.

Men som jeg sa så er det en sedvane at det er det største partiet som får den uansett hvilken blokk. AP fikk jo Stortingspresidenten i 2001 feks, en Stortingsperiode med borgerlig flertall.

ermathi
ermathiInnlegg: 9819
19.09.09 00:23

Dag Terje Andersen er ette det jeg skjønner det heteste tipset nå. Jeg må si at han ikke akkurat har vært noen ruvende Stortings-skikkelse og dette er en post Ap ikke bør bruke til arbeidsmarkedstiltak for statsråder de ikke ønsker lenger.

Ville heller hatt Marit Nybakk.

Ap vil nok aldri godta Foss, men håper Foss fortsetter som en aktiv opposisjonspolitiker, en av de få som kan vinne debatter med Stoltenberg.

boglito
boglitoInnlegg: 2195
22.09.09 21:20

Høyre trenger Foss som aktiv opposisjonspolitiker. Hadde vært bedre om de greide å lure Solberg til å ta jobben.

ermathi
ermathiInnlegg: 9819
24.09.09 11:55

Det blir Ap som får presidenten. Nå er det heteste tipset Svein Roald Hansen. Tidligere leder av Europabevegelsen. Ikke veldig kjent. Sier vel sitt hvor viktig Ap ser på Stortinget de neste årene.

Foss kunne sikkert blitt visepresident om han ville. Det håper jeg ikke. Han trengs som ledende opposisjonspolitiker, han er etter CIH's exit den eneste i dag som kan slå Jens Stoltenberg i en tv-debatt. En smule arrogant, ja visst, men det veier opp for og balanserer Stoltenbergs grenseløse frekkhet og kynisme i slike debatter. Både Siv J og Erna blir lettvektere ift Stoltenberg og derfor vinner de aldri valg. Hadde vært fint om Høyre i alle fall kunne innsett dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen