Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tastetrykk med konsekvenser

NYTT TEMA
Hyrro
HyrroInnlegg: 20613
21.09.09 22:58

Valgdagsmålingen og stemmeopptelling har vist seg å bli et salig rot nå i dataalderen, og Norge har blitt kritisert av valgobservatører for andre gang. Likevel er vi ikke i nærheten av å mene at ikke alt går så riktig for seg her i landet. Vi som ellers er så flinke til å påpeke valgfusk hos andre, bare de befinner seg langt nok unna. Som i Fjærne Østen, Midtøsten og Afrika.

ADjust
ADjustInnlegg: 597
21.09.09 23:29

Enig med deg Hyrro, men som den dumme naive godtroende Nordmann som jeg er så har jeg i alle år trodd at stemmene våre har blitt talt opp på en riktig måte. Nå er jeg derimot litt usikker på dette og lurer på hvilke stemmesedler som er blitt lurket vekk og av hvem?

Kanskje vi får en blå regjering alikevel :-)

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
22.09.09 06:24
Hyrro: Norge har blitt kritisert av valgobservatører for andre gang. Likevel er vi ikke i nærheten av å mene at ikke alt går så riktig for seg her i landet. Vi som ellers er så flinke til å påpeke valgfusk hos andre, bare de befinner seg langt nok unna. Som i Fjærne Østen, Midtøsten og Afrika.  

Hvor er det avdekket valgfusk? Link.

Hva er problemet med at tellingen er nøye? Det gjøres grundig for at riktige mandater skal fordeles.

Er det katastrofe at et menneske gjør en tastefeil (som ble rettet opp på minutter)?

Er det kritikkverdig å bruke en uke på å etterkontrollere valgresultatet, da? Representantene skal tross alt på tinget i fire år, så det viktigste er at riktige personer kommer dit.

Du har selv tastet feil i innlegget ditt. Det skrives "fjerne østen". Med små bokstaver. Liten bokstav også i "midtøsten".

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 14774
22.09.09 14:02
Hyrro: Norge har blitt kritisert av valgobservatører for andre gang

Men vi er vel ikke kritisert for valgfusk?

Mye av kritikken går vel på at vi er lite flinke med sikkerhetsrutiner som skal hindre valgfusk, som forsegling av urner, krav om legitimasjon og bruk av penn (ikke blyant) ved registrering.  Manglene kan jo faktisk begrunnes i at tanken om valgfusk er så fjernt for oss at "glemmer" viktigheten av disse rutinene.

(Innlegget ble redigert 22.09.09 14:02)

Hyrro
22.09.09 17:05
gammel_mann: Du har selv tastet feil i innlegget ditt. Det skrives "fjerne østen". Med små bokstaver. Liten bokstav også i "midtøsten".

Du benyttet altså sjansen til å klage på mine skrivefeil, enda du ikke har lov til det?

Sammenligningen holder derimot ikke mål. Jeg skriver til dere andre på VGD og sitter ikke i et valglokale hvor feil kan få lagtrekkende følger. Hvor mange tastefeil gjøres f. eks. ved meningsmålinger og kan påvirke valgresultatet ved at folk stemmer taktisk isteden for det partiet de støtter. Med eller uten vilje. Hvem har sagt at nordmenn er mer rederlige enn andre folk?

Jeg gjentar at det er andre gangen Norge har fått fingeren ned for gjennomføring av valget, mens vi selv er de første til å vite hva som skjer på den andre siden av kloden når vi ikke liker resutatet. Kan dobbeltstemmer i Iran f. eks. kanskje også skyldes "en tastefeil". men de er vel bedre vant med dataalderen enn oss  tenker jeg.

Forøvrig kan jeg fortelle deg at jeg forholder meg daglig til 3 - 4 forskjellige språk og lager websider på engelsk, og jeg klarer utmerket godt å sjekke mine egne skrivefeil dersom jeg finner det nødvendig.

Hyrro
22.09.09 17:11
NiGoZeroIchi: Men vi er vel ikke kritisert for valgfusk? Mye av kritikken går vel på at vi er lite flinke med sikkerhetsrutiner som skal hindre valgfusk, som forsegling av urner, krav om legitimasjon og bruk av penn (ikke blyant) ved registrering.  Manglene kan jo faktisk begrunnes i at tanken om valgfusk er så fjernt for oss at "glemmer" viktigheten av disse rutinene.

Fjernt, men ikke uaktuelt. Du nevnte ikke det med å brette stemmeseddelen innover og lime igjen konvolutten. Det er hemmelig valg, og det burde påpekes av de som sitter der hvis det ikke gjøres. Stemmer kan nemlig kjøpes, og hvorfor skulle ikke det skje i Norge som andre steder? Er vi så naive og godtroende at vi blåser i retningslinjene fordi vi mener at vi ikke fusker likevel?

gammel_mann
22.09.09 17:35
Hyrro: Du benyttet altså sjansen til å klage på mine skrivefeil, enda du ikke har lov til det? Sammenligningen holder derimot ikke mål. Jeg skriver til dere andre på VGD og sitter ikke i et valglokale hvor feil kan få lagtrekkende følger. Hvor mange tastefeil gjøres f. eks. ved meningsmålinger og kan påvirke valgresultatet ved at folk stemmer taktisk isteden for det partiet de støtter. Med eller uten vilje. Hvem har sagt at nordmenn er mer rederlige enn andre folk? Jeg gjentar at det er andre gangen Norge har fått fingeren ned for gjennomføring av valget, mens vi selv er de første til å vite hva som skjer på den andre siden av kloden når vi ikke liker resutatet. Kan dobbeltstemmer i Iran f. eks. kanskje også skyldes "en tastefeil". men de er vel bedre vant med dataalderen enn oss  tenker jeg. Forøvrig kan jeg fortelle deg at jeg forholder meg daglig til 3 - 4 forskjellige språk og lager websider på engelsk, og jeg klarer utmerket godt å sjekke mine egne skrivefeil dersom jeg finner det nødvendig.

Hvor i all verden vil du?

Dokumenter valgfusk, så er vi enige, men siden du ikke gjør det, er hele tråden meningsløs.

Link! Dokumentasjon! Finn valgfusk i årets stortingsvalg.

Hyrro
22.09.09 18:14
gammel_mann: Dokumenter valgfusk, så er vi enige, men siden du ikke gjør det, er hele tråden meningsløs. Link! Dokumentasjon! Finn valgfusk i årets stortingsvalg.

"Dokumenter valgfusk" Link - link - link - link - link ??????

Dette linkemaset begynner å bli hysterisk.

Dersom en eksamenskontrollør ikke gjør jobben sin. Ser ut av vinduet, sovner eller ser på video skal han ikke kunne klandres med mindre fusk kan bevises - link - link -link ????

En kjører i fylla. Ble noen skadd - link - link - link ?? Hvis ikke blir det meningsløst å klandre sjåføren. ???

Det jeg mener er at også de som kontollerer og teller opp stemmene må gjøre jobben sin. slik at ikke fusk kan oppstå.

Hele vårt statssytem er fundert på at det finnes et åndelig vesen oppe i himmelen et sted. Gi meg en link på at Gud finnes så skal jeg ikke bare ta deg seriøst, men melde meg inn i statskirka også.

Dette var bare noen kommentarer til an tendensen om å kreve linker for en hver meningsutveksling.

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 14774
22.09.09 19:11
Hyrro: Er vi så naive og godtroende at vi blåser i retningslinjene fordi vi mener at vi ikke fusker likevel?

Det er faktisk dette som er problemstillingen...

Derfor er det bra at vi har observatører som påpeker disse bruddene, slik at vi blir bevisste på retningslinjene.

gammel_mann
23.09.09 02:18

Da er vi enige, da. Det har ikke foregått valgfusk, og systemet er sånn at resultatet ikke er et faktum før alle stemmer er telt og godkjent. Selvfølgelig må alle land ha observatører ved alle valg.

Dersom en observatør har innvendinger, vil det sikkert gjøre at resultatet blir forsinket til det er sjekket enda en gang.

Når alt er sjekket og dobbeltsjekket er resultatet godkjent.

Det er trist at noen må vente en hel uke på å få vite om de kommer på tinget eller ikke, men sånn er det.

Et samlet korps av kritikere ville slaktet valget dersom folk hadde fått plass på tinget før resultatet var endelig.

Derfor er hele problemstillingen en ikke- problemstilling.

Først teller vi, sjekker, teller igjen dersom noe ikke stemmer, og når alt er riktig har vi et storting. Det hadde brydd meg fint lite om det hadde tatt enda en eller to uker å få telt alle stemmer en gang til.

Alle er tjent med at alt er 100% riktig.

gammel_mann
23.09.09 02:26
Hyrro: Vi som ellers er så flinke til å påpeke valgfusk hos andre

Det var du som insinuerte ting her. Jeg tar deg alvorlig, du drar valgfusk inn i åpningsinnlegget, hvorfor vet ikke jeg.

Link meg her og link meg der? ja? det er vel ikke rart man spør?

Jeg har nemlig ikke hverken lest i noen avis eller hørt i en nyhetssending om valgfusk i Norge 2009.

Det er bare tull.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg