Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dere som stemmer Sosialistisk Venstreparti

NYTT TEMA
ExDeathx
ExDeathxInnlegg: 2274
21.02.05 18:33
Er dere alle klar over hva sosialisme innebærer? Ordboka definerer sosialisme slik:

sosialisme ~is´me -n
1 (økonomisk og politisk teori om et) samfunnssystem der staten forvalter produksjonsmidlene og fordeler utbyttet
2 samfunnsordning der en har forsøkt å gjennomføre sosialisme (1); klasseløst samfunn uten utbytting .

Sosialismen ønsker altså at staten skal forvalte alle produksjonsmidlene. I praksis betyr dette at vanlige folk ikke kan starte sine egne bedrifter uten å spørre staten om lov først. Dette inkluderer alle slags bedrifter, alt fra keramikkverksteder til musikkproduksjonselskaper. Hvor mange av dere selverklærte sosialister er det som ønsker dette? Jeg tror ikke det er mange.

Ut fra holdninger og meninger virker det som de fleste selverklærte sosialister egentlig er sosialliberalister. Ordboka definerer sosialliberalisme slik:

sosialliberalisme ~liberalisme form for liberalisme som understreker at individet er både selvstendig og sosialt avhengig; økonomisk og politisk idé som holder fast ved privat eiendomsrett til produksjonsmidlene, men aksepterer statsinngrep for å sikre økonomisk stabilitet og sosial trygghet .

Sosialliberalismen sier altså at vi må ta vare på de svake i samfunnet, men også gi enkeltmennsket frihet, blant annet til å starte egne bedrifter. Er ikke dette også det mest samfunnsøkonomiske? Flere bedrifter vil føre til at vi skaper flere goder som igjen kan fordeles til svakere stilte og andre vitkige samfunnsinteresser, som for eksempel miljøvern.

Bare sånn til ettertanke og debatt.

jaget1
jaget1Innlegg: 5522
21.02.05 19:07
Jeg tror ikke ordboka er kilden til å finne ut hva SVs politikk er.
Prøv hjemmesidene istedet.
Punker
PunkerInnlegg: 6093
21.02.05 20:08
Hva er galt med dette? Høres da ut som et perfekt samfunn!

*~~Epiphone Vintage G-400 ~~*
ExDeathx
21.02.05 20:09
Sakset fra SV sitt punktprogram:
"SV er et sosialistisk parti (...)"

Der står det svart på hvitt at Sosialistisk Venstreparti er et sosialistisk parti, og ikke for eksempel et verdikonservativt. Resten av partiprogrammet tilsier også at det er et sosialistisk parti i god gammel ånd.
ExDeathx
21.02.05 20:18
Punker skrev:

- Det er nok det perfekte samfunn for studenter og offentlige kontoransatte. Sosialistisk Venstreparti har tradisjonelt vært et særinteresseparti for disse gruppene. Men hva med grundere som ønsker å starte sin egen bedrift? Hvorfor skal staten gjøre det vanskelige for disse å finne sin egen lykke? Og hva med det rent samfunnsøkonomiske? Er det bra for næringslivet og den økonomiske veksten at staten eier alle bedriftene i landet?

ÆreVære
ÆreVæreInnlegg: 2393
21.02.05 20:36
EY! ikke svi alle studenter over en kam. Svært få på Karl Johan som stemmer SV, merkelig nok.

Ære Være
omem
omemInnlegg: 23
21.02.05 20:58
Du kan legge matnat til den listen.
jaget1
21.02.05 21:02
Der står det svart på hvitt at Sosialistisk Venstreparti er et sosialistisk parti
---------
Ja, men dette er irrelevant da det kun er en merkelapp. Det sentrale er det konkrete innholdet i SVs politikk, ikke hvilken merkelapp man kan sette på det.

ÆreVære
ÆreVæreInnlegg: 2393
21.02.05 21:03
Blindern er vel per def. sosialist område. Men koselig å se at det er noen der oppe, hehe
TheDante
TheDanteInnlegg: 7834
21.02.05 23:07
ExDeathx skrev:
Sakset fra SV sitt punktprogram:
"SV er et sosialistisk parti (...)"

Der står det svart på hvitt at Sosialistisk Venstreparti er et sosialistisk parti, og ikke for eksempel et verdikonservativt. Resten av partiprogrammet tilsier også at det er et sosialistisk parti i god gammel ånd.
----------------------------

SV's politikk er mer sosialliberalistisk enn det er sosialistisk. Om dette endrer seg når de kommer i maktposisjon er en annen sak...
Men de virkelige sosialliberalistene finner man nok i Venstre. Beklageligvis samarbeider de med sosialt konservative KrF og økonomisk altfor liberale Høyre til at jeg vil stemme på dem.
Tror nok det blir AP på meg, i mangel på noe bedre...
ExDeathx
22.02.05 16:49
Noe jeg også påpekte i mitt innlegg [318]. Jeg siterer meg selv: "Resten av partiprogrammet tilsier også at det er et sosialistisk parti i god gammel ånd."

I tillegg er det sant som TheDante sier at SV også har sosialliberale tendenser, men det er sosialismen som står i fokus.
jaget1
22.02.05 16:52
Du misforstår meg. Poenget er at det er meningsløst å argumentere mot SV uten å ta utgangspunkt i det konkrete innholdet i SVs politikk. En generell argumentasjon mot sosialismen holder ikke.

ExDeathx
22.02.05 16:59
Jeg tar utgangspunkt i deres faktiske politikk. Tror du ikke jeg har lest partiprogrammet deres? SV er moderate sosialister som ønsker å innføre sosialisme på lang sikt gjennom demokratiske reformer. Den praktiske politikken deres kan nok karakteriseres som sosialdemokratisk, det kan jeg si meg enig i, men det overordende politiske målet deres er sosialistisk.

jaget1
22.02.05 17:33
Jeg tar utgangspunkt i deres faktiske politikk.
-------
Hvor da? Du har da ikke nevnt noe som helst konkret i denne tråd.
Surfacing
SurfacingInnlegg: 277
22.02.05 21:36
jaget1 skrev:

Enig, idiotisk innlegg
Gautama
GautamaInnlegg: 4992
22.02.05 22:03
Surfacing skrev:
jaget1 skrev:

Enig, idiotisk innlegg
---------------------
Nå er ordboka selv kilden til forståelse av begreper, så den dagen vi kan se bort fra den er språket ikke egnet som lommunikasjonsmiddel.

SV kaller seg et sosialistisk parti, men etter det jeg kan se er de et sosialdemokratisk parti. De ble da også dannet av en gjeng fyrer som var minfornøyd med Ap, stikkord er vel bl.a NATO.
ExDeathx
25.02.05 12:19
Les programmet deres, for svingende. Og ja, jeg kan godt sitere fra programmet deres dersom du ikke gidder å sjekke ut hjemmesiden deres selv, men gi meg noen uker. Akkurat nå er jeg på øvelse og skal egentlig drive med helt andre ting.
Yapok
YapokInnlegg: 4681
25.02.05 12:22
Punker skrev:

--------

Ta av deg de rosa solbrillene... Perfekt samfunn for late blitz-døgenikter.
For ambisiøse mennesker er det totalt meningsløst..
Punker
PunkerInnlegg: 6093
25.02.05 13:27
At alle skal ha like muligheter til å "nå frem" og leve det livet de ønsker, uten at tjukkelsen på lommeboka skal ha noe å si er ikke meningsløst! Et samfunn hvor overveldende lønnsforskjeller ikke eksisterer er bare vakkert, og vil gi sørge for at staten har mer penger til å sørge for at alle har tilgang til de felles godene de har bruk for, som gratis skole! Kampen mot privatisering og privatskoler er et skritt nærmere et rettferig samfunn. Det samme gjelder kampen mot at staten skal spandere luksusturer til høyfjellshoteller på lokale politikere som skal holde divers møter!

Du kaller blitzere late? Gjør ikke de ganske mye for å kjempe gjennom hva de står for? Jeg vil heller kalle ungdommer som cruiser rundt i pappas yacht og stemmer høyre fordi pappa tjener på det for late!

*~~Epiphone Vintage G-400 ~~*
Tvingeren
TvingerenInnlegg: 4178
25.02.05 14:21
På den annen side, hvorfor skal alt bygges rundt de "ambisiøse"?

peewee_madman@hotmail.com
>
jaget1
26.02.05 05:57
Nå er ordboka selv kilden til forståelse av begreper, så den dagen vi kan se bort fra den er språket ikke egnet som lommunikasjonsmiddel.
-----------
Jeg mener ikke at man skal se bort ifra ordbøker, men det er klart at ordboken kommer til kort når man skal forklare komplekse ideologier.
Gautama
GautamaInnlegg: 4992
26.02.05 11:42
Hehehe, eller selvmotsigende partier.
omem
omemInnlegg: 23
05.03.05 05:58
Tvingeren skrev:
På den annen side, hvorfor skal alt bygges rundt de "ambisiøse"?

omem skriver:
Det er jo langt bedre å bygge samfunnet rundt udugelige 40-åringer uten et snev av motivasjon, intelligens eller utdannelse. En strålende idé, som burde belønnes med 5 år i arbeidsleir.
warchild09
warchild09Innlegg: 448
07.03.10 20:45

SV'ere driver og jubler over Obama også glemmer de at politisk så befinner han seg sånn cirka midt mellom Høyre og FrP. Ja ja, alt er relativt:-)

audipower
audipowerInnlegg: 477
27.03.10 00:48

FRP:)))))

audipower
audipowerInnlegg: 477
27.03.10 00:48

-----

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg